Český trh s novými automobily po létech růstu vykázal mírný propad. Jak se dařilo jednotlivým značkám? (detailní přehled)
Kapitoly článku:
Za minulý rok se prodalo v České republice 123 987 nových osobních vozů. To je o 3 389 automobilů méně, než v roce 2005. Za tímto propadem se ovšem neskrývá menší zájem zákazníků, ale fakt, že mnoho z nich přešlo na oblíbenou třídu N1, tedy do segmentu lehkých užitkových vozů s možností odpočtu DPH.
Malých nákladních vozů N1 se pak u nás prodalo za celý rok 49 491, což je meziroční růst o 26,7 procenta.
Celkově prodej osobních vozů a lehkých užitkových stoupl na 173 478, což je o 7 055 automobilů více, než v roce 2005.
Prodeje osobních vozů
V segmentu osobních vozů se v mnoho zásadního nestalo. Největším prodejcem je i nadále Škoda, která sice ztratila na úkor třídy N1 podíl v segmentu osobních vozů, ale celkové prodeje mírně vzrostly. Na druhém místě je tradičně Renault a na třetím Volkswagen.
Největším skokanem v prodejích se pak stala americká automobilka Dodge, která svým vstupem na evropské trhy zvýšila své prodeje o úctyhodných 1 900 procent. Není to ale dáno ani tak tím, že by v loňském roce prodala opravdu hodně aut, jako spíše tím, že v předchozích letech neprodala skoro nic. Velmi dobrý výsledek zaznamenal i Cadillac, který zvýšil prodeje o 958 procent. Zřejmě hlavně díky velké akci s Bédou Trávničkem... Z tradičnějších automobilek si zaslouží pozornost např. Lexus, který zvýšil prodeje o 212 procent, nebo Saab s růstem 192 procent.
Pokud odhlédneme od někdy matoucích procent, pak své prodeje meziročně nejvíce zvýšil Citroen s 1376 vozy k dobru, Toyota se 778 a Kia s 660.
Naopak největším propadákem je ze známých značek u Dacie, které klesly prodeje o výrazných 40,6 procent a i pokles prodaných kusů o 1049 je rekordní. Počáteční boom jednoduše ustal a prodeje tak klesly. Pokud pomineme Ladu se starými modely a exkluzivní Ferrari, pak žádná automobilka výrazně neztratila a poklesy se pohybují okolo deseti procent. Ty jsou navíc často vyváženy větším prodejem lehkých užitkových vozů a celkové prodeje tak mnohdy mírně vzrostly.
Poznámka: Přehled registrací osobních vozidel nevypovídá dokonale o tom, kolik osobních aut u nás loni jednotlivé automobilky opravdu prodaly. Spousta klasických „osobáků”, zejména kombíků, je homologána jako nákladní vozy kategorie N1, které se však od opravdových osobních vozů liší jen formalitami. I proto např. Škoda nebo Ford považují loňský rok za úspěšný - prodeje ani tak neklesly, jako se spíše formálně přesunuly do jiného segmentu.
Rozdělení do obchodních tříd dle Sdružení dovozců automobilů.
Přehled registrací nových osobních automobilů v ČR za rok 2006
|
Značka
|
Ks
|
Podíl
|
Pokles/růst
|
Pokles/růst
|
1.
|
Škoda
|
51833
|
41,81%
|
-4910
|
-8,7
|
2.
|
Renault
|
8156
|
6,58%
|
-967
|
-10,6
|
3.
|
Volkswagen
|
7116
|
5,74%
|
190
|
2,7
|
4.
|
Hyundai
|
6028
|
4,86%
|
-350
|
-5,5
|
5.
|
Peugeot
|
5772
|
4,66%
|
111
|
2,0
|
6.
|
Ford
|
5414
|
4,37%
|
-349
|
-6,1
|
7.
|
Citroën
|
5348
|
4,31%
|
1376
|
34,6
|
8.
|
Toyota
|
4506
|
3,63%
|
778
|
20,9
|
9.
|
Opel
|
3238
|
2,61%
|
-262
|
-7,5
|
10.
|
Fiat
|
3048
|
2,46%
|
226
|
8,0
|
11.
|
Kia
|
2711
|
2,19%
|
660
|
32,2
|
12.
|
Suzuki
|
2364
|
1,91%
|
642
|
37,3
|
13.
|
Chevrolet
|
2334
|
1,88%
|
-20
|
-0,8
|
14.
|
Honda
|
2225
|
1,79%
|
654
|
41,6
|
15.
|
Seat
|
2073
|
1,67%
|
-163
|
-7,3
|
16.
|
Audi
|
1650
|
1,33%
|
-255
|
-13,4
|
17.
|
Dacia
|
1535
|
1,24%
|
-1049
|
-40,6
|
18.
|
Mercedes-Benz
|
1415
|
1,14%
|
108
|
8,3
|
19.
|
Mazda
|
1386
|
1,12%
|
-173
|
-11,1
|
20.
|
Nissan
|
1170
|
0,94%
|
-228
|
-16,3
|
21.
|
BMW
|
1105
|
0,89%
|
-149
|
-11,9
|
22.
|
Mitsubishi
|
787
|
0,63%
|
214
|
37,4
|
23.
|
Volvo
|
601
|
0,48%
|
88
|
17,2
|
24.
|
Subaru
|
476
|
0,38%
|
103
|
27,6
|
25.
|
Alfa Romeo
|
269
|
0,22%
|
-72
|
-21,1
|
26.
|
Lexus
|
194
|
0,16%
|
132
|
212,9
|
27.
|
Chrysler
|
137
|
0,11%
|
3
|
2,2
|
28.
|
Lada
|
127
|
0,10%
|
-42
|
-24,9
|
28.
|
Cadillac
|
127
|
0,10%
|
115
|
958,3
|
29.
|
Smart
|
112
|
0,09%
|
-24
|
-17,7
|
30.
|
Land Rover
|
93
|
0,08%
|
5
|
5,7
|
31.
|
Jaguar
|
82
|
0,07%
|
35
|
74,5
|
32.
|
Porsche
|
78
|
0,06%
|
22
|
39,3
|
33.
|
Jeep
|
70
|
0,06%
|
9
|
14,8
|
34.
|
Mini
|
68
|
0,05%
|
-8
|
-10,5
|
35.
|
Ssangyong
|
62
|
0,05%
|
33
|
113,8
|
36.
|
Dodge
|
60
|
0,05%
|
57
|
1900,0
|
37.
|
Saab
|
41
|
0,03%
|
27
|
192,9
|
38.
|
Bentley
|
27
|
0,02%
|
15
|
125,0
|
39.
|
Renault Trucks
|
23
|
0,02%
|
20
|
666,7
|
40.
|
Ferrari
|
16
|
0,01%
|
-5
|
-23,8
|
41.
|
Maserati
|
10
|
0,01%
|
1
|
11,1
|
42.
|
Bürstner
|
9
|
0,01%
|
3
|
50,0
|
42.
|
Lamborghini
|
9
|
0,01%
|
-1
|
-10,0
|
43.
|
Dethleffs
|
8
|
0,01%
|
6
|
300,0
|
43.
|
Kaipan
|
8
|
0,01%
|
1
|
14,3
|
43.
|
Rover
|
8
|
0,01%
|
3
|
60,0
|
43.
|
Santana
|
8
|
0,01%
|
6
|
300,0
|
44.
|
Lancia
|
6
|
0,00%
|
-1
|
-14,3
|
44.
|
Adria
|
6
|
0,00%
|
0
|
0,0
|
44.
|
Daihatsu
|
6
|
0,00%
|
5
|
500,0
|
44.
|
Hymermobil
|
6
|
0,00%
|
-1
|
-14,3
|
44.
|
Knaus
|
6
|
0,00%
|
3
|
100,0
|
45.
|
Aston Martin
|
4
|
0,00%
|
-1
|
-20,0
|
45.
|
Elnagh
|
4
|
0,00%
|
-3
|
-42,8
|
46.
|
Caterham
|
3
|
0,00%
|
3
|
0,0
|
46.
|
Hummer
|
3
|
0,00%
|
-3
|
-50,0
|
47.
|
Proton
|
2
|
0,00%
|
1
|
100,0
|
48.
|
Chausson
|
1
|
0,00%
|
-1
|
-50,0
|
48.
|
Laika
|
1
|
0,00%
|
1
|
0,0
|
48.
|
Daimler
|
1
|
0,00%
|
1
|
-100,0
|
48.
|
Iveco
|
1
|
0,00%
|
1
|
-100,0
|
Zdroj: SDA