Naši motoristé zrají jako víno - pomalu, ale jistě. Stále více jich totiž začíná vybírat auta podle jejich skutečných kvalit, nikoli jen podle image a zvuku jmen výrobců. Jsou totiž auta, která na první pohled vypadají nenápadně, pod kabátem ale skrývají to nejlepší, čím se může osobní auto dané kategorie pyšnit. Zářným příkladem je Primera od Nissanu. Našemu testu jsme podrobili vůz z roku 1997, tedy jednu z prvních Primer druhé generace.
Kapitoly článku:
- Slovo na úvod, Exteriér, Lehký tuning počesku, Interiér, Jízda s Primerou
- Bezpečnost, Šrámy minulosti, Zhodnocení, Technické parametry, Očima odborníků (Králík, Lachout, Janda)
Nissan Primera, sedan střední třídy, se poprvé představil roku 1990 a měl Nissanu, tehdy druhé největší japonské automobilce, zaručit průraz na evropské trhy. Do značné míry se mu to skutečně podařilo, ačkoli svými prodejními čísly patřil ve srovnání s matadory evropského trhu spíše k popelkám. Nicméně připravil kvalitní cestu k zákazníkům své druhé generaci, jež byla uvedena na sklonku roku 1996.
Primera druhé generace, jejíhož zástupce vám nyní představujeme, byla již vyvinuta v evropských vývojových ústavech značky Nissan NETC v Bruselu a Cranfieldu. O maximální koncentraci na požadavky evropských zákazníků svědčí i fakt, že od té doby se Primera nevozila z továren v Japonsku, ale vyráběla se v britském Sunderlandu.
Základní specifikace testovaného vozu:
Nissan Primera 2,0 SLX
Cena: 119 000 Kč
Rok výroby: 1997
Najeto: 116 000 km
Výbava: 4x airbag, klimatizace, ABS, elektrické ovládání oken a zpětných zrcátek, centrální zamykání, posilovač řízení, al. kola, orig. rádio a repro
Další záznamy: 1. majitel, nové v ČR
Exteriér
Při pohledu na zkoušenou Primeru vás nejčastěji bude napadat slovo „střízlivost“. Pětidvěřový liftback s výklopnou zádí (k dispozici byl i klasický čtyřdvéřový sedan a také kombi) totiž nehýří zrovna extravagantními estetickými nápady. Zvenčí se Primera druhé generace nevyhýbá podobnosti se svojí o šest let starší předchůdkyní. Přídi dominují hlavní reflektory s bílými blinkry na okrajích a oddělenými parabolami dálkových světlometů. Potkávací světla mají údajně ve srovnání s první generací až o 75% větší účinnost. Mezi ně sbíhá výběžek kapoty s decentními „ledvinkami“, ve své době pro Nissany typickými, který je na rozdíl od předešlé generace v jednom dílu s kapotou. Ačkoli se to nezdá, součinitel odporu vzduchu v tomto případě klesl až na 0,30. Boky karosérie jsou opticky odlehčeny prolisem pod bočními ochrannými lištami dveří, spojujícím podobný motiv nárazníků. Jemný prolis obtáčí auto také přes masivní zadní sloupky pod linií oken.
Zadní sdružené světlomety se částečně vyklápějí spolu se zadní stěnou, sahající až do prolisu zadního nárazníku. Nakládací hrana zavazadlového prostoru je tak relativně nízko, ačkoli ne zcela v rovině s jeho podlahou.
Základní vnější rozměry karosérie (viz tabulka s technickými údaji) řadí Primeru bezpečně do kategorie střední třídy. Pouze rozvor náprav je vzhledem ke svým dobovým konkurentům přibližně o deset centimetrů menší (srovnatelný spíše s vozy Fiat Marea nebo Opel Astra), což by mohlo na první pohled naznačovat slabší směrovou stabilitu a omezený objem interiéru. Jak však za chvíli společně zjistíme, v případě Primery jde teorie stranou.
Lehký tuning počesku
Interiér
Řidiče uvítá přehledná palubní deska, která působí opět velmi střízlivě. Řidičovo sedadlo má na své vnější straně dvě regulační růžice, upravující nejen výšku sedáku, ale také jeho sklon. Volant má poměrně tenký věnec, ale je vertikálně i axiálně nastavitelný. Věnec volantu, stejně jako další prvky interiéru, nejevily známky většího opotřebení. Přístrojový štít obsahuje obvyklé přístroje a kontrolky, včetně signalizace nedovřených dveří, postrádá však upozornění na nezapnutý pás. Displej v tachometru ukazuje stavy počítadel kilometrů, podobný displej v otáčkoměru pak čas, datum nebo vnější teplotu.
Většina funkcí je soustředěna do dvou páček pod volantem, ovladače sklonu světlometů, nastavení zpětných zrcátek a intenzity podsvícení palubní desky jsou zcela vlevo, pod výdechem ventilace. Ta se velmi snadno a přehledně ovládá třemi otočnými spínači na středovém panelu, dvě zvláštní tlačítka pod nimi spínají klimatizační jednotku a vnitřní cirkulaci. Otvor pro rádio, u zkoušeného vozu prázdný, je u Primery až nad ovladači ventilace, tedy relativně vysoko. Díky tomu ovládání rádia neodvádí tolik řidičovu pozornost od dění před vozidlem. Postřední dva výdechy ventilace mají mezi sebou zvláštní páčku, umožňující regulovat teplotu vycházejícího vzduchu nezávisle na poloze otočného spínače vytápění. Vyzdvihnout je třeba kvalitní a odolné materiály a jejich znamenité zpracování, které během jízdy omezuje pazvuky na minimum.
Přední sedadla jsou náznakově anatomicky tvarovaná, mohla by však být rozměrnější. Mezi nimi se nachází malá výklopná odkládací schránka, před níž je spínač, vyřazující z činnosti pohybová čidla alarmu uvnitř vozu. Prostoru je však vpředu dostatek, mile překvapí zvláště vysoká střecha.
Zadní lavicová sedadla mají sklopnou loketní opěrku. Zavazadlový prostor je možné zvětšit sklopením jejich nestejně širokých opěradel na sedáky. Vzniklá podlaha však není zcela rovná. Cestující vzadu mají ve střední třídě nadprůměrný prostor, což je vzhledem k omezenému rozvoru náprav s podivem.
Zavazadlový prostor je snadno přístupný rozměrnou stěnou, vyklápějící se o celých 120°. Jeho objem je dostatečný a využitelnost znamenitá, protože konstrukce zadní nápravy nevyžaduje, aby podběhy nebo tlumiče do zavazadlového prostoru zasahovaly.
Za volantem
Šestnáctiventilový čtyřválec s elektronickým řízením vstřikování i zapalování, konstrukčně vycházející z jednotky používané v předchozí generaci Primer, má dvojici vačkových hřídelí v hlavě válců, které jsou poháněny takřka bezúdržbovým a nesmrtelným řetězem. I přesto je jeho chod tichý a kultivovaný. Ačkoli podle „papírových“ hodnot leží vrchol točivého momentu motoru až na 4 800 ot./min., lze jej hodnotit jako velmi pružný. Od 2 500 ot./min. je připraven důrazně zrychlovat, takže předjíždění je bezpečnější. Řízení je relativně tuhé, ale přesné, mezi krajními rejdy má jen 2,8 otáček, u tohoto ojetého vozu nevykazovalo žádné vůle. Totéž platí i o znamenitých brzdách, vybavených systémem ABS Bosch 5.2, stejně jako o ostatních dílech podvozku.
Nejvýznamnější částí podvozku druhé generace Primery je bezpochyby pokroková víceprvková zadní náprava, která tomuto rodinnému vozu uděluje až překvapující stabilitu za všech podmínek. Poprvé ji Nissan použil ve velké Maximě QX v půli devadesátých let, záhy jí byl vybaven i model Almera. Jde o mechanizmus kombinující přednosti tuhé nápravy a nezávislého zavěšení. Jde o nápravu s koly spojenými torzně poddajnou příčkou a příčně ustavenou Scott – Russelovým mechanismem. Po několika rychleji projetých zatáčkách si uvědomíte naprostou přesnost vedení zadních kol a souhru odladění všech čtyř kol. Tato náprava navíc při rychlých pohybech volantem účinně minimalizuje nedotáčivost, vrozenou všem vozům s pohonem předních kol. Svými jízdními vlastnostmi tak Primera druhé generace hledá i mezi svými dnešními konkurenty střední třídy jen stěží adekvátního soupeře.