Kapitoly článku:
- Slovo úvodem, exteriér, variabilita interiéru
- Interiér, odkládací prostory a zavazadelník, prostornost
- Motor, pružnost, spotřeba, řízení a řazení, jízdní vlastnosti
- Zhodnocení, plusy a mínusy, přehled servisních intervalů a nákladů, technické parametry
- Kompletní fotogalerie (vč. nepublikovaných snímků)
Mazda není v oblastní kompaktních vozů, určených pro rodinu, žádným nováčkem. V minulosti úspěšně bojovala na trhu s modelem Premacy a větším bratříckem jménem MPV. Oba si dokázaly získat své zákazníky, a tak nový model, který přišel na náš trh v září, neskrývá ambice stát se také velmi úspěšným. K tomu má pomoci jak slušná škála motorů, tak i vnější a vnitřní rozměry, které zajišťují dostatek místa jak pro posádku, tak pro zavazadla.
Mazda5 je k nám dovážena pouze v sedmimístné verzi, ale námi testovaná byla v úpravě N1, čímž přišla o třetí řadu sedadel. Přesto to Mazdě nijak neuškodilo a svým způsobem i docela pomohlo. Kompaktní MPV se tak stalo vozem, které dokáže uspokojit většinu rodin svým prostorem a také velmi slušným zavazadelníkem.
Elegantní kabát
Aby se auto dobře prodávalo, je třeba mu dát do vínku atraktivní design. což bývá často kamenem úrazu. V dnešní době, kdy jsou kladeny velké nároky na praktičnost, není zrovna jednoduché navrhovat elegantní kabátky. A pokud se nemají tvary rychle okoukat, je práce ještě složitější. Mazda5 se zařadí jistě ke kompaktům, kteří na jedné straně nehýří extravagancí a na straně druhé jsou okulahodící. Po prvním pohledu se u většiny dostaví pocit mohutnosti a velkých rozměrů, což je způsobeno zakulacenými tvary, velkými světlomety a mohutnými dveřmi.
Mazda5 vypadá na pohled jako velké MPV, ale svými rozměry patří spíše ke kompaktním vozům.
I když se to nezdá, "pětka" je postavena na prodloužené platformě Mazdy3 a pokud hledáte konkurenty, budete mít trochu práce. Zafira nebo Scénic jsou o 10 až 20 cm menší, ale Alhambra nebo Espace zase o něco větší. Je to jakýsi mezistupeň mezi klasickými kompaktními MPV a velkými zástupci této třídy. Poměrně velkého rozvoru, který činí 2 750 mm, si jistě každý všimne při pohledu na přiložené fotografie. Minimální převisy pak opět přidávají na kráse.
Pětka pak nabízí poměrně klasickou koncepci minivanu. Kratší přední kapota přechází v přední okno, které pak navazuje na střechu. Ta se mírně zvyšuje až k B sloupku, kde je také "pětka" nejvyšší. Pak následuje mírné zkosení střechy, které končí téměř kolmě střiženou zádí. K mohutnosti Mazdy jistě přispívá poměrné úzký pás bočních oken. Spodní hrana oken je pak v jedné přímce, která směřuje vzhůru směrem k zádi. Velká boční plocha karosérie s velkou plochou zadních dveři pocit z mohutnosti a velikosti ještě umocňují.
Mohutnost pětky umocňuje kratší přední kapota, úzký pruh bočních oken a velká plocha pátých dveři.
Při pohledu zepředu vynikne přední kapota tvarovaná do písmene V, která jakoby navazuje podél světlometů do předního nárazníku. Nepřehlédnutelné jsou úzké mřížky přívodu vzduchu k chlazení a v nich zasazené přední mlhovky. Zajímavě jsou střižené přední světlomety, které přechází do předních blatníků. Světla mají "nádech" do kapkovitého tvaru, ale na obou koncích jsou ostře zakončeny a typické zakulacení, které se v poslední době v designu těchto prvků uplatňuje, zde nenajdete.
Přední tvarovaná kapota do písmene V --- Přední světlomety přechází do blatníků.
Na druhé straně zdobí Mazdu velké a široké dveře zavazadlového prostoru, ve kterých je zadní sklo s nádechem trojúhelníkového tvaru. Zadní světlomety jsou pak poměrné mohutné a přesahují až do bočního profilu. Jejích dvojí tvář pak vytváří dominantu zadního pohledu. Z boku tvoří hranu zadního okna a zezadu pak mají jasný trojúhelníkový tvar. Světla tvoří pevný celek, a tak při zvedání pátých dveří zůstávají na svém místě.
Zadní dominantou jsou pak světla, která mají nezaměnitlený tvar.
Zapomenout určitě nelze ani na zadní boční dveře. Ty jsou totiž posuvné; při bočním pohledu si jistě každý všimne kolejniček, ve kterých se zadní dveře posouvají. Určitě mají svůj význam a v civilní verzi, kde je ještě třetí řada sedadel, výrazně usnadňují nastupování a vystupování. Výhodou je pak i úspora nutného prostoru pro pohodlné nastupování. Najít dostatek místa na parkovišti, kde by se daly takto široké dveře v klasické konstrukci otevřít, aby nebránily nastupování, nebývá jednoduché.
Od zadních dveří jsou vyvedeny kolejničky až k zadním svítilnám.
Po otevření získáte pohodlný otvor pro nastupování i do třetí řady sedaček.
Vzorná variabilita
Jak jsem již zmínil na začátku, pětka se může pyšnit velmi dobrou variabilitou interiéru. Pokud se smíříme s verzí N1, ve které chybí třetí řada sedaček a zaměříme se na variabilitu pětimístného interiéru, naskytne se velké množství možností, jak vnitřek vozu proměnit k obrazu svému. Absence třetí řady na praktičnosti mnoho neubírá, v době, kdy většina rodin čítá maximálně čtyři členy, nebude sedmimístná verze pro většinu zákazíků takovým tahákem. Mazda to s pětkou zkombinovala opravdu skvěle, i v úpravě N1 nabízí pět míst s dostatkem prostoru pro každého cestujícího a přidává i "modlu" mnoha českých zákazníků - velký zavazadelník.
Začněme od začátku. Základem variability je druhá řada sedaček, která nabízí pět míst k sezení a upřímně řečeno, všem třem nabízí dostatek prostoru jak na nohy, tak na lokty a nehrozí tak, že jeden bude příliš obtěžovat druhého. Pokud bude vzadu sedět pouze dvojice cestujících, může se třetí, prostřední opěradlo proměnit v loketní opěrku. Samotný sedák se pak schová do schránky pod jedním z bočních sedáků. Tímto získáte královský prostor pro čtyři osoby.
Pět míst lze okamžitě proměnit na čtyři jednoduchým schováním sedáku prostředního sedadla.
Opěradlo prostřední sedačky lze použít jako loketní opěrku.
Tím to ovšem nekončí. Pokud je potřeba stolování a nebo nějakého držáku na nápoje, nabídne pětka malý stoleček, který je schován pod druhým bočním sedákem. Pokud by cestovalo pět osob a nebylo by možné využít tohoto stolečku, nabízí na opěradlech předních sedaček malé výklopné držáky nápojů. Pro prostředního cestujícího je pak přichystán držák mezi předními sedačkami
Pod druhým sedákem najdete malý, praktický stoleček.
Na opěradlech předních sedaček jsou pak dva malé držáky nápojů s malou pracovní plochou --- Další držák nápojů je pak mezi předními sedadly.
Další výhody, které plynou z variability prostoru vozu, jsou v testované verzi N1 potlačené. Přestavba s sebou nese nutnou přepážku, kterou je sice možno posunout až těsně za přední sedačky, ale pro posádku to nemá již žádný význam. Pro ilustraci přikládám ještě ukázku variability samotných sedaček, které lze posunovat v přímém směru a získat tak v případě převozu osob ve třetí řadě více místa, popř. v případě jízdy s větším nákladem lze využít mobility druhé řady.
Druhou řadu sedadel lze různě sklápět, posunovat a nastavovat dle aktuální potřeby. Ve verzi N1 je ale tato výhoda téměř k ničemu.
Otvor v zavazadelníku pro převod dlouhých předmětů je praktický, leč malý.
Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.
V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.
Mazda MX-30 • Mazda2 • Mazda3 • Mazda6 • Mazda CX-3 • Mazda CX-30 • Mazda CX-5 • Mazda MX-5