Škoda Octavia 2.0 TDI: hlučný tahoun (test)

Škoda Octavia 2.0 TDI: hlučný tahoun (test)

Nejvýkonnějším motorem pod kapotou nové Octavie je nafťák 2.0 TDI 103 kW. Mezi klady motoru patří velmi dobrá pružnost, mezi zápory pak hlučnost a málo kultivovaný běh. Vyzkoušeli jsme špičkově vybavený model Elegance. (video)

Kapitoly článku:


Nová technika, podobný vzhled

O nové Octavii jsme už na AutoRevue.cz popsali mnoho stránek a zveřejnili stovky fotografií. Nový model mladoboleslavské Škodovky si takto velkou pozornost zaslouží právem, protože bude patřit v následujících letech k nejprodávanějším vozům na českém trhu. Mnozí označují novou generaci pouze jako facelift generace předchozí. Pravdou je, že vzhled byl spíše doladěn, nikoliv dramaticky přepracován. Otázkou je, zda právě tento postup není lepší než nějak dramaticky měnit vizáž; Porsche 911 se již čtvrt století prakticky nemění a nikdo si výrazně nestěžuje. Důležité je, co se změnilo „pod pokličkou“.


Články: Test Octavie 1.6 MPI 75 kWvelká fotogalerietest Octavie 1.9 TDI Ambientevelká fotogalerieVideo: Slalom s testovanou Octavií 2.0 TDITest Octavie 1.6 MPIStatika Octavie 1.9 TDI

Nová Octavia dostala nový podvozek, který odstraňuje dva výrazné neduhy předchozí generace: nedostatek místa na zadních sedadlech a průměrné jízdní vlastnosti. Nová je palubní deska, sedadla, technika, elektronika, vylepšeny byly výbavy, nově se objevují hlavové airbagy, duální klimatizace, přední parkovací asistent, modernější navigační systém, vylepšena byla rádia a audio systém. Zvýšila se tuhost karoserie, zlepšeny byly konstrukční postupy. Zkrátka i přes podobnost k předchozí generaci je nová Octavia skutečně nová. V prosinci se pak k liftbacku přidá také kombi, které se liší jiným tvarováním zádi, vyjímatelnými sedáky vzadu a větším zavazadlovým prostorem. Základní cena ve výbavě Ambiente s motorem 1.6 75 kW bude činit 499 900 Kč. Stará Octavia dostala v nedávných dnech jméno Tour a zůstala pouze jedna výbava.

   
Přední maska dostala rozměrnou mřížku chladiče, menší světlomety a hlavně výrazné mlhovky --- Z profilu vynikne mohutná a vysoká příď --- Z tohoto pohledu (třetí foto) je Octavia nejvíce fotogenická 

Téměř maximální výbava

Motor 2.0 TDI doplňovala v testovaném autě výbava Elegance, která se oproti Ambiente (testovali jsme ji dříve s motory 1.6 75 kW a 1.9 TDI 77 kW) liší v následujících „drobnostech“: loketní opěrka vpředu a vzadu, tempomat, duální automatická klimatizace, el. ovládaná okna vzadu, dálkové ovládání centrálu a 15" litá kola. Za tohle všechno připlácíte oproti Ambiente jen 40 tisíc korun. K dokonalosti už chybí jen metalíza (+8 500 Kč) a rádio s CD přehrávačem (+11 000 Kč). Testovaný model byl navíc ještě zušlechtěn parkovacím asistentem, xenony, ESP, kůží (v kombinaci s látkou), 17" koly z lehkých slitin se sportovním podvozkem, multifunkčním volantem, velkým displejem Maxi-DOT, autorádiem Audience s changerem na 6 CD, vylepšeným audio systémem (12 reproduktorů), alarmem, kontrolou tlaku v pneumatikách, světelným asistentem a vnitřním zrcátkem s automatickým stmíváním. Takto vylepšená Octavia přesáhla 800 tisíc korun; základ stojí 649 900 Kč.

  
Zavazadlový prostor s objemem 560 l: po sklopení sedadel zůstává schod

Protože jsem o Octavii psal zevrubně již dříve, zmíním se jen o výbavě, kterou Ambiente nemá. Z ní je asi nejzajímavější parkovací asistent, který v nové Octavii umí hlídat i předek (to nezvládá ani Superb); koupit si ale můžete i levnějšího zadního hlídače. Parkovací asistent byl propojen s velkým displejem autorádia, při zařazení zpátečky se na displeji zobrazí auto a pokud budete couvat, uvidíte vzdálenost od překážky. Systém hlídá i boky a na displeji se zobrazí dva ukazatele; jeden hlídá více levou stranu, druhý pravou. To samé se děje vpředu. Přední hlídač se aktivuje tehdy, pokud zařadíte ze zpátečky jedničku a vypne se po rozjezdu. Pokud vyjíždíte z řady bez couvání, musíte ho zapnout tlačítkem pod klimatizací ručně. Díky této drobnosti není parkování ani s velkou Octavií problém; výhled vzad i vpřed totiž není právě ideální a bez asistenta bych se soukal do malých mezer jen těžko.

  
Rádio Audience stojí 21 tisíc, umí ale přehrávat i MP3 a má changer na 6 CD. Na displeji umí zobrazovat také informace parkovacího asistentu, díky čemuž se parkování stává doslova lahůdkou

Loketní opěrka: ó, to je pohodlí

Ve standardu výbavy Elegance se nachází praktická loketní opěrka, která má zjevně původ v Superbu. Je sice nepatrně odlišná, ale konstrukci má totožnou. Oproti staré Octavii je napevno zabudovaná, nelze ji odklopit. Horní díl, samotná opěrka, je posuvná, takže pokud máte kratší ruce nebo sedíte více vpředu, není problém si ji vysunout. Nechybí ani výškové nastavení; posuvná část, která se dá odklopit (pod ní je úložný prostor), má výškovou aretaci. Mění se tím i sklon, ale to naštěstí ničemu nevadí. Trochu mne ale překvapilo, že v loketce něco docela silně rezonovalo, přitom auto mělo najetou jen nějaké tři tisíce km. Loketní opěrka nechybí ani vzadu, po sklopení je možné odklopit také přepážku mezi zavazadlovým prostorem; to se hodí, když chcete protáhnout lyže, případně něco z kufru vytáhnout.

  
Loketní opěrka Jumbo-box skrývá úložný prostor, její horní část je posuvná; na zadní straně je větrání klimatizace a popelník

V základu má Elegance dvouzónovou klimatizaci, která umí nastavit jak každou stranu zvlášť, tak jedním ovladačem obě strany stejně. Ambiente má v základu poloautomatický Climatic; je docela zvláštní, že drahý Superb dvouzónovou klimu nenabízí. V příplatkové výbavě Octavie jsou dva přehrávače CD, oba se od sebe vzhledově prakticky neliší. Mají velký grafický displej, základní Stream stojí 11 tisíc a umí jen přehrávat CD (+ rádio samozřejmě), Audience pak stojí 21 tisíc a zvládá navíc přehrávat MP3 a obsahuje vestavěný changer na šest CD. V Octavii navíc nechyběl příplatkový Sound System (+9 900 Kč), který rozšíří počet reproduktorů v autě na dvanáct. Ve výsledku je zvuk ve voze skvěle slyšet a má výborný basový základ. Pro audiofily nutnost.

  
Ergonomie je na první místě, středová konzola má všechny ovladače uspořádané logicky --- Palubní přístroje jsou přehlednější než ve staré Octavii, Multi-DOT ukazuje data palubního systému: nezavřené dveře, údaje o spotřebě, ujeté vzdálenosti, času apod. --- Ovládání dualzónové klimatizace je logické, návod netřeba

Chce to lepší sedadla

Nutností není naopak kožené čalounění s látkovým středem, které v přicházejícím chladném počasí docela studilo; výrobce bohužel zapomněl „přibalit“ vyhřívání sedadel. Tmavé provedení je praktické, ale k béžovému laku by se hodilo něco světlejšího. Osobně bych si ke sportovní podvozku a sedmnáctkám připlatil raději za tříramenný volant a sportovní sedačky (zatím v seznamu příplatkové výbavy nejsou); ty standardní mají sice dobré boční vedení, je však příliš měkké, aby dokázalo tělo při razantních průjezdech zatáčkami udržet. Sedadla lze jako celek hodnotit v podstatě kladně, silnějším osobám se ale mohou zdát příliš úzká; i mne tlačilo boční vedení sedáku do stehen. Oceňuji ale délku sedáku a dobře nastavitelnou hlavovou opěrku. Kladné hodnocení si ale nezaslouží nedostatečná možnost nastavení bederní opěrky, ani v krajní poloze nebyla nijak výrazně citelná.

  
Sedadla jsou dobře profilovaná, jsou však poněkud úzká, zejména v oblasti stehen --- Řazení je přesné a jemné, řadička je příliš „tlustá“

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud