Nissan Micra: sladký bonbónek (velký test)

Nissan Micra: sladký bonbónek (velký test)

Nissan Micra patří mezi ta auta, která se obecně líbí více ženám. Ačkoliv jde o malé auto, nabízí uvnitř dost místa a hlavně velký zavazadlový prostor. Testovali jsme verzi s litrovým motorem o výkonu 48 kW a akční výbavou Invitation.

Kapitoly článku:


Malé, hezké, ženské

Na český trh vstoupila Micra na přelomu loňské zimy a jara. Je nejmenším vozem japonského Nissanu, který se prodává v Evropě, a po deseti letech nahrazuje první generaci, která byla na trhu od roku 1993. Nová Micra je oproti předchůdci designově daleko zajímavější, má oblé tvary, nezvyklý tvar předních světlometů stejně jako originálně pojatou záď. Svými tvary zaujme stejně jako starší model spíše ženskou část populace, ale musím přiznat, že jsem se ve voze necítil nijak nepatřičně, i když oranžová metalíza s názvem „paprika“ určitě nepatří mezi „mužské“ oblíbené barvy.

Ačkoliv je Micra kratší o nějakých dvacet cm než běžní zástupci třídy malých vozů jako Fabia nebo Getz, na první pohled se zdá větší; mohou za to boubelaté tvary, které auto opticky nafukují. Díky nim je ale uvnitř dostatek místa, nohy si na zadních sedačkách poskládáte, i když patříte mezi robustnější zástupce lidské populace. Zkrátka styl neustoupil praktičnosti, a tak jediné místo, kde skutečně pocítíte menší rozměry auta, je zavazadlový prostor, který má poměrně malou základnu – určitě menší než třeba zmiňovaná Fabia. I na to má ale Micra svůj recept: posunovatelnou zadní lavici, která zvětší základnu o více než deset cm v podélném směru, čímž naroste objem až na 371 l. To je hodnota, za kterou by se nemuselo stydět auto nižší střední. Takový Golf má jen 350 l.

  
Tvary Micry jsou líbivé, přední světlomety mohou ale evokovat oči žabičky

Jen za tři sta

Posunovatelná lavice je ve standardu ve všech verzích mimo 1.0 Visia, testovaná Micra ji však měla. Jde totiž o speciální akční nabídku Invitation, která má dobrou základní výbavu: ABS, dálkový centrál, přední airbagy, manuální klimatizaci (tu jinak k litrovému motoru nelze přikoupit), CD přehrávač a přední okna v elektrice. To vše za 301 tisíc za třídveřovou verzi a 311 tisíc za verzi pětidveřovou. Samozřejmostí je posilovač řízení či výškové nastavení volantu; o tom se snad ale nemá cenu ani zmiňovat. Na trhu existují podobné nabídky, např. Hyundai Getz Max, který koupíte za 279 900 Kč s motorem 1.1 l, je však nutné si doplatit za centrální zamykání a airbag spolujezdce.

Micra je nabízena celkem se čtyřmi motory, třemi benzínovými a jedním naftovým, který je k dispozici ve dvou výkonových variantách. Základem je čtyřválcový litr s výkonem 48 kW/5 600 ot. a 90 Nm/3 600 ot., uprostřed se nachází dvanáctistovka s 59 kW (5 200 ot.) a 110 Nm (3 600 ot.) a konečně nejvýkonnějším benzínem je čtrnáctistovka s maximálním výkonem 65 kW (5 200 ot.) a točivým momentem 128 Nm/3 200 ot. Kombinovanou spotřebu má litrový motor 5,8 l/100 km, dvanáctistovka jen o deci vyšší a konečně čtrnáctistovka 6,3 l. Nafťáky zastupuje motor 1.5 dCi z produkce Renaultu, který má výkony 48 a 60 kW (maxima v 4 000 ot., točivé momenty 160 a 185 Nm/2 000 ot.). Spotřeba je 4,6 l resp. 4,5 l/100 km.

   
Záď má poněkud zvláštní tvarování, díky němuž nezapadne auto do současné designové šedi

Není litr málo?

Akční model Invitation je nabízen pouze s nejslabším benzínem, který se může zdát pro tunové autíčko příliš slabý. Musím ale přiznat, že mne příjemně překvapil. Zpočátku se mi sice zdál poněkud umrtvený, to však bylo způsobeno tím, že jsem krátce předtím vracel Peugeot 407 2.0 HDI. Musel jsem si proto zvyknout na to, že motor je třeba více vytáčet; ostatně to je neustálý problém střídání aut, na každé je nutné se pár hodin či dnů aklimatizovat. Zkrátka a dobře, litrový motor v kombinaci s nízkou hmotností dodává Micře docela dobrou dynamiku.

Vzhledem k nízkému točivému momentu je výkon dostupný až ve vyšších otáčkách, takže motor je nutné více vytáčet, to ovšem příznivcům benzínu nevadí – naopak, řidič má jakýsi „pseudosportovní“ pocit. Dynamice pomáhá velmi lehké zpřevodování, např. pětka v šedesáti točí dva tisíce a ve sto třiceti už čtyři a půl, dvojku nedostanete přes osmdesát a trojka se jen lehce dostane přes sto deset. Maximum výkonu je dostupné v 5 600 otáčkách, motor lze ale bez problému vytočit až do červeného pole, které začíná na šesti a půl, aniž by citelně uvadl. Nemile mne překvapil necitelný zásah omezovače někde v 6 700 otáčkách, Micra sebou prudce škubla.

 
Litrový motor pro běžné ježdění (město, mimo město) postačuje

Dynamika stačí

Pokud budete cestovat sami nebo ve dvou lidech, nebudete litrovým motorem zklamáni. Stačí udržovat motor nad 2 500 otáčkami, což není problém, čtyřka točí v šedesáti právě tolik. Motor má vysoký, ale vcelku kultivovaný zvuk, nedoprovází ho žádný podivný přízvuk jako např. koncernové tříválce HTP. Odhlučnění je v malé Micře sice horší, motor slyšíte neustále i při volnoběhu, ale do třech tisíc otáček zvuk nijak neobtěžuje. Nad ně se dostanete až na dálnici, kde se už ale zvuk motoru z velké části ztrácí v aerodynamickém hluku. Ten je poněkud výraznější, stejně jako u všech malých aut; pokud pojedete po dálnici sto třicet, budete už muset rádio hodně zesílit. Ideální cestovní rychlost je sto dvacet až sto třicet, kdy svist a hluk motoru ještě neobtěžuje. Tuto rychlost udrží Micra bez problému i do stoupání, nesmí ji však nic zpomalit, rozjezd na původní rychlost se už zpravidla nepodaří.

Zkrátka dynamika motoru stačí bez problému pro jízdu ve městě a po okreskách, kde rychlost nepřesahuje stovku. Tam auto bez problému povozí i čtyři cestující, na dálnici to je už ale horší. Ostatně kdo bude často jezdit na daleké cesty, zvolí stejně silnější motor, případně jiné auto. Litr na denní ježdění po rychlostních komunikacích není stavěný, i když se dokáže rozjet i na 160 km/h; dál už ale ani ránu. Pružnost motoru měřená standardním postupem není nijak úchvatná, s čímž je nutné počítat při předjíždění. Výrobce deklaruje spotřebu motoru 5,8 l na sto km, nicméně v testu dokázala Micra spálit 46litrovou nádrž už po 600 km; po dotankování ukázala kalkulačka finální spotřebu 7,2 l na sto km, což bylo způsobeno převážně městským a dálničním provozem. Dle mého názoru by neměl být problém se na při úsporné jízdě mimo město dostat na udávaných pět litrů.

 
Aerodynamický hluk je kvůli jednoduchému těsnění docela výrazný

Nissan

Historie japonského Nissanu sahá do roku 1911. Jeho automobily se však až do 1982–1984, kdy nastalo přejmenování, nazývaly Datsun.

Nissan v roce 1989 vytvořil samostatnou luxusní značku Infiniti. V roce 1999 uzavřel partnerství s Renaultem.

Nissan Micra • Nissan Leaf •​ Nissan Qashqai •​ Nissan X-Trail •​ Nissan Juke •​ Nissan Navara •​ Nissan 370Z •​ Nissan Ariya •​ Nissan GT-R

Doporučujeme

Články odjinud