Nemusíte být namyšlený podnikatel nebo rozmarný milionář, abyste si koupili Mercedes-Benz. Stačí požadovat automobil, který ukrajuje kilometry jako nůž máslo. A přesně takový je MB třídy E, v našem testu v provedení 320 CDI Estate Avantgarde.
Kapitoly článku:
- Legendární značka, vyvážený design, prodejní úspěch
- Zpracování interiéru, uspořádání, přístrojová deska, systém COMAND
- Přehrávač DVD, sedadla a nastavení, volant, navigace
- CD měnič, tempomat, vnitřní a zavazadlový prostor, odkládací plochy
- Charakteristika motoru, odhlučnění, parametry, automat
- Vzduchové pérování, jízdní vlastnosti, brzdy (SBC), lahůdky
- Výbava - základní a testovaného modelu, parametry
- Všechny pořízené snímky pohromadě
Mercedes-Benz si kvalitou a technickou vyspělostí vybudoval v průběhu minulého století pozitivní zvuk na celém světě. Zkuste se zmínit, že vlastníte Mercedes. Většina lidí pokývá uznale hlavou a řekne: Hm, Mercedes, to se máš. A vůbec přitom nezáleží, jestli je to Čech, Australan, Němec nebo Američan. Ano, v Německu jezdí tolik mercedesů jako u nás škodovek, ale pozitivní zvuk zůstává. Zkuste se zaměřit na reklamy, kterými se Mercedes-Benz připomíná, případně ještě donedávna připomínal, své cílové skupině.
U cesty stojí billboard a na něm nic. Nic kromě veliké stříbrné hvězdy. Tvůrci reklamy se neobtěžovali použít text, na billboardu nenajdete jediné písmenko. Přesto ti, kteří mají rozumět, vědí, že se jedná o Mercedes-Benz. Vzpomeňte také na známou reklamu, v níž manžel omlouvá svůj pozdní příchod tím, že se mu pokazilo auto. Manželka se na muže nedůvěřivě podívá a pronese: Mercedes-Benz? To všechno uvádím proto, abych připomněl, jakou sílu značka MB má. To ovšem přestává stačit.
Při rozhodování o koupi mercedesu hraje důležitou roli známost značky a její vnímání veřejností (tedy zvuk), k prodejnímu úspěchu ovšem nestačí. K němu potřebuje automobilka špičkové auta, což si MB naštěstí uvědomuje. A třída E je toho nejlepším důkazem.
Pohledná klasika
Experimentovat s tvary se nemusí vyplatit v žádném segmentu, natož ve vyšší střední třídě, kde zákazníci požadují spíše střídmost. Rozčeřit stojaté vody se pokusil německý bavorák a přes počáteční nedůvěru tradičních zákazníků prodává stále více vozů. Je otázkou, jakým způsobem by zareagovali na úplně nové pojetí zákazníci Mercedesu, kteří jsou na současné tvary zvyklí a můžeme rovněž spekulovat o tom, zda má vůbec smysl po následujících X let vzhled nějak výrazněji měnit.
I kdyby se vepředu netřpytila stříbrná hvězda, jen málokdo by
pochyboval, že se dívá do tváře některému z mercedesů. Mohutná
přední část a typické rysy ho zkrátka prozradí
Překotný vývoj a silná konkurence ale nutí automobilky reagovat, čemuž se musí přizpůsobit i veliké ryby jako MB. Bude zajímavé sledovat, zda tato značka ustojí konkurenční tlak a setrvá u pomalého, ale jistého vývoje (designu), nebo se pokusí zareagovat na novátorský přístup např. bavoráku a jestliže ano, zda nebude výsledek odpuzující pro zákazníky. Každopádně současná podoba vozů Mercedes-Benz asi nikoho neurazí, i když někomu může vadit právě onen neměnný design.
Přestože automobilka nezahálí a na designu svých modelů pilně
pracuje, probíhá vývoj pomalu a nenásilně. A to se zákazníkům líbí
Například E dle mého názoru ztělesňuje vyvážený vůz, s úctyhodnými rozměry, ovšem jemnými proporcemi a směsicí lehce stravitelných linek. Přední části dominuji kruhové světlomety různých velikostí a chromovaná mřížka chladiče korunovaná stříbrnou hvězdou. Na světlomety a mřížku nenásilně navazuje mohutná přední kapota zvlněná tak, aby kopírovala kulaté světlomety. Boční dveře s jemným prolisem a chromovou lištou umocňují pocity luxusu a lehkosti.
Zadní část působí vyváženě a proti předchůdci vypadá i dynamicky.
--- Velká 18palcová kola s pneumatikami s nízkým profilem E sluší
Chromovaný štítek s nápisem Avantgarde mění pocity ve skutečnost, stejně jako obrovská 18palcová kola obutá do pneumatik 245/40 na předních a 265/35 na zadních kolech. Protažená zadní část na rozdíl od některých předchozích kombi stejnojmenné značky nevypadá násilně, i když může někomu automobil připomínat vůz pohřební (jak někteří kolemjdoucí „vtipně“ poznamenali), celkově můžeme označit výsledek snažení designérů za vydařený.
Senzory usnadňují parkování. E kombi s délkou 4850 mm není totiž
žádný prcek
Teprve za volantem E jsem si uvědomil, kolik mercedesů brázdí české vozovky. Přestože se nemůžeme porovnávat se západními trhy, myslím, že MB bude u nás stále populárnější. Například testovaná řada E se prodává výborně. Reakce okolí na sympatické E jistě odhadnete, automobil se zářícími disky pozornosti neušel, stejně jako posádka uvnitř – pěstěný padesátník vypadá za volantem méně nápadně než pětadvacetiletý „mladíček“.