Nové Octavii jsme věnovali na AutoRevue.cz už hodně místa, seriál uzavíráme testem verze 1.6 MPI Ambiente. Teprve po týdnu lze odhalit většinu pozitiv a negativ, na která po krátkém svezení nenarazíte. (2x video)
Kapitoly článku:
- Krátce o novince, vzhled
- Stěrače, interiér, palubní deska
- Rádio a zvuková sestava, pohodlí za volantem, výhled vzad
- Místo vzadu, odkládací prostory, zavazadelník
- Motor, spotřeba, dynamika, odhlučnění
- Jízdní vlastnosti, výbava, vývoj a pokrok je znát
- Přehled všech cenových variant, výbavy, technické parametry
Tento článek navazuje na srovnání se starou Octavií z konce května. Ačkoliv původně měl být test jako hlavní téma a srovnání pouze doplněk, nakonec jsou si oba články rovnocenné. Mnohé jsem napsal už ve srovnávacím článku, takže pokud jste ho četli, můžete některé části tohoto článku přeskakovat. Popis exteriéru pak najdete v prvním testu, a sice verze 1.9 TDI, v níž jsme se mu věnovali ve více než dostatečné míře.
Tři výbavy, pět motorů
Vzhledem k tomu, že je Octavia produktem naší domácí značky, věnuje se jí ve všech médiích maximum místa. I my o ní píšeme více, než o jakémkoliv jiném autě – je to logické, Octavia zajímá největší část našich čtenářů. Jakýkoliv článek, jakákoliv zmínka o této novince, trhá rekordy ve čtenosti. Na to sází i vydavatelé tištěných časopisů a umisťují obrázky Octavie co nejvíce na titulní stránky; vysoké prodeje jsou pak zaručeny. A nejen titulní stránky – nové Octavii je v časopisech věnováno nejvíce místa; nepamatuji se, že bych někdy v tištěných médiích našel testy delší než na čtyři strany. Octavia zkrátka trhá rekordy, zájem novinářů a veřejnosti je enormní.
Tip: Kompletní galerii 160 obrázků najdete v dřívějším článku.
Octavia se začala prodávat 28. května celkem s pěticí motorů: 1.4 55 kW, 1.6 75 kW, 16. FSI 85 kW, 1.9 TDI 77 kW a 2.0 TDI 103 kW. Nejvýkonnější benzínový motor zatím chybí, přijde dle našich informací až na podzim; možná Škodovku potkaly problémy s náběhem výroby. Nabídka benzínů je tedy hodně slabá, není proto divu, že většina sáhne po motorizaci 1.9 TDI, případně 2.0 TDI. 1.6 FSI je drahý, 1.4 MPI příliš slabý, takže z benzínů zbývá jen 1.6 MPI; to je sice poměrně ekonomická volba, ale přiznejme si, dynamika motoru je v těžké Octavii chabá. Zkrátka nafta hraje prim a bude stejně jako u staré Octavie činit více než polovinu prodejů; osobně tipuji až dvě třetiny. Motor 1.9 TDI by mohl zajistit novince až polovinu odbytu. ¨
Přední masce dominuje výrazná mřížka chladiče --- Světlomety jsou menší než u starší generace a více zasahují do boku vozu; dávají Octavii trochu smutný výraz --- Kapota se sbíhá k mřížce chladiče podobně jako u Volva S40
Octavia se nabízí ve výbavě Classic, Ambiente a Elegance, přičemž Classic je silně nevýhodný; nevyplatí se do něj přikupovat jakoukoliv výbavu. Např. konfigurátor vám automaticky vnutí elektricky ovládaná zpětná zrcátka (4 000 Kč), pokud přidáte klimatizaci, zaplatíte dalších 35 tisíc korun a jste na ceně verze Ambiente. Ta má navíc přední okna v elektrice, tónovaná skla, palubní počítač či přední mlhovky a možnost volit z více provedení interiéru. To samé platí i pro Elegance, který se od Ambiente liší o duální automatickou klimatizaci, litá kola, el. ovládání zadních oken, tempomat, osm reproduktorů, dálkové ovládání, přední a zadní loketní opěrku apod. Zkrátka pokud si chcete za něco připlácet, raději se podívejte, zda nebude výhodnější vyšší výbava; Elegance jako jediná skutečně stojí za to. Ale ani ta nemá v základu rádio, ESP či hlavové airbagy, tedy výbavu, kterou nabízí např. Mazda 3 už v Comfortu (druhá výbava).
Přední mlhovky jsou velmi výrazné --- Z profilu působí příď poněkud mohutně a trochu nevyváženě
Tip: Kompletní přehled cen a výbav včetně příplatkové najdete na konci článku.
Vzhled: spíše facelift
Vzhled vozu se od starého bratříčka liší, ale ne nijak výrazně. Zaujme vás jinak tvarovaná přední maska s oblým provedením, menší světlomety posunuté více do stran, výraznější gril chladiče a rovněž mlhovky ve spodní části nárazníku. Dlouho jsem si na tuto změnu zvykal, neustále jsem nevěděl, zda je to změna k lepšímu nebo k horšímu. Po týdnu stráveném s novinkou se přikláním spíše na stranu hodnotící „facelift“ pozitivně. Změn doznaly i zadní světlomety s „C“ efektem a či rovná linie druhé řady dveří. Ty jsou ještě větší, takže se dozadu lépe nastupuje, ovšem dávejte pozor, ať po otevření nepomlátíte lidi na chodníku.
Odlišná je rovněž kapota s linií víka svažující se k masce chladiče. Právě toto řešení vyvolalo pozdvižení: jedni láteřili nad vykrádáním designu Volva S40, druzí nad špatným přístupem k žárovkám. Výměnu žárovek jsem si proto zkusil a musím Škodu pochválit. Celá operace je velmi snadná, nezašpiníte se a rovněž nepotřebujete nářadí. Stačí jen vymontovat černý šroub, povytáhnout pojistku (obrázky postupu najdete ve fotogalerii) a celý světlomet vysunout dopředu. Stejný postup lze aplikovat na obou stranách. Pak už jen vyjmete zadní kryt a poté i žárovky. Můžete rovněž odpojit přívod elektřiny a celý světlomet si odnést domů. Jen mne trochu překvapilo, že v manuálu nebyla o výměně ani zmínka.
Zádi dominují rozměrné světlomety --- Pod nárazníkem je plastový kryt
Ale zpět k designu. Vzhledem k tomu, že jde na první pohled jen o výraznější facelift, testoval jsem reakce veřejnosti, zda novou Octavii vůbec pozná. Stalo se přesně to, co jsem očekával: málokdo se za novinkou byť jen ohlédl. Ano, našli se tací, kteří překvapeně koukali, co to proti nim vlastně jede – jestli Fabia, Superb nebo právě nová Octavia. Na silnicích totiž není moc k vidění a lidé si na ni ještě nezvykli. A ti, kteří novou Octavii poznali, okamžitě projevili zájem: „To je ta nová Octavia“ a „Na kolik vás přišla“ a „Fakt má víc místa vzadu?“ apod. Ale jak říkám, takových byla hrstka. Daleko větší zájem budilo nedávno testované BMW 330d, ačkoliv jde už o šest let starý model.
Zadní svítilny ve tvaru C zasahují do boční a horní části vozu --- Zpětná zrcátka mají integrovaná směrová světla --- Na obou nápravách jsou standardně kotoučové brzdy --- Kola 205/60 R15 jsou ve výbavě Ambiente za příplatek
Poznámka: To stejné se mi stávalo i s Golfem, za kterým se neohlédl prakticky nikdo, i s Audi A3. Jak Octavia, tak tyto modely, jsou z pohledu běžných lidí jen pouhými facelifty starých generací. Přitom technika je zcela nová…