Škoda Octavia 1.9 TDI: sázka na jistotu (velký test)

Škoda Octavia 1.9 TDI: sázka na jistotu (velký test)

Nová Octavia se začne prodávat už 28. května. Pro náš trh bude letos vyrobeno jen 6 500 kusů, což jistě nebude stačit na zasycení všech lačných krků, které po nové Octavii touží. Pokud i vy hladově čekáte novinku z Mladé Boleslavi, můžete si zkrátit čas u našeho testu.

Kapitoly článku:


Kdybychom sečetli články, fotografie a reportáže věnované nové generaci Škody Octavia, získali bychom neuvěřitelné číslo. Závod v uveřejňování exklusivních informací odstartoval s předstihem několika měsíců a s blížícím se ženevským autosalonem nabíral na obrátkách. Téměř všechna média, kterých se automobily alespoň trochu týkaly, získávala informace z různých více či méně důvěryhodných zdrojů. Jeden měsíc vypadala Octavia jako Phaeton zkřížený s Roomsterem, v druhém se nápadně podobala Fabii.


Tip: Stáhněte si krátké video se statickými záběry nové Octavie.
Kompletní fotogalerii najdete ve starším článku. Detailní představení nové Octavie si pak můžete přečíst v tiskové mapě.

Všechny zaručeně pravé Octavie s pořadovým číslem tři (nesmíme zapomenout na první Octavii) vyvolávaly značné pochybnosti, neboť nekorespondovaly s filosofií koncernu Volkswagen (umírněná podoba a menší rozdíly vzhledu mezi starými a novými generacemi modelů), jehož je mladoboleslavská automobilka součástí. Teprve německý Autobild přinesl na svých stránkách špionážní fotografie, které vypadaly reálně. Na konci roku 2003 humbuk kolem nové Octavie na chvíli utichl, aby v roce 2004 vypukl znovu.

  
Přední maska je velmi výrazná a jde dále než u Superbu. Celý předek je zakulacený, světlomety jsou oproti mřížce chladiče menší a zasahují více do kapoty

Rybník vypálila všem specializovaným i nespecializovaným tištěnými nebo internetovým časopisům MF Dnes, která zveřejnila první oficiální fotografie nového českého „zázraku“ na titulní stránce, čímž rozpoutala vlnu šílenství (a hlavně vyprodala náklad).  První publikované fotografie vyhladovělé fanoušky nezasytily, spíše umocnily hlad po informacích. 

Strategická hra

Postup Škodovky při vypouštění informací možná znervózňoval veřejnost, nicméně plnil strategický účel. Lidé poznali novou Octavii, stále však nevěděli tolik, aby se přestali o nový automobil zajímat. Vrcholem snažení všech médií a samotné automobilky se stala prezentace na prknech ženevského autosalonu. Vratislav Kulhánek vyjádřil naději, že Octavia bude úspěšná, naleštěný exponát obtančily české modelky a novináři s otevřenými ústy obdivovali elegantní křivky nového vozu.

  
Z tohoto úhlu je velmi dobře vidět zakulacená příď --- Přední světlomety vypadají „nebojácně a majestátně“ --- Výrazný prolis na kapotě směřuje k přední masce. Otvírá se právě tato část, nikoliv celá kapota, což je dobře vidět na průběhu linky sledující prolis

Komentáře, kterých putovaly ze Ženevy internetovou sítí stovky, vypadaly velmi podobně. Nová Octavia se líbí, ve skutečnosti vypadá výrazně lépe než na fotografiích, kromě technologické stránky (podvozek, řízení, motor atd.) se zlepšilo zpracování, interiér nabral na prostornosti a zlepšila se rovněž stránka estetická. Není divu, že se vedení automobilky vrátilo domů naplněno optimismem a s novými nápady. Premiéra Octavie dopadla výborně, pocity uspokojení byly na místě.

Po skončení ženevského autosalonu si novináři odskočili do Atén, aby v krátkém čase poznali novou Octavii v reálném provozu a rozšířili sbírku informativních článků. V příjemném řeckém podnebí se automobil opět líbil a Škodovka si mohla mnout ruce. I po ženevském autosalonu zabírala titulní strany mnoha magazínu a zastínila mnohé hvězdy českého showbyznysu. V prvních květnových dnech se objevila u prodejců. Oficiální datum předváděcích jízd spadá na konec května.


Přední mlhovky jsou součástí výbavy Ambiente a jsou oddělené od hlavních světlometů. Jsou však hodně výrazné. Spodní nasávací otvor je oproti staré generaci v celku

Chutný zákusek

Novou Octavii jsme „ochutnali“ v Ženevě a shodně s většinou novinářské obce jsme projevili mírné nadšení. Líbila se nám přední část s mohutnou mřížkou chladiče, líbily se nám i ostře řezané přední světlomety a dokonce nám nevadily ani velké mlhovky. V atmosféře autosalonu naplněné superlativy ovšem nezbývá čas na podrobnější analýzu rozdílů mezi starou a novou generací, proto jsme čekali na chvíli, kdy budeme moci Octavii bez rušivých vlivů prozkoumat. 

Na úvod musíme podotknout, že pocity získané v Ženevě přetrvaly, takže můžeme nadále směle tvrdit, že skutečnost vypadá lépe než fotografie. Význam tohoto zjištění nicméně ztrácí váhu, neboť fotografie pozbývají účinnost s každým prodaným kusem. (Jen pro zajímavost: zkoušeli jsme spočítat množství starých Octavií, které jsme minuli na úseku dlouhém cca 10 km. Dospěli jsme k číslu 20.) Několikáté živé setkání pomůže odstranit emoce, což jinými slovy znamená, že se z novinky na „zadek neposadíte“.

  
Nová Octavia má oproti staré oddělené mlhové světloměty, které jsou možná až příliš výrazné

Zkrátka Octavia nevypadá špatně, v sériové produkci přesto nalezneme celou řadu vozů, jejichž design můžeme označit za dech beroucí. Oslňovat na potkání Octavia nehodlá, její přednosti budou ležet přece jen trochu jinde. Nyní k samotnému vzhledu. Pokud potkáte novu Octavii v běžném provozu, může se vám snadno stát, že ji minete bez povšimnutí. Při pohledu z boku se velmi podobá předchůdci, pohled zezadu a zepředu už poskytne více jasných, viditelných rozdílů.

Přední část charakterizuje a zároveň odlišuje od staršího sourozence zejména mohutná mřížka chladiče s chromovaným rámečkem. Mřížka chladiče plynule navazuje na klínovitou přední kapotu, jež upoutá dvěma výraznými prolisy. Krajní prolisy se táhnou po stranách a navazují právě na mřížku chladiče, prostřední prolisy směřují středem kapoty. V tomto nová Octavie přesně kopíruje svého předchůdce, stejné prolisy nalezneme i tam. Rozdíl spočívá pouze v tvaru kapoty a výšce prolisů. 

 
Tvar zadních světlometů a hrana pátých dveří jsou nejvýraznějším rozdílem mezi generacemi. Nová Octavia má navíc plastovou spodní část nárazníku, což je praktické, ale méně elegantní

Škoda

Škoda Auto je největší česká automobilka. Vychází ze společnosti Laurin & Klement založené v roce 1895, od roku 1990 je součástí skupiny Volkswagen Group.

Škoda Fabia • Škoda ScalaŠkoda Rapid • Škoda Octavia  Škoda Superb • Škoda Yeti • Škoda Kodiaq • Škoda Citigo • Škoda Kamiq • Škoda Karoq • Škoda Enyaq iV

Doporučujeme

Články odjinud