Mazda 3 sedan: dvoulitr útočí (velký test)

Mazda 3 sedan: dvoulitr útočí (velký test)

Nedávno jsme testovali Mazdu 3 v provedení hatchback a motorem 1.6. Nyní přichází na řadu nejostřejší verze Sport GT s motorem 2.0 110 kW a elegantnějším provedení sedan. Uspokojí tato mazda nároky sportovně založených řidičů?

Kapitoly článku:


Sedan, nebo hatchback?

Oproti hatchbacku je sedan celkově vyváženější a elegantnější. Záď je sice na sedan krátká, takže auto celkově působí trochu mohutně i díky výrazné přídi, oproti čistému stylu šestky je trojka taková „nabubřelá“. Oproti hatchbacku narostl sedan jen o několik cm, takže celová délka se příliš nezměnila. Je tedy logické, že se příliš nezvětšila ani velikost zavazadlového prostoru. To mne trošku zarazilo, protože Renault Mégane sedan má zavazadlový prostor větší o cca 100 l, má větší rozvor, více místa na zadních sedačkách a přesto je jejich délka srovnatelná. Může za to kapkovitý tvar přední kapoty a rovněž výrazný zadní nárazník; to vše prodlužuje délku o cca 15 cm, které renault využívá hospodárněji.

  
Mazda 3 se prodává jako hatchback...

Možná je to jen můj pocit, ale hatchback je na našich silnicích méně vidět než sedan. Cena sedanu je vyšší jen o deset tisíc, přitom za svoje peníze dostanete o poznání hezčí automobil. I to může být důvod, proč kupující upřednostní méně praktický sedan před hatchbackem. Linie zadních dveří nepůsobí tolik rušivě a kvůli absenci negativně obráceného zadního okna za C-sloupkem vypadá záď sportovně, zadní světla mají hezčí tvar. Oproti testovanému hatchbacku nemají červený podklad, ale černý – stejný, jako karoserie. S čirým překrytím pak světlomety vypadají velice efektně. Celkově se mi Mazda 3 sedan v provedení Sport velmi líbí, i když šestka je šestka.

  
... i jako sedan

Jedna jediná verze

Trojka je s atmosférickým dvoulitrem nabízena pouze ve výbavě Sport, která se od Touringu liší 17“ koly z lehkých slitin, xenony, zamykáním Super Lock, jiným barevným provedením látkového čalounění, povrchem lišty středové konzoly (karbon), dešťovým a světelným senzorem. Osobně jsem očekával, že výbava Sport bude mít i sportovní sedačky, snížený a tvrdší podvozek; Sport je tak skutečně jen názvem, nikoliv „činem“. Pravda, sedmnáctky zvyšují příčnou i podélnou stabilitu, podvozek je ale stále laděn spíše komfortně.

  
Agresivní maska a světlomety --- Šípovitá příď prodlužuje délku vozdu
--- Xenonové světlomety s tmavým překrytím

  
Z profilu vypadá sedan trochu nevyváženě kvůli malé zádi --- Testovanou mazdu
doplňoval paket GT (nárazníky, křidélko, prahy...)

  
Zadní světlomety mají ve verzi Sport černý podklad --- 17" kolo z lehkých slitin

Takový malý kufřík

Krátká záď dává jasně najevo, že zavazadlový prostor nebude o mnoho větší než u hatchbacku; vždyť sedan je delší jen o několik centimetrů. Nárůst v litrech je jen necelých 60 litrů, které bohužel provází snížení praktičnosti. Otvor je docela malý, nakládací hrana vysoká. Oproti hatchbacku zde není systém přihrádek a dvojitého dna. Změnil se i systém otevírání: na víku je tlačítko, po jehož stisku víko trošičku nadskočí. Mezi nárazníkem a víkem vznikne nepatrná škvíra, do které musíte vložit prsty a víko nadzdvihnout. Vězte, že pokud jste právě nevyjeli z myčky, budete mít rázem špinavé ruce. Páni konstruktéři, toto se přece dalo vyřešit lépe, ne?

  

 

Pokud se vám zdá základních 419 litrů málo, můžete sklopit sedačky. Nejprve je musíte vzadu odjistit, což znamená náklon hluboko do zavazadlového prostoru a pak běžným způsobem povolit zámky z prostoru pro cestující. Dělená jsou pouze opěradla, sedáky nelze vyjmout. Proto po sklopení vzniká docela velký schod. Průchod do prostoru pro cestující je sice malý, ale na „měkká“ zavazadla postačí (batohy, spacáky, nákup…). Po sklopení ale nastane problém, co s prostředním tříbodovým pásem, který docela zavazí. Celkově nelze označit zavazadlový prostor za praktický, hatchback je v tomto ohledu lépší, ale zase nevypadá tak dobře.

  

Mazda

Japonskou automobilku založil v roce 1920 Jujiro Matsuda. Název se někdy odkazuje na jeho jméno, jindy na perského boha Ahura Mazda.

V roce 1979 vstoupil do Mazdy Ford, který postupně navyšoval a prodával svůj podíl. Dnes ale vlastní už malou část společnosti.

Mazda MX-30 • Mazda2 •​ Mazda3 •​ Mazda6 •​ Mazda CX-3 •​ Mazda CX-30 •​ Mazda CX-5 •​ Mazda MX-5

Doporučujeme

Články odjinud