Citroën Xsara Picasso patří mezi nejoblíbenější kompaktní MPV na českém trhu. Zákazníkům učarovalo především zajímavým designem a velkorysým vnitřním prostorem. Francouzské MPV jsme provedli megatestem s motorem 2.0 HDI 66 kW/90 k. Výsledky testu vás možná překvapí...
Kapitoly článku:
- Oblíbené MPV, výsledky v testech, stáří vozu, francouzský design
- Palubní deska, uspořádní, kvalita plastů a jejich vrzání
- Umístění přístrojů, digitální svět, řazení a řadicí páka
- Odkládací prostory a jejich využitelnost, o sedadlech a nastavení
- Vnitřní prostor, objemný kufr, výborná variabilita, lehká manipulace
- Charakteristika motoru, výkon, dynamika, odhlučnění a spotřeba
- Podvozek, jízdní vlastnosti, brzdy, hodnocení, soupis výbavy, ceny
- Fotogalerie aneb obrázky, co se nevešly, srovnání s konkurencí
Citroën Xsara Picasso není na českém trhu žádným nováčkem, již před třemi lety obdivoval našinec šarmantní MPV ve svém oblíbeném autosalonu. V poslední době neprošla Xsara Picasso žádným výraznějším faceliftem (není k němu důvod), jediné změny, o kterých bylo v souvislosti s modelem slyšet, se týkají ceny. Citroën, což nám bylo zdůrazněno na tiskové konferenci u příležitosti představení malé C2, pečlivě sleduje dění na českém trhu a reaguje na kroky konkurence.
To vyústilo v nedávné snížení ceny Xsary Picasso a rozšíření výbavy. Kroky Citroënu potěšily jistě zákazníky, kteří jeví o atraktivní, cenově dostupné MPV neutuchající zájem. Jen za prvních sedm měsíců letošního roku prodal Citroën 421 kusů vozu Picasso, během posledních dvou let se mu podařilo umístit v České republice na 2000 modelů. Přestože se nejedná o žhavou novinku ani model podpořený faceliftem, vybrali jsme si Picasso k redakčnímu testu.
Zase nový vůz
Stejně jako jsem v případě srovnávacího testu Škody Octavie Combi a Fiatu Stilo Multiwagon usedal za volant zcela nového Stila, přebíral jsem Citroën Xsara Picasso s najetými 600 km. Interiér stále voněl novotou, stejný stav platil i pro motor. Myslím, že není třeba dlouze rozvádět, co z této skutečnosti plyne. De facto nový vůz netrpí, nebo lépe řečeno by neměl trpět, neduhy, kterými trpí vůz s najetými 30 000 km. V průběhu testu mě Xsara Picasso poněkud vyvedla z omylu. Čím a jak rozvedu dále.
Českým zákazníkům se Xsara Picasso líbí, v první polovině letošního roku se jí prodalo
421 kusů
Nekonvenční tvar, konvenční výsledky
Xsaru Picasso jsme chtěli provést obvyklým megatestem hned z několika důvodů. O prvním se zmiňuji výše. Picasso je zkrátka velmi populární kompaktní MPV, které do prodejů nových automobilů v tomto segmentu významně promlouvá. Úspěch Picassa je o to zajímavější, že má na kontě již tři roky života. Druhým důvodem, proč otestovat právě Xsaru Picasso, byly nevalné výsledky, kterých tento Citroën dosahuje v některých testech. Zejména německé magazíny jsou k Picassu dosti kritické.
Zavazadlový prostor je velký akorát, 550 l prostoru pro běžné účely stačí. --- Dveře se
otevírají do široka, nastupování do vozu není (také díky vyšší stavbě) vůbec žádný problém
V listopadovém čísle Auto Motor a Sport vyšel velký srovnávací test kompaktních MPV, ve kterém se Xsara Picasso umístila na sedmém místě (z celkem devíti vozů). První příčku obsadil Volkswagen Touran, následován Renaultem Scénic a Fordem Focus C-Max. Picassu byly vytýkány průměrné – mírně řečeno - jízdní vlastnosti, špatný posez za volantem, špatné řazení atd. V českých testech (psaných českými redaktory) dopadá Picasso lépe. Nakolik jsou blíže pravdě němečtí redaktoři či redaktoři čeští, jsme se chtěli přesvědčit na vlastní kůži.
Design á la Citroën
Jakkoliv může být popis vzhledu vozu nudný (předkládáme vám přece mnoho fotografií), u Xsary Picasso ho vynechat nemohu. Je to právě design, který činí z francouzského „empvéčka“ výjimečný automobil, v mnoha ohledech se jedná o klíčový faktor úspěchu. Toto platí zejména u něžného pohlaví, které si kulatého „Frantíka“ evidentně oblíbilo. V určitých chvílích jsem nabyl dojmu, že křehká žena za volantem Xsary Picasso dominuje (samozřejmě jde o subjektivní pocit).
Čím tedy Picasso Čechům učarovalo? Základem je vejčitý tvar, krátká příď přecházející v mohutné čelní sklo a volně se svažující zakulacená záď. Přední světlomety ladí s charakterem celého vozu (a prozradí, kdo jsou jeho sourozenci), zadní světlomety jsou méně kulaté, nicméně také zajímavé. Xsara Picasso nepochybně ztratila s věkem kus své exklusivity, potkáte-li ve městě 10 na chlup stejných vozů, nemůžete se divit, že se po vás každý neotáčí.
I po třech letech jsou tvary Citroënu Xsara Picasso atraktivní. --- Pohled z boku odhalí
nezaměnitelný vejčitý tvar
Poznámka: V testu Euro NCAP získalo Picasso čtyři hvězdičky za bezpečnost posádky a dvě hvězdičky za bezpečnost chodců. Podrobnější informace naleznete na webu organizace.
Vejčitý tvar karoserie není pouze efektivní, ale také praktický. Jeho zásluhou klesl aerodynamický hluk uvnitř vozu na minimum, citelněji vzrůstá teprve ve vyšších rychlostech (o tom dále). Na zajímavosti přidává automobilu také způsob, jakým designéři prosvětlili interiér. Čtyři okna – z boku - jsou efektní, avšak méně funkční. Picassu sluší prolisy na bočních dveřích, za podařené lze považovat také dvou barevná zrcátka – s převahou černé.
Picasso patří mezi nejzajímavější kompaktní MPV na českém trhu, odvážnými tvary zaskočilo již před lety konkurenci a přilákalo hojný počet zákazníků. Žádný vůz se ale nelíbí každému. Jistě se najde celá řada zákazníků/čtenářů, kterým se Picasso nelíbí a s výše uvedeným nesouhlasí. Sto lidí, sto chutí, nechť si každý udělá úsudek sám.
Ve druhé kapitole