Touareg vyplnil v nabídce Volkswagenu mezeru v kategorii SUV. Narozdíl od mnohých konkurentů se však jako SUV pouze netváří. Doma je v terénu i na silnici. Touareg jsme otestovali s nejsilnějším dieselovým motorem V10 5.0 l s výkonem 230 kW/313 k.
Kapitoly článku:
Pokud jsme nedávno zmiňovali, že se automobilka Volkswagen zaměřila na segmenty, ve kterých si ji jen málokdo donedávna dokázal představit, potom bychom neměli určitě zapomenout na kategorii pod označením SUV. Tu můžeme především na silnicích potkávat stále častěji a nezmění na tom nic ani fakt, že by tyto automobily měly jezdit třeba taky v terénu. Ovšem ne každý takto koncipovaný vůz se do terénu opravdu hodí a mnohdy se jen jako „off-road“ tváří. To ale rozhodně neplatí o Volkswagenu Touareg.
Na první pohled vás u Touaregu zaujmou především uhlazené linie karoserie propracované až do toho nejmenšího detailu. Na co Volkswagen nemyslel u Tourana, bohatě si vynahradil u Touaregu. Touareg je snad ze všech „sůvéček a off-roadů“ nejzaoblenější a díky tomu zároveň i nejnápaditější. K jeho mohutnosti přispívají i obří 18palcová kola obutá do pneumatik s rozměry 235/60. Jeho tvar se musí líbit snad každému. Křivky Touaregu ukrývají karoserii o rozměrech 4754 x 1928 x 1790 mm.
Volkswagen Touareg se po stránce designu opravdu povedl
Přídi dominuje obří znak umístěný uprostřed mřížky chladiče (u nejvýkonnějšího modelu je celá chromovaná). Ta tvoří jednu rovinu se světlomety, pod ní najdeme další tři otvory sání vzduchu. Na přední masku navazuje mohutná kapota s dvěma prolisy, na kterou je z automobilu těžko vidět. Pod ní je možno nalézt jen to nejlepší a nejvýkonnější z nabídky automobilky. Posuďte sami: benzínový šestiválec 3.2 l 162 kW/220 k, osmiválec o objemu 4.2 l 228 kW/310 k a naftové magnáty v podobě pětiválcového dvouapůllitrového TDI 128 kW/174 k, vrchol nabídky pak představuje 5.0 l V10 TDI 230 kW/313 k.
Silný jako kůň
Posledně jmenovaný agregát poháněl testovaný vůz a hned v úvodu musím podotknout, že s ním byla radost jezdit. Pokud se řekne desetiválec a ještě k tomu pětilitr, vyvolá to v člověku patřičný respekt. Úctyhodná křivka točivého momentu dělá z elegantního Touaregu nebývale svižné "vozítko" a to i s váhou kolem 2,7 tuny (o jeho zastavení se starají kotoučové brzdy s vnitřním chlazením na všech kolech – musíte ovšem počítat s větší váhou vozu a podle toho také brzdit). Údaj 750 N.m při 2000 ot./min. vystihuje točivý moment, nad kterým můžeme jen nevěřícně kroutit hlavou.
Oblé tvary Touaregu sluší. Zadní části vévodí rozměrné zadní světlomety, nepřehlédnutelný je
také znak VW.
Tento motor dokáže s Touaregem pohnout z 0 na 100 km/h za necelých 8 s, jeho maximální rychlost leží u hranice 230 km/hod (ani při velkých rychlostech kolem „dvoustovky“ do vozu neproniká nepříjemný hluk a vůz se dobře ovládá). Maximální hodnota otáček, do kterých se dá desetiválec vytočit činí 4200 ot./min. Motor reaguje na každé, byť sebemenší sešlápnutí plynu a to v jakýchkoli otáčkách. Zásluhu na tom má především osmdesát procent zmiňovaného točivého momentu, které jsou k dispozici v celém spektru povolených otáček (1500 - 3700 ot./min.).
-- Skvost pod kapotou. Desetiválec 5.0 TDI s výkonem 230 kW/313 k
Při plném sešlápnutí plynového pedálu vás motor zatlačí do sedaček a nedá vám téměř vydechnout. Čím těžší noha na plynu, tím vyšší spotřeba motorové nafty. Výrobcem udávaný průměr 12 litrů lze jen ztěží udržet, když cítíte sílu, kterou máte před sebou. Pro slabé povahy není určena hodnota okamžité spotřeby na palubním počítači, jež se při rozjezdech a zrychlení pohybuje kolem sta litrů na 100 km. Za celý náš test, kdy jsme najeli zhruba 700 kilometrů, jsme spotřebovali plnou nádrž nafty (průměrná spotřeba 14,2 litru na sto kilometrů), což dělá rovných sto litrů nafty.
Dva tisíce - plná nádrž
Při návštěvě čerpací stanice tedy počítejte s částkou přes dva tisíce korun za plnou nádrž. Desetiválec byl spjat s automatickou šestistupňovou převodovkou Tiptronic. U ní je možné řadit páčkami (spíše pákami) pod volantem. Bohužel nejsou spojeny s volantem, a tak po otočení volantu zůstávají pořád na stejném místě. Navíc si je můžete zpočátku splést s potřebnějšími ovladači směru a stíračů. Pravou se řadí vzestupně a levou sestupně. I když by se převodovka měla díky systému DSP přizpůsobit vašemu stylu jízdy, má občas svou hlavu (především při přeřazení z vyššího na nižší převodový stupeň).