Je jen jedna automobilka, která se zabývá výhradně čtyřkolkami. Jmenuje se Subaru a stojí na samé špici technického vývoje této kategorie. Dosavadním vrcholem pro běžný trh je Subaru Impreza WRX STi. S tímto vozem lze doslova řádit. Přesvědčte se sami (VIDEO).
Kapitoly článku:
Subaru Impreza v jiné než modré barvě není to pravé ořechové. Verzi STi opravu sluší, silně se podobá reprezentantům značky v kategorii WRC. To je pochopitelně úplně jiná káva, ale i Impreza WRX STi má ze sportovního repertoáru víc než dost. Víc, než bývá obvyklé. Začněme vzhledem – zlatá široká kola s pětačtyřicetiprocentními sedmnáctipalcovými pneumatikami širokými 225 mm a brzdami Brembo, nasávací otvor k mezichladiči stlačeného vzduchu, spoilery. To pravé se však skrývá uvnitř.
Tip: Podívejte se na zajímavé VIDEO, kde Vladimír Dolejš s Imprezou doslova řádí na letištní dráze.
Do soutěžáku moc neschází
Sportovnímu dojmu pomáhá i interiér. Vysoká skořepinová sedadla, materiály kolem. Narozdíl od obyčejné Imprezy WRX tu scházejí boční airbagy – přeci jen se počítá i s využitím pro sport. Proto i takové pedály. Komfortu ale slouží hezky zakomponované rádio, samozřejmě klimatizace, z technického hlediska je nejzajímavější řadicí páka šestistupňové převodovky. Na Impreze je poutavé i to, že s ní můžete jet jen tak, volně beze spěchu a vyvézt třeba babičku na výlet. Pak jedete komfortním rodinným vozem. A když babička vystoupí, můžete nechat rozpoutat řidičské vášně plnou silou.
Imprezu nemůžete přehlédnout --- Zadní křídlo je teď součástí
všech verzí STi, ne jako dříve jen u modifikace Prodrive
Svezení pro odborníky
Málokterý vůz poskytuje takovou přirozenost ovládání jako Subaru Impreza s turbomotorem. Pro řidiče – začátečníky a milovníky snadného řízení ale není. V autě zdaleka nejde jen o pocity blížící se pocitům v soutěžním autě, ale i o bezpečnost. Její koeficient leží hodně vysoko. To znamená, že při stejné rychlosti jedeme s tímto vozem daleko jistěji než s běžnou dvoukolkou. Rozdíl vyniká hlavně na kluzkém povrchu, ale význam má i za sucha.
Hodně dlouho trvá než jde auto do smyku. Nejprve je nedotáčivé, se zvyšující se rychlostí se charakter mění na přetáčivý. Smyk všech kol je kontrolovatelný i ve značných rychlostech, tam, kde jede každý druhý vůz dávno po střeše.
Výrazně zvýšený brzdný účinek mají na svědomí mohutné
Brembo brzdy -- Pod polykarbonátovým krytem je soustředěno
několik světelných zdrojů
Subaru Impreza WRX STi se zcela přizpůsobí náladě, v jaké právě jste. Použitím brzdičů Brembo u STi – což je mimochodem zkratka Subaru Tecnica International – se podstatně zlepšila účinnost brzd, které dosud vadly. Na rozdíl od mírnějších subaru tu funguje sportovní ABS, takže má daleko pozdější náběh a rychlejší frekvenci. Spíná opravdu hodně pozdě a nepulzuje pedálem.
Technika jízdy s takovým autem má své zákonitosti. V určitých okamžicích je třeba zapomenout na pud sebezáchovy a teoretické zásady řízení a chovat se opačně. Třeba přidat plyn ve chvíli, kdy v běžném autě decelerujeme nebo dokonce brzdíme. Vysoká škola jízdy doporučuje i přibrzďování levou nohou, ale to už je třeba – zejména na pevném povrchu – opravdu moc umět. Smyku se není třeba bát, Impreza je poslušná ve všech režimech.
„Kovový“ interiér umocňuje výrazně sportovní
charakter – Přístrojovému panelu dominuje mohutný
otáčkoměr, další ukazatele záměrně potlačili
V nižší střední třídě je plno dynamičtějších, komfortnějších, praktičtějších a rozhodně hezčích aut. Fanoušci ale na Imprezu přísahají pro její podélně uložený motor typu „boxer“, symetrický pohon všech kol a pověstnou suverenitu na českých silnicích.
Test Subaru Impreza 2.0i-S • Hybridní Subaru Impreza