Kapitoly článku:
Francouzský Renault možná ani neměl tušení, že svým loňským počinem v podobě uvedení „krátkého Loganu“ se dostal na špici světového automobilového trhu. Bez exotických příběhů jako u indické Taty vrhl na evropské trhy auto, na které budou mít šetřiví Evropané i po vyhození z práce.
A tak zatímco konkurence vymýšlí všelijaké pseudomoderní prvky pro své palubní přístroje páté generace, Dacia vzala veleúspěšný Logan a pár ranami kladivem z něj vykouzlila ještě atraktivnější vůz - Sandero. Při pohledu na něj člověku vytane na mysli leccos, ale také vzpomínka na osvědčené rčení, že účel světí prostředky. Bude nápad se Sanderem posvěcen zákazníky? Pojďme to zjistit v našem dvoutestu.
Umění možného
Dodnes obdivuji designery škodovácké řady Škoda 105/120/125/130 a ostatních derivátů. Dokázali totiž na naprosto zastaralém základu vykouzlit pohledné auto. Že vám dnes přijde ošklivé a nadáváte na něj? Nejlepší vizitkou bylo, že si ho lidé prostě kupovali, protože vyloženě ošklivé auto by si ani na centrálně plánovaném trhu nikdo nekoupil.
Podobně i Dacia dostala do vínku po svém sloučení s Renaultem technologický základ, který ji sice posunul o třicet let dopředu, ale dvacet let ji dosud na konkurenci schází. Řeč je o sofistikovaných technologiích vyloženě technologických značek, případně designérské progresi ostatních konkurentů.
Technický základ Dacie vězí na přelomu osmdesátých a devadesátých let minulého století. Chcete důkaz? Tak třeba umístění kola v rámu pod zadní podlahou ze strany vozovky bylo tehdy docela obvyklé a rezerv umístěných pod dnem zavazadlového prostoru jsme se dočkali až v devadesátých letech, aby se řidiči příliš nezašpinili.
Designově zamrzla Dacia na retrostylu navazujícím na letitý model 1310. Sami bychom ho optimisticky zařadili po bok Renaultu 19 a dalších hvězd francouzské stáje poslední dekády minulého století. Co je ale podstatné, Logan se ukázal být perfektní odpovědí na stesky „pravých motoristů“ po levném voze na každou silnici. Tím Logan bezesporu je. Jen ten design se držel zpátky.
Logan tedy dostal nejen pořádný facelift, ale také pětidvéřového bratříčka s useknutou zádí a modernějším designem. Milovníci rychlých vozů a veškeré moderny právě teď zavírají své internetové prohlížeče, ale ostatní čtou náš test dál. Zrodila se nová hvězda, říkají ji Sandero.
Krása v jednoduchosti?
Design přídě nového Sandera je ukázkou kontinentálních designérských škol a nám s trochou fantazie připomíná, jak by dnes vypadala Škoda Favorit pro modelový rok 2009. Hranatá příď není ani tak důsledkem neschopnosti designérů navrhnout komplikovanější kabát, jako snahy zjednodušit profily karosérie kvůli nižším výrobním nákladům.
Zatímco gril přední masky visí totálně v osmdesátých letech a libuje si ve své soudobé originalitě, do boku protažené přední světlomety s čirou optikou prozrazují příslušnost Sandera k současné automobilové produkci.
Přední nárazník je integrován v karosérii a jeho dvojité tvarování působí moderně, stejně jako voštinový plastový rošt před chladičem. Také přední mlhovky s čirou optikou nepocházejí z muzea automobilové techniky.
Na dlouhou přední kapotu navazuje rozměrné čelní sklo přesně v duchu Škody Favority z konce osmdesátých let. Stejně jako u Favorita je sklo vsazené v gumovém těsnění, nikoliv lepené jako u jiných vozů. Důvod? Aby byl vůz co nejlevnější.
Vnější zpětná zrcátka jsou sice lakována v barvě vozu a jejich rozměry jsou skutečně luxusní, ale provedení jejich ohýbání opět zajišťuje nejprimitivnější pružinový mechanismus.
Profil vozu prozrazuje jednoduchost i genialitu řešení. Žádné orgie designérů se nekonaly, jednoduché plechové panely mají čistě účelové tvary. Také provedení dveřních klik je co nejjednodušší a zámky dveří, se kterými se setkáváme u Sandera, jsme neviděli dobrých dvacet let u západoevropské produkce (čestné je přiznat, že naposledy jsme podobný zámek viděli u Lady Kalina v roce 2006). Naopak moderní litá kola přidávají Sanderu na kráse.
Do osmdesátých letech se vracíme i u víčka palivové nádrže. Dnes obvyklé řešení v podobě uzamykatelných a dálkově otevíratelných dvířek v karosérii a absence samotného uzávěru (nahrazuje jej gumový profil na víku a zpětný ventil v hrdle) zde naprosto schází. Naopak zcela postaru jsou dvířka volně přístupná na pružinovém mechanismu (nejlevnější řešení) a víčko nádrže se zamyká stejně jako kdysi u Favorita.
Pohled na záď prozrazuje divokost úsporného designu. Ve snaze předejít rovné zádi ve stylu Loganu se zde uplatňuje boule na pátých dveřích hned pod prosklením a vystouplá boční hrana vedená C sloupkem přes koncové svítilny až k zadnímu nárazníku, kde se jako mávnutím kouzelného proutku ztrácí a nahrazuje ji oblina.
Zadní nárazník opakuje řešení předního nárazníku s dvojitým tvarováním a nikoho nenechá na pochybách řešením technických detailů, že se skutečně jedná o Dacii. Tažné oko je totiž řešeno v duchu úspor viditelně a vystupuje ze zadního nárazníku. Rovněž vykrojení pro výfuk dnes není zrovna obvyklé. Naopak čirá optika koncových svítilen prozrazuje s konečnou platností skutečné datum vzniku tohoto modelu.
Jak tedy zhodnotit design Sandera? Puristickými měřítky historická záležitost, ale logickým úsudkem geniální řešení. Patřím k těm řidičům, kteří nepotřebují Porsche 911 s jeho vytříbenými křivkami a Bentley Arnage na víkendové projížďky. Proto ani design Sandera mi neuráží. Sandero rozhodně nelze chápat jako designové auto, ale jako technický skvost lpěním na jednoduchých, praktických řešeních a tvarech. Pro úplnost existuje také Renault Sandero určený pro rozvojové trhy, na kterých není značka Dacia komunikována. Liší se mírně svým designem a je cestou, kterou by se měl případný tuning designu u Sandera vydat.
Bungalov na kolech
Nová Dacia Sandero pokračuje v tradici nových modelů Dacia a nabízí posádce více místa než srovnatelná západoevropská konkurence. Z hlediska prostornosti je totiž Dacia díky svému nenáročnému stylingu jako stvořená pro krabicovité uspořádání interiéru. Tedy žádné oběti designu karosérie.
Po otevření dveří zaujmou tvrdší plasty, látkové potahy a látkové výplně dveří. Jednoduchost a úspornost jsou duší Sandera. Na předních dveřích nenajdete žádné ovladače stahování oken, ačkoliv stahování je ve výbavě. Jsou totiž z důvodu úspor na středovém panelu palubní desky. Toto řešení dnes na evropském trhu používají ještě užitková dvojčata Citroën Berlingo a Peugeot Partner.
Palubní deska má překvapivě svěží tvary a charakterizuje tak odvážně nové logo automobilky, jenž staví na inovacích ve prospěch zákazníkovy kapsy. Plastový volant si nehraje na kožený potah a věnec volantu je vyveden z příjemného měkkého plastu. Střed volantu tvoří nelakované logo Dacie s okružím ve stříbrné barvě.
Přístrojový štít má tradiční tvary a bílé ciferníky dodávají Dacii na luxusu. Nechybí ani krystalový displej palubního počítače uprostřed. Naopak imitace matného hliníku na středovém panelu působí lacině, i když uznáváme, že v mase levných plastů bylo třeba jednotlivé části palubní desky nějak odlišit. Podle nás by byl středový panel daleko hezčí v barvě karosérie a výrobní náklady by nebyly o mnoho vyšší. Před spolujezdcem se pak nachází rozměrné víko airbagu a pod ním klasická úložná schrána. Vrátíme-li se na středový panel, pod výdechy ventilace se nachází neznačkové autorádio, skrovný počet ovladačů (centrální zamykání, stahování oken, vyhřívání zadního skla a varovné blikače) a ještě pod ním dnes už historické pojetí ovládání manuální klimatizace. Ovladače použité u Dacie vypadají, jako by je právě vymontovali z Renaultu 19. Ale i tak - jsou funkční, ovládání jde lehce, tak proč si vymýšlet něco složitějšího a dražšího?
Středový tunel nabízí boxy na pití, integrovanou zásuvku se zapalovačem, přičemž popelník lze dokoupit jako nádobu do držáku nápoje. Vysoká řadicí páka nám připomíná opět časy Favorita a tak neradi zatlačíme slzu v oku při vzpomínce na báječná léta za volantem těchto nezapomenutelných vozů a usedáme do nového Sandera. Měkké sedáky jsou komfortní a dle našich zkušeností pohodlné i na skutečně dlouhých cestách. Zkrátka nepřijde ani krční páteř, protože opěrky hlavy jsou mírně předsunuté oproti opěradlu. Sedí se nám báječně, výhled z vozu je vynikající a prostoru kolem je skutečně dost.
Místa vzadu je na rozdávání
Nastupování dozadu usnadňují rozměrné dveře s výrazným vykrojením v horní části. Vzadu zaujme Sandero dvěma věcmi - spartánskostí provedení (látkové potahy, kličky stahování skel) a měkkým gaučem, který se výborně hodí k charakteru vozu. Dalším plusem je bezvadný prostor pro dvoumetrové dlouhány. Žádné zápasení se svažující se střechou, žádné problémy s koleny a nárty. Všude dost místa jako v kompaktních MPV. A bonus? Malý držák nápojů u zakončení středového tunelu mezi předními sedadly.
Zavazadlový prostor má základní objem 320 litrů. Zde zpozorní především majitelé nebo příznivci Loganů. Jejich Dacia má totiž daleko větší zavazadelník. Jenže Sandero vzniklo pro ty, kteří s sebou nechtějí vozit batoh. A koncepce hranatého hatchbacku nebyla vykoupena na úkor cestujících vzadu. Zavazadlový prostor je tedy výslednicí vnějších tvarů.
Přístup do zavazadlového prostoru je navíc snazší a pohodlnější, jen na nákladovou hranu v úrovni podlahy zapomeňte. Daní za vysokou bezpečnost Sandera je vyšší nákladová hrana u pátých dveří. Hledáte rezervu? Vozíte-li s sebou v autě deku, pak do Sandera si ji rozhodně přibalte. Ne, že by mělo problémy s topením, ale až budete za pár let u vašeho Sandera vyměňovat rezervní kolo z rezavého držáku pod zadní podlahou mezi poloosami zadní nápravy, budete za její přítomnost děkovat všem svatým. Mechanismus odepínání rezervy je sice jednoduchý, ale posypová sůl a časté střídání teplot udělají s rezervou svoje. Vím o čem je řeč, protože jsem byl uživatelem několika vozů s tímto řešením a nejednou jsem kolo měnil.
Sklopení zadních sedadel, resp. Jejich opěradel je nadmíru jednoduché. Jsou totiž drženy plastovou pákou s kolíkem a jejich odjištění lze v klidu provést z kabiny i ze zavazadlového prostoru. Po jejich sklopení sice nevznikne rovná plocha, ale vzniklý prostor o objemu 1 200 litrů jistě nadchne stěhovavý český národ.
Pro koho je tedy Sandero na českém trhu určeno? Především všem, kteří netrvají na karosérii sedan, naopak hledají přístup přes páté dveře a nevyužili by přitom dodávkoidní Dacii Logan MCV.