60
Fotogalerie

Test Ford Fiesta 1,25: Fabii HTP po krku

Ford u nové Fiesty vsadil na atraktivní design a nic neslevil ani ze své vytříbené techniky. A co více, cenou míří proti nejlevnější Fabii.

Kapitoly článku:


Ford Fiesta zatápí konkurenčním evropským mini již od roku 1976. Za více než třicet let svého života prakticky neměla slabou chvilku a nová generace zdá se nebude v tomto směru výjimkou - krátce po svém vstupu na trh získala prestižní oceněné v anketě časopisu What Car?.

O to více jsme byli na čerstvou novinku v podobě zbrusu nové generace Fiesty zvědavi. Od devadesátých let nechybí v její nabídce úsporný a výkonný motor 1,25 Duratec. Jak si poradí s úplně novou Fiestou? Přinášíme vám naše první zážitky za volantem Fiesty ročník 2009.

Vrchol kinetického designu?

V osmdesátých letech se Ford nesmazatelně zapsal designem takových legend jako byl Ford Sierra, Ford Escort, nebo třeba Ford Scorpio s klasickou koncepcí motor vpředu a pohon zadních kol. V devadesátých letech měl tak trochu problém s designérskou průměrností, vzpomeňme na světové auto Ford Mondeo v první generaci, které bylo směsicí asijského a evropského designu. Na konci tisíciletí nabral Ford úplně nový designový a přišel s přelomovým a mimořádně úspěšným modelem Focus. Jak se během těchto let vyvíjela Fiesta?

ford_fiestatest2/P2230926.JPG ford_fiestatest2/P2240006.JPG ford_fiestatest2/P2230968.JPG

Zatímco zcela první generace (1976 - 1983) byla skutečným průkopníkem, druhá generace (1983 - 1989) žila z dědictví svého předchůdce a přinesla především facelift směrem k většímu modelu Sierra. Třetí generace (1989 - 1996) se zasloužila o největší popularitu Fiesty na českém trhu. Byla také první oficiálně dováženou generací, nepočítáme-li kusový dovoz prostřednictvím Tuzexu před rokem 1989. Radost z dokonalého designu Fiesty kalil ústup většího modelu Escort na evropských trzích. Čtvrtá generace (1996 - 2001) přinesla zaoblení totožná s posledním faceliftem většího Escortu a snažila se o designové pojetí druhé generace modelu Mondeo. A protože u malých aut tehdy přece jen na designu tolik nezáleželo, dočkala se tzržního úspěchu stejně jako generace předchozí.

Pátá generace (2001 - 2008) přicházela se zbrusu novým designem a la Ford Focus. Nový designový směr Fordu právě prožíval svůj boom a automobilka tak karosovala každý nový model. Fiesta se mohla pochlubit propracovanou ergonomií, prostorností a nízkými provozními náklady. Jak ale dál s bestsellerem?

To nám Ford prozradil až v roce 2008, kdy se oficiálně představila šestá generace. Odkudže pochází nová inpirace pro legendu na světových trzích? Tentokrát se inspirace čerpala u poslední „kinetické” generace modelu Mondeo. Fiesta v duchu dospívání zmohutněla a po vzoru svého koncernového bratříčka Mazda 2 shodila pár kil, aby byla hbitější a výkonnější.

Propracovaný kabátek

Pohled na příď prozrazuje agresivitu nové Fiesty. Jakoby v protikladu ke koncernovému konkurentovi Mazda 2, který působí odlehčeným dojem. Nová Fiesta je nepokrytě sportovní, luxusní a hodně připomíná variaci na zmenšené Mondeo.

Přední masku tvoří masivní přední nárazník vybíhající až do boků k předním blatníkům. Přední světlomety dodržují tuto lini a dost agresivně míří do boků, aby upoutaly pozornost chodců i ostatních motoristů za volantem. Z grilu přední masky zůstala úzká štěrbina s oválem Fordu daleko menším než u předchůdců.

ford_fiestatest2/P2230930.JPG ford_fiestatest2/P2230959.JPG ford_fiestatest2/P2240005.JPG

Vnější zpětná zrcátka nejsou transplantována do A sloupků, ale volně vybíhají na stopce z předních dveří. Opatřena jsou navíc integrovanými ukazateli směru, což byla před pár lety výsada vyšších automobilových tříd a mezi konkurenty se jedná o výjimku. Přední  nárazník nese mohutný gril z nelakovaného plastu, který by mohl asociovat klidně i přítomnost šestiválce. Toho se samozřejmě řidiči Fiesty nikdy nedočkají. Přední mlhovky s chromovaným okružím přesně vystihují luxusní pojetí nové Fiesty. Zkrátka je co závidět.

Profil vozu hodně připomíná nové Mondeo. Bohaté tvarování předních blatníků, masivní boční dveře a nahoru ubíhající spodní linie bočního prosklení. Překvapením je prosklení C sloupku, což opět není v této třídě zrovna obvyklé. Fiesta tím nepokrytě míří do vyšších tříd. Uvidíme, nakolik s tím koresponduje nový interiér...

ford_fiestatest2/P2230957.JPG ford_fiestatest2/P2240006.JPG ford_fiestatest2/P2230975.JPG

Záď vozu se zakomponovaným střešním spoilerem a Focusovskými koncovými svítilnami je brilantní ukázkou moderního designu. Rovněž design litých kol vychází ze vzorů použitých u většího modelu Mondeo.

Záď vozu se pak nese v dynamickém baroku - souhra tvarů působí agresivně a pohledně, tvarování mlhových světel koresponduje s kinetickým designem a zadní nárazník obohacujje nelakovaný plast připomínající sportovní gril na přídích daleko silnějších vozů.

Má tedy nová Fiesta nějakou designérskou slabost? Nenašli jsme ji. Samozřejmě, zachovává si tradiční Fordovskou bolístku v podobě odhalených zadních poloos a tlumiče výfuku. Ten se pravidelně ukazuje u všech modelů Fordu výrazněji než například u Volkswagenu. Uznáváme ale, že 99 % uživatelů si této drobnosti ani nevšimne, popř. jim těžko bude vadit. Nová Fiesta tak zůstává dokonalou. 

ford_fiestatest2/P2230977.JPG ford_fiestatest2/P2240015.JPG ford_fiestatest2/P2240020.JPG

Ufo na palubě

V interiéru nové Fiesty se udála další skutečná revoluce. Nedočkali jsme se sice leštěného hliníku, mahagonového dřeva nebo třeba celokoženého interiéru včetně obšití palubní desky, ale změny se udály ve dvou směrech. Tou první je prostornost a pocitová vzdušnost, tou druhou je design palubní desky. Pojďme se na ně podívat popořadě.

Stará Fiesta je dosud báječným společníkem, ale ta nová ji překonává vzdušností interiéru. Po otevření dveří si připadáme spíše jako v Escortu před pár lety. Faktem je, že třídy se posouvají a bobtnají směrem ke stále větším vozům a logicky také interiérům.

ford_fiestatest2/P2240063.JPG ford_fiestatest2/P2240074.JPG ford_fiestatest2/P2240070.JPG

Přední sedadla se snaží o jednoduchou ergonomii. Sezení v nich je pohodlné, ale měkkostí francouzských konkurentů nevyniká. Při jízdě po městě perfektně poslouží, ale na dlouhých trasách v nich záda začnou bolet. Otestovali jsme je na 500 km dlouhé trase a po 200 km jsme poprvé pocítili, že nejsme za volantem Mondea.

Stačí jeden pohled na palubní desku a motoristický novinář začne hledat podobnosti mezi futuristickým interiérem Hondy Civic poslední generace a novou generací Fiesty. Že by došlo ke spojení? To ani ne, ale Ford konečně pochopil, že nestačí kineticky myslet zvenku, ale také svůj design implementovat dovnitř. Fiesta je nyní nejmoderněji pojatým malým vozem na evropském trhu.

ford_fiestatest2/P2240047.JPG ford_fiestatest2/P2240051.JPG ford_fiestatest2/P2240056.JPG

Palubní deska byla vyvedena v kombinaci stříbrná a černošedá. Použité plasty jsou měkčené a Ford je tím opět na špici evropského vkusu. Přístrojový štít připomíná netopýří oči, středový panel svým bohatým tvarováním připomíná spíše kus umělecky pojatého nábytku a řadicí páka na vyvýšeném středovém tunelu napomáhá ergonomii, řidič k ní má zkrátka blíže.

Přístrojový štít je analogový s krystalovým displejem uprostřed. Středový panel začíná displejem palubního počítače. V našem případě toho moc neuměl, zobrazoval čas, datum a sloužil také kvalitní značkové audiosoustavě. Naopak údaj o spotřebě a dojezdu se zobrazuje na krystlovém displeji uprostřed přístrojového štítu.

Samotné ovládání audiosoustavy je změtí tlačítek, pod ním se nachází manuální ovládání klimatizace řešené kruhovými ovladači. Na malý úložný box navazuje piedestal řadicí páky, pod ním už je ruční brzda a řada malých odkládacích boxů.

ford_fiestatest2/P2240065.JPG ford_fiestatest2/P2240071.JPG ford_fiestatest2/P2240072.JPG

Na zadních sedadlech se vracíme do osmdesátých let jedním malým detailem - ruční stahování skel je dnes vzácností a přitom na něm nic špatného není. Poslouží stejně dobře jako elektrické stahování a je zde menší možnost, že by se rozbilo. Místa na zadních sedadlech je překvapivě dost. Pochvalovali jsme si zejména prostor nad hlavami cestujících. Při skromnosti těch vpředu se lze dočkat i dostatku místa pro kolena a nárty cestujících vzadu. Proporce vzadu vycházejí z předchozí generace a mírně se zlepšily. V českých podmínkách tak Fiesta může dost dobře sloužit jako plnohodnotné rodinné vozidlo. Vyzkoušeli jsme také jízdu v pěti lidech. To už žádný med není stejně jako v ostatních modelech této třídy. Místa pro ramena cestujících se zkrátka nedostává a ten třetí uprostřed si připadá jako nosná kvočna na hřadě.

ford_fiestatest2/P2240041.JPG ford_fiestatest2/P2240038.JPG ford_fiestatest2/P2240040.JPG

Po otevření pátých dveří lze obdivovat dobře přístupných 281 litrů. To je dost na to, aby nová Fiesta mohla útočit na lídra českého trhu, Škodu Fabia. Má ale nějakou slabost? Samozřejmě že má. Tou slabostí je daň za bezpečnou skořepinu samonosné karosérie v podobě vysoké nákladové hrany zavazadlového prostoru. Nákladová hrana činí celých 70 cm od vozovky.

Když už tedy budeme chtít učinit z Fiesty malý stěhovák, je s touto drobností třeba počítat. Po sklopeních zadních sedadel se nám otevírá možnost využít 965 litrů objemu. Také sedadla vzhledem k malým proporcím nelze sklopit do vodorovné polohy. Na převoz myčky nebo menší pračky to ale stačí.

Drobným detailem je propracované polstrování zavazadlového prostoru. Nabízí dvě skromné výdutě v bocích, které by podle nás šlo ještě rozšířit a prakticky využít podobně jako ve Škodě Fabia. Od dnem zavazadelníku se nachází dojezdová rezerva. Byli jsme za ni upřímně rádi, protože móda lepících sad moc možností opravy bez drahých asistenčních služeb neposkytuje. 

Jak tedy zhodnotit interiér nové Fiesty? Jednoznačně velkým skokem k budoucnosti. Zda je vám sympatický, necháváme na vás, ale musíme Ford pochválit za smysluplné moderní koncepce.

ford_fiestatest2/P2240023.JPG ford_fiestatest2/P2240024.JPG ford_fiestatest2/P2240025.JPG ford_fiestatest2/P2240028.JPG
ford_fiestatest2/P2240033.JPG ford_fiestatest2/P2240037.JPG

Škoda Fabia

Škoda Fabia je českým zástupcem v konkurencí nabitém segmentu B. Jako poslední vůz své třídy nabízí i karoserii kombi a mimo soukromých zákazníků je oblíbená také jako referentský vůz ve firmách na leasing. Čtvrtá generace modelu měla světovou premiéru 4. května 2021 prostřednictvím unikátní virtuální prezentace.

První jízdy s prototypy 4. generace • Ceny a výbava • Nejlevnější verze • Minitest Škoda Fabia III Combi 1.0 TSI • Historie Škody Fabia 

Doporučujeme

Články odjinud