54
Fotogalerie

Test Jaguar S-Type 2,7 D: zlatý střed

Dny S-Typu se zdaji být sečteny, poslední kusy je ale možné pořídit velmi výhodně. Má to ještě smysl, nebo je lepší zvolit nový XF?

Kapitoly článku:


Novodobá historie Jaguaru je veselá asi tak jako současný vývoj pražské burzy. Z veleslavné anglické klasiky se po létech pozvolného ústupu ze slávy podařilo vedení firmy udělat takřka vlastní karikaturu. Symbolem naprostého úpadku se stal model X-Type. Již v prvních létech prodeje se stal nedůvěryhodným svou podobností s koncernovým Fordem Mondeo, ale později svůj tragický osud završil verzí kombi s čtyřválcovým dieselem pod kapotou. Jaguaru se tak podařil podobný meisterstück jako současné Topolánkově vládě - udělal něco, co svou ubohostí naprosto odradilo tradiční příznivce značky, ale zároveň ani v nejmenším neoslovilo jiné skupiny zákazníků, na které měl zálusk.

Low-endový X-Type propadl a ostatní modely nebyly s to zachránit Jaguaru ani pověst, ani ekonomické výsledky. Při nezájmu Fordu se už už zdálo, že Jaguar míří do propadliště dějin, naštěstí pro všechny příznivce angilckých tradic se firmě podařilo najít nové hvězdy v podobě další generace sporťáku XK a zcela novému modelu XF.

Nový XF vám představíme v nejbližší době, předtím se ale pojďme ještě podívat na jeho předchůdce, model S-Type. Ten se na rozdíl od X-Typu nikdy příliš nevzdálil klasickým hodnotám Jaguaru, naopak jim zůstal možná až příliš věrný. Ač stál na „americkém” podvozku Lincolnu LS, benzinové šestiválce a osmiválce v sobě nesly alespoň trochu britské krve. Dokonalou klasikou ale byl design, který se obracel do slavné minulosti a zabrnkal na citlivou stranu jaguáristů. Po roce 2002 se představila druhá generace britského expresu s koncernovým nafťákem pod kapotou. Ani nad tím příznivci klasických hodnot nezaplesají, ale na naftové víceválce jsme si v limuzinách vyšších tříd už zvykli.

Nyní je S-Type na konci své životní dráhy a pořídit si jej můžete velmi výhodně. Má ještě dnes co říci, nebo se vyplatí počkat na XF (který mimochodem také testujeme ve verzi 2,7 D)? To a mnohem více se dozvíte v našem dnešním, takřka rozlučkovém testu.

jaguar_stype1/P1760541.JPG jaguar_stype1/P1760547.JPG jaguar_stype1/P1760551.JPG

Obrat do minulosti

Jaguar nelze nikdy brát na lehkou váhu. Jeho design nadchne i zaryté odpůrce klasických tvarů. U modelu S-Type to platí dvojnásobně. Příď tvoří masiv s „čumákem“ v podobě grilu přední masky a čtveřice předních světlometů s čirou optikou. Sportovní výplet přední masky a předního nárazníku brnká na city milovníků britských šelem, zatímco spoilery prozrazují, že tento Jaguar umí ukázat svalnatou záď dříve, než se nadějete.

Fascinaci vyvolávají i malé v chromu ukryté přední mlhovky, robustní dojem z přídi dotvářejí velká vnější zpětná zrcátka. Silueta britského elegána fascinuje genialitou historických tvarů. Takřka barokní klenutí nezavdává šanci k vysokému součiniteli aerodynamického odporu vzduchu.

jaguar_stype1/P1760594.JPG jaguar_stype1/P1760599.JPG jaguar_stype1/P1760622.JPG

Vlnovka bočního prosklení umocňuje vajíčkovitý tvar kabiny tvarem spodní linky v podobě mírně napnutého luku mířícího do nebes. Nástavce prahů dotvářejí spolu s famózními osmnáctipalcovými litými koly strhující podívanou na prémiový sedan, kterých moc v Čechách nepotkáte. V záplavě nudných šedivých Mercedesů a BMW působí jako balzám na duši.

Záď vozu ctí kulaté linky svých předchůdců, klenuté zadní okno zasahuje do boků vozu a podlouhlé víko zavazadlového prostoru nenechává na pochybách o klasické karosérii luxusního Jaguaru. Zakulacené koncové svítilny zapadají do designu vozu a tváří se nenápadně, zatímco robustní zadní nárazník s imitací deflektoru a dvojicí působivých koncovek výfuku vrací Jaguar mezi sportovní elitu.

jaguar_stype1/P1760631.JPG jaguar_stype1/P1760644.JPG jaguar_stype1/P1760662.JPG

Jaguar S-Type je  v modelovém roce 2008 strhujícím vozem ohromných kvalit jak z hlediska současného designu, tak návratu do historie a značné nadčasovosti. Myslíme si proto, že další léta ve výrobě mu vůbec neuškodí. Krásné vozy totiž zrají jako víno.

Luxusní kokpit

Jaguar S-Type je přesně tím vozem, který nadchne vaše srdce ve všech ohledech. Pokud ho již rozbušil designem karosérie, je načase usednout do jeho pohodlných kožených sedadel a začít si vychutnávat život britského aristokrata. Vybrané materiály jsou součástí takového života...

jaguar_stype1/P1760869.JPG jaguar_stype1/P1760778.JPG jaguar_stype1/P1760856.JPG

Interiér testovaného Jaguaru je kombinací měkčených plastů a imitace karbonu. Palubní deska díky tomu tvoří velký černý masiv. Její uspořádání je klasické, horní část je obšita kůží, středová část je vyvedena v dekoru imitace karbonu. Čtyřramenný volant potěší kompletním obšitím jemnou černou kůží. To v této třídě zdaleka není samozřejmostí. Tak například Mercedes-Benz dnes nabízí nevzhledný tvrdý plast na středu a pouze obšití věnce.

Klasický přístrojový štít se podobá modelu XJ, rovněž středový panel převzal titěrná tlačítka a je obšit kůží, jak velí britský zvyk. Na masivním středovém tunelu se nachází volič automatické pětistupňové převodovky, držáky nápojů a loketní opěrka s úložnou schránou.

jaguar_stype1/P1760837.JPG jaguar_stype1/P1760847.JPG jaguar_stype1/P1760806.JPG

Palubní počítač na středovém panelu má na dnešní poměry trochu zastaralý LCD displej, který nemůže modelům v Lexusech a Cadillacu konkurovat. Možná právě proto je však intuitivní. Monitor spolu s ním sdílí také vynikající audiosoustava, která dokáže jedoucí jaguar proměnit v koncertní síň.

Zatímco předním sedadlům v menším modelu X-Type jsme vyčítali špatnou ergonomii, u modelu S-type je vše v pořádku. Pohodlné gauče s kvalitní perforovanou kůží dovedou díky bočnímu vedení zajistit pevné místo při ostrém průjezdu zatáčkou, zatímco při polykání dálničních kilometrů se lze uvelebit v britském ušáku na anglickém venkově.

jaguar_stype1/P1760823.JPG jaguar_stype1/P1760813.JPG jaguar_stype1/P1760814.JPG

Na zadních sedadlech S-Type nabízí dostatek místa ve všech směrech a to i pro dvoumetrového dlouhána. Trochu pak zamrzí, že vzadu je k dispozici jen loketní opěrka s jednoduchým držákem napoje, nikoliv s úložným boxem.

Mělký zavazadlový prostor má základní objem 580 litrů a po sklopení opěradel zadních sedadel jej lze zvětšit až na 1 620 litrů. To jsou famózní hodnoty, které průměrnému majiteli Jaguaru vystačí po celý život.

jaguar_stype1/P1760772.JPG jaguar_stype1/P1760770.JPG jaguar_stype1/P1760784.JPG jaguar_stype1/P1760789.JPG

Přístupnost zavazadelníku je díky jeho dlouhému víku nečekaně dobrá, pod čalouněným dnem lze nalézt plnohodnotnou rezervu a také autobaterii, která se stará o vhodné rozložení hmotnosti vozu na obě nápravy. Nákladová hrana je nízká a při sklopení zadních sedadel lze bez problému nakládat i dlouhé, ovšem nízké předměty.

Interiér modelu S-Type je nadčasový, klasický a luxusní. Prémiovost se měří použitím luxusních materiálů, přesným slícováním a praktičností při používání vozu. Tím vším dnes Jaguar S-Type vyniká.

jaguar_stype1/P1760742.JPG jaguar_stype1/P1760751.JPG jaguar_stype1/P1760752.JPG jaguar_stype1/P1760766.JPG 

Jaguar

Britský Jaguar vznikl v roce 1922 jak Swallow Sidecars Company, v roce 1945 dostal svůj současný název Jaguar Cars Limited.

Výrobce sportovních a luxusních automobilů byl v roce 1989 koupen Fordem. Od roku 2008 ho vlastní indická Tata Motors.

Jaguar F-Pace • Jaguar E-Pace • Jaguar I-Pace • Jaguar F-Type • Jaguar XE  •Jaguar XF

Doporučujeme

Články odjinud