Test: Vůz dvou tváří Subaru Impreza STI

Test: Vůz dvou tváří Subaru Impreza STI

Znáte automobil, který by měl na světě jen jediného konkurenta? Který by byl tak výjimečný, že ho nelze nahradit jiným? Taková situace je opravdu velmi řídká. Vozu Subaru Impreza WRX STi se ale týká, protože srovnatelný vůz je skutečně jen jeden. Mimořádné vozidlo si skutečně zaslouží mimořádnou pozornost.

Subaru je vůbec značka v mnoha ohledech výjimečná. Nevyrábí jiná auta než s pohonem všech kol, klade důraz na technickou vyspělost a vysokou úroveň dílenského zpracování, jako jedna z mála používá motory v uspořádání s protilehlými válci, nebo chcete-li ploché motory, či prostě boxery. Impreza s přeplňovaným motorem zaujímá v celosvětové produkci výlučné postavení, s nímž se dá srovnávat jen Mitsubishi Lancer (Carisma) v několika stupních evoluce.

 
Jen zadní křídlo napovídá zvenku cosi o mimořádnosti vozu

Impreza existuje i v verzi s atmosférickým motorem, přeplňované pak jsou dvě. Ta „základní“ WRX s výkonem 218 k, modifikovaná STi pak podstatně vyšším. Písmena STi znamenají Subaru Technica International a vyjadřují snahu vyjít vstříc všem, kdo touží po vozidle s výraznými sportovními vlastnostmi.

STi na rozdíl od dosavadních slabších provedení má nejen zvýšený výkon a točivý moment, ale poskytuje například i vodní chlazení radiátoru chladiče stlačeného vzduchu ovládané tlačítkem na přístrojové desce, šestistupňovou převodovku a podvozek velmi podobný tomu, jaký používají vozy Subaru WRC. Přitom interiér zůstává do značné míry civilní, pohodlný a přívětivý. Připomíná běžný cestovní vůz, sportovní charakter se projevuje jen ve tvaru sedadel a vzhledu pedálů. Na zadních sedadlech mohou pohodlně sedět tři cestují a i ten prostřední se poutá tříbodovým pásem. Do výbavy patří klimatizace, řada odkládacích prostorů – prostě sedíme ve voze dvou tváří.

 
Uvnitř je téměř vše jako u běžného vozu
Jen sedačky mají skutečný sportovní tvar

Ta první je velmi mírná. Po nastartování se sice ozve hluboký bublavý zvuk, ale po rozjetí se stále děje jen velmi málo. Vůz plynule zrychluje, jen je třeba řadit rychleji za sebou. Po městě se tak můžeme v klidu pohybovat i na pětku, plochý motor si hravě poradí i s otáčkami v rozmezí 1500 – 2000/min. Sedíme pohodlně, v klidu, nic nebrání poslechu rádia. Když chceme, můžeme elektricky spustit okna v bezrámových dveřích. Podvozek je pravda trochu tvrdší a při přejíždění děr v dlažbě a kolejí trochu natřásá žaludek. Stále ale nic nenasvědčuje skutečné mimořádnosti vozu.

Ta se probudí k životu až v okamžiku, kdy chceme. Stačí přišlápnout pedál plynu víc a je to tady. Po dosažení hranice nad 3000/min auto prudce vyrazí kupředu, zatlačí vás do sedadla a než se nadějete, zapípá indikátor otáček. To už jsme dosáhli 7000/min a je třeba rychle řadit. Kupodivu se daleko rychleji vytáčí trojka a čtyřka než jednička a dvojka. Optická i akustická signalizace nutí přeřadit, jednotlivé rychlosti se rychle za sebou skládají. Stovky jsme dosáhli za 5,8 s a nejvíc se nám podařilo se rozjet na 234 km/h. To už je nezvyklá rychlost, ale podvozek se stále chová naprosto jistě.

 
Nápadnou úpravu mají i pedály
Pohodlí neschází ani vzadu

Jízdní vlastnosti jsou dalším úžasným rysem subaru. Ve svém živlu je vůz jak na rychlých zatáčkách následujících rychle za sebou, tak i na velmi klikatých cestičkách. Všude se dlouho a dlouho drží zvolené stopy. Se vzrůstající rychlostí se stává trochu nedotáčivým, po dalším zrychlení naopak přetáčivým. Řídí se proto nejen volantem, ale i plynem. Sedadla jsou naštěstí dimenzována na značné boční přetížení. V extrémní rychlosti už vůz na špatné silnici poskakuje, ale pořád nehrozí krizí – chová se zkrátka téměř jako soutěžní vůz. Zatáčky se s naprostým zachováním bezpečnosti dají projíždět o několik desítek procent vyšší rychlostí než s běžným autem. A co teprve na mokru – tam se celý vůz posouvá v lehkém smyku a zase se pocit ztráty bezpečí nevytrácí.

Rozsah dobře použitelných otáček není široký, zhruba v rozmezí 3500 – 6000/min, ale k důkladnému využití točivého momentu slouží právě šest stupňů rychle, přesně krátce řaditelné převodovky.

 
Pro Subaru typické – bezrámové dveře
Motor kryje chladič stlačeného vzduchu, na něj stříká chladicí voda

Řidič může velmi silně ovlivnit i spotřebu. Při mírné jízdě pojede za něco málo víc než 10 l/100 km, ale při opravdové sportovní jízdě „na doraz“ za téměř dvojnásobek. To ovšem není nedostatek, zákon o zachování energie je neúprosný a takové množství energie se někde vzít musí.

  
Jízdní vlastnosti jsou vynikající

Má tedy Subaru Impreza WRX STi nějakou slabinu? Ano, má a ne právě příjemnou. Jsou jí brzdy. Vypadají krásně, ale na dynamiku auta nestačí. Po třetím – čtvrtém tvrdém zabrzdění z maximální rychlosti zvadnou a jízda se stává nepříjemnou. Do brzdové soustavy patří i sportovní ABS, které za normálních okolností spíná přiměřeně pozdě a nenarušuje požitek předčasným účinkem. Bohužel jsou to právě brzdy, které jinak harmonicky dokonale vyvážený pocit z vozu narušují.


Světlomety obsahují několik
samostatných svítidel

Přesto jde o skutečně mimořádný automobil, který poskytuje to, co žádný jiný. Můžete vyvézt tchyni na klidný a mírný výlet a pak se jet jen tak projet. Pokud máte na benzin, opravdu si užijete.

Technické údaje
Vodou chlazený čtyřválcový motor boxer z lehké slitiny, 4 ventily v každém válci, 2 vačkové hřídele pro každou řadu válců. Systém AVCS (aktivní systém řízení ventilů). Duté ventily (výfukové plněné sodíkem – lepší odvod tepla). Mezichladič stlačeného vzduchu s ostřikem vody.
Výkon
195 kW (265 k)
Objem
1994 cm3
Max. točivý moment
343 N.m
Stálý pohon všech kol. Šestistupňová podélně uložená převodovka s hydraulicky ovládanou suchou spojkou, mezinápravový diferenciál s viskozní spojkou. Přední a zadní diferenciál Suretrac s omezeným prokluzem.
Pneumatiky
225/45 R17 90W - Bridgestone Potenza RE040
Rezerva
T 135/70 D 17 Bridgestone
Zavazadlový prostor
395 l
Rozvor
2525 mm
Rozchod přední
1490 mm
Zadní
1480 mm
Délka
4405 mm
Šířka
1730 mm
Výška
1440 mm
Pohotovostní hmotnost (bez řidiče)
1470 kg
Objem palivové nádrže
60,0 l
Hodnota odporu vzduchu cw
0,33
Jízdní výkony
Nejvyšší rychlost
238 km/h
Zrychlení 0 - 100 km/h
5,5 s
Spotřeba dle EU 1999/100
l / 100 km
Město
16,7 l
Mimo město
9,5 l
Mix
12,1 l
Palivo - bezolovnatý benzin
min. 98 okt.


Subaru Impreza

V nižší střední třídě je plno dynamičtějších, komfortnějších, praktičtějších a rozhodně hezčích aut. Fanoušci ale na Imprezu přísahají pro její podélně uložený motor typu „boxer“, symetrický pohon všech kol a pověstnou suverenitu na českých silnicích.

Test Subaru Impreza 2.0i-S • Hybridní Subaru Impreza

Doporučujeme

Články odjinud