Korejský Hyundai má v poslední době neobyčejně širokou paletu automobilů. Sahá od miniauta Atos až k reprezentativnímu XG a mezi těmito krajnostmi se skrývá řada osobních i užitkových vozidel mnoha kategorií. Tu, kterou nazýváme SUV, reprezentuje především velmi úspěšné Santa Fe.
Můžeme ho označit za typického představitele této kategorie, umí se totiž pohybovat na silnici i v lehčím terénu. Zvenku ho charakterizuje mohutný vzhled s dvojitým prolisem na kapotě, efektním poznávacím znakem i sportovního kupé. Do přídě vkomponovali designéři i další prvky (rám, nárazník se spoilerem, mlhovky), které činí ze Santa Fe velmi vzhledný vůz.
Podobně příznivý dojem zanechává i interiér. všichni cestující sedí vysoko, mají přehled a obklopeni hmotou karoserie se mohou cítit i bezpečně. Díky vysoké podlaze i velkému úhlu otevření dveří se dobře nastupuje. Zavazadlový prostor je dostatečně velký a navíc – jak bývá zvykem – i patřičně variabilní.
Hyundai Santa Fe používá pohon všech kol prostřednictvím viskózní spojky. To znamená, že v případě protočení základní poháněné nápravy se samočinně připne i druhá. Přechod je velmi plynulý, dá se říci neznatelný. Řidič proto nemá k dispozici žádné jiné ovládací prvky převodů, než je běžná řadicí páka (to samozřejmě neplatí v případě samočinné převodovky). Znamená to, že tu není například redukce, nebo podobně. Zadní diferenciál má ovšem omezenou svornost, což v terénu znatelně pomáhá.
Nejlépe se ale Santa Fe cítí na silnici. Podvozek je skutečně komfortní, pneumatiky a pérování pochytají většinu nerovností. V zatáčkách se vůz přes svou výšku nenaklání a díky pohonu všech kol se chová velmi neutrálně. zejména na kvalitním povrchu se dají projíždět zatáčky nečekaně vysokou rychlostí a o dobrém nastavení podvozku svědčí fakt, že se nikdy neozve pískání pneumatik.
V terénu pomáhá zejména světlá výška 207 mm. Díky ní se dá přejet už většina běžných nástrah. V sérii jsou kola z lehké slitiny a na nich pneumatiky Kumho Radial 798 s rozměrem 225/70 R16. Ty jsou vhodnější k jízdě po silnici, v terénu dostačují jen v omezené míře. I tak ale na kluzkém blátě jede vůz stále dopředu a ačkoliv se vlní jako had a je potřeba korigovat směr volantem, není problém manévrovat i na úzké cestě. Lepší manévrovatelnosti by ovšem přispěl větší rejd.
Vůz se dodává ve třech specifikacích agregátů. My jsme měli k dispozici vznětový motor 2,0 CRDI, tedy přeplňovaný. Turboefekt tu působí, takže plné rozvinutí točivého momentu nastává od zhruba 2000 otáček. Do té doby se zejména dvojka probouzí k životu jen obtížně, vyšší rychlostní stupně jsou na tom už lépe. Ocenit je třeba velmi tichý chod, u motorů této konstrukce rozhodně nadprůměrně. Měli jsme možnost se už dřív krátce svézt i se slabším ze zážehových motorů a rozdíl není subjektivně nijak velký. Při orientačním měření nám stopky u turbodieselu ukázaly zrychlení z 0 – 100 km/h za 15,4 s a největší rychlost 161 km/h. Nejsou to parametry hodné nadšení, ale takový vůz si koupí ten, kdo nechce po silnici závodit, ale pohodlně a příjemně se svézt.
Hyundai Santa Fe je velmi vzhledný, pohodlný a příjemný vůz pro cestování po silnici. V terénu zvládá bláto, nerovnosti a hlubší sníh, systém pohonu pracuje spolehlivě a účinně. Ve srovnání s ostatními konkurenty kategorie SUV ho je možné hodnotit lehce nadprůměrně. Vzhledem k poměru hodnoty a ceny se nelze divit, že tento typ je nejprodávanějším hyundaiem a že vozů je nejen na českém, ale i mnoha dalších evropských trzích spíš nedostatek.
Fotografie: Ivana Dolejšová
Technické údaje
Karosérie |
5dveřová, 5místná |
Celková délka (mm) |
4500 |
Celková šířka (mm) |
1820 / 1845 (s bočním obložením dveří) |
Celková výška (mm) |
1675/1730(se střešními ližinami) |
Rozvor (mm) |
2620 |
Rozchod vpředu (mm) |
1540 |
Rozchod vzadu (mm) |
1540 |
Poloměr otáčení (m) |
5,67 |
Minimální světlá výška (mm) |
207 |
Objem zavazadlového prostoru (l) základní/sklopené sedačky |
690/1475 |
Pohotovostní hmotnost (kg) |
1643/1725 |
1681/1763 |
1718/1797 |
Užitečná hmotnost (kg) |
737/655 |
699/617 |
662/583 |
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) |
1650 |
2300 |
2000 |
Hmotnost nebržděného přívěsu (kg) |
750 |
750 |
750 |
Nosnost střechy (kg) |
100 |
100 |
100 |
Motor |
2,4i 16V DOHC |
2.7i V6 24V DOHC |
2.0CRDi |
Typ |
zážehový řadový |
zážehový |
vznětový řadový |
Zdvihový objem motoru (cm3) |
2351 |
2656 |
1991 |
Druh paliva |
91 NAT |
91 NAT |
Diesel |
Počet válců |
4 |
6 |
4 |
Kompresní poměr |
10,0 |
10,0 |
17,7 |
Max.výkon (kW/k/ot/min) |
107/145/5500 |
127/173/6000 |
83/113/4000 |
Max.kroutící moment (Nm/ot/min) |
200/4000 |
250/4000 |
255/2000 |
Příprava směsi |
vícebodové vstřikování |
Common Rail |
Objem palivové nádrže (l) |
65 |
Max.rychlost (km/h) |
173 |
182 |
166 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) |
11,4 |
11,6 |
14,9 |
Spotřeba ve měste |
13,1 |
14,9 |
9,5 |
Spotřeba mimo město |
7,8 |
9,4 |
6,5 |
Spotřeba v kombinovaném provozu |
9,8 |
11,4 |
7,6 |
Řízení |
hřebenové |
|
|
Převodovka |
5MT |
4AT |
5MT |
Zavěšení předních kol |
nezávislé McPherson se stabilizátorem |
Zavěšení zadních kol |
dvojítá příčná ramena spojená torzní tyčí |
Přední brzdy |
kotoučové s vnitřním chlazením |
Zadní brzdy |
kotoučové |