Test: Nissan X-Trail do sucha i do vodičky

Test: Nissan X-Trail do sucha i do vodičky

SUV (Sports Utility Vehicles) překládáme do češtiny jako auta pro volný čas. Takové vozidlo stojí někde na pomezí běžného silničního osobního a terénního automobilu. Znamená to, že nedosahuje špičkových parametrů žádné z těchto kategorií, ale je vynikajícím kompromisem obou kategorií. Právě rozmanitost použití takového vozidla způsobila doslova revoluci v konstrukčních kancelářích snad všech významných automobilek a dnes pomalu „kdo nemá SUV, jako by nebyl“.

Nejžhavější novinkou této kategorie je Nissan X-Trail. Na první pohled konzervativní automobil, který konkuruje např. Hondě CR-V či HR-V, Toyotě RAV4, nebo Subaru Foresteru. Nový Nissan ale skrývá řadu pozoruhodných technických zajímavostí. Jezdili jsme s typem 2,0 Elegance s manuální převodovkou.  Na silnici se chová jako pohodlný osobní vůz Dovozce sice nabízí i verzi s motorem 2,2 common-rail, ale těch přijde na český trh tak zanedbatelný počet, že je snadno prodá jeden větší dealer.

V návaznosti na směr naznačený už Almerou má interiér řadu odkládacích prostorů (včetně dvou malých klimatizovaných boxů na nápoje), ale nejvýraznější je umístění přístrojové desky doprostřed armatury. Výchozím předpokladem pro takovou dispozici je poznatek, že řidič, který sleduje vozovku před autem, nemusí pro kontrolu přístrojů příliš měnit dráhu pohledu. Stačí jen mrknout malinko doprava a vidí vše. Pro ty, kdo jsou po dlouhá léta zvyklí hledět na budíky věncem volantu je to zpočátku lehce nezvyklé, ale každý si brzy  Tomu odpovídá i interiér zvykne. A pak dá předpokladu vyššího pohodlí a bezpečnosti za pravdu. Výhoda vynikne markantně zejména  když se přesedne zpátky do vozu s klasickým umístěním přístrojů. Není to už ono.

Velký variabilní zavazadlový prostor umožňuje na několika místech upnout síť kryjící malé předměty. Podlaha kufru z praktického snadno udržovatelného plastu je úplně rovná, snadno se tedy nakládají i objemnější a těžší předměty.

Nejzajímavější je uspořádání pohonu. K zážehovému motoru 2,0 s výkonem 140 k převzatému s úpravami  Přístrojová deska, na kterou Nissan sází – podobnou bude mít i nová primera z předchozích typů značky Nissan, byla v našem případě připojena manuální pětistupňová převodovka. Vyšší rychlostní stupně mají vcelku správné rozestupy, ale u vozu s hmotností 1,5 t a točivým momentem 270 N.m jsou dvojka a trojka trochu těžší, takže je třeba častěji řadit a být v akceleraci trpělivý.

Největší pozornost poutají na palubní desce tři tlačítka. Lze je přepínat kdykoliv během jízdy a měnit tak systém pohonu mezi dvoukolkou a čtyřkolkou. Při jízdě po silnici v nejjednodušší podobě 2WD má řidič stejné pocity, jako v kterémkoliv jiném autě této kategorie. Sedí poněkud výš, má dobrý výhled. Pérování je spíš měkčí a auto tedy snadno překonává nerovnosti na vozovce. Zkrátka komfortní jízda. V  Tři kouzelná tlačítka na řízení pohonu zatáčkách se přední náprava nijak nehrne, nedotáčivost je potlačena na nejvyšší možnou míru. Po zimě zůstávají na okrajích zbytky posypu a při rychlejším nájezdu na takové místo v zatáčce předek přeci jen podklouzne. V tu chvíli nastupuje ESP a počínající smyk srovná. Důležité je, že systém dynamické stability má vypínač, takže ten kdo se chce klouzat, chytrou elektroniku jednoduše umlčí. Výrazněji se efekt ESP projeví mimo silnici, hlavně v blátě. Tam se dá zajet, protože světlá výška X-Trailu to snadno  Variabilní a praktický zavazadlový prostor – co víc si přát?dovolí. A právě kluzké podmínky teprve naplno předvedou přednosti systému pohonu. Dvoukolka je v zatáčkách výrazně nedotáčivá, ESP stále ubírá točivý moment, takže vůz jede sice rovně, ale dopředu jen velmi zvolna. Takže pozor, zapínáme tlačítko AUTO.

V okamžiku začíná působit kouzlo. Vůz se plynule rovná, nabírá přímý směr a výrazně zrychluje, trakce se podstatně zlepšuje. Co se stalo? Uvedli jsme do činnosti elektronické zařízení, které podle potřeby samo připíná i pohon kol zadní nápravy. Stejný princip Haldex spojky používá například Škoda Octavia 4x4, ale tady funguje měkčeji a plynuleji. Znamená to, že X-Trail sebou netrhne jako když někdo zatáhne za záď, ale během pár okamžiků se   Důkaz, že X-Trail je opravdu do sucha …měkce srovná do   … i do vodičky žádoucího směru. O ESP platí totéž jako v případě pohonu jen předních kol. V terénu se jezdí výrazně pomaleji a tak na velmi kluzkém povrchu je výhodnější zařízení vypnout. Vozidlu se sice v hlubokém blátě nebo na mokré trávě či ve sněhu protáčejí kola, ale protože točivý monet se přenáší na všechny, jede stále dopředu a v zatáčkách se do jisté rychlosti chová spíš nedotáčivě, po překročení hranice zase naopak přetáčivě. Záď se ale vychyluje jen mírně a lehká korekce volantem stačí na srovnání směru. Ve chvíli, kdy se dostaneme na pevný povrch a rozdíl mezi otáčením   Přestože nemá rám, ale jen samonosnou karoserii, lehké zlomy zvládne kol přední a zadní nápravy mizí, elektronika zase přepne pohon do režimu jen pohonu předních kol.

Užití programu AUTO je výhodné i při jízdě po silnici například po dešti. Dá se jet neobyčejně rychle a jakmile nastává smyk, zařízení zase vůz samo srovná. Můžeme tak využít jízdy 4x2, která je přeci jen o   Poměrně slušný je i nájezdový úhel trochu úspornější ve spotřebě paliva a přitom nepřijít o výhodu 4x4 v případě nouze. Běžný řidič změnu vlastně ani nepozná, ale když si dá pozor a vnímá chování auta citlivě, zaregistruje okamžik, kdy se připnou zadní kola a vůz, který se jinak na vozovce s nízkou adhezí v zatáčce hrne, najednou jako by někdo hezky vytlačil do žádoucího směru.

Pohon všech kol můžeme zachovat i trvale stisknutím tlačítka LOCK. To je výhodné hlavně ve sněhu a na náledí a v těžším terénu. Tady odpadá i ta minimální prodleva sepnutí čtyřkolky a ideální stav je k dispozici stále. Vyzkoušeli jsme X-Trail i v drsnějším terénu, kde je právě pohon 4x4 nezbytný. Sériově se dodávají pneumatiky Dunlop ST 20 Grandtrek, které nejsou k takovému účelu právě nejvhodnější. Jejich vzorek se rychle zalepí blátem a přestávají fungovat. A tak ten, kdo chce   Vyšší světlá výška a velká kola umožňují překonat i větší nerovnosti využívat vůz opravdu i jako off-road, měl by obutí změnit. Ovšem vzhledem k tomu, že podobná vozidla se podle výzkumů pohybují mimo silnici v průměru jen asi v 0,5 -1,5% ujetých kilometrů, je pro drtivou většinu běžných majitelů X-Trailu taková investice zbytečná.

Naše orientační měření ukázalo zrychlení z 0-100 km/h hodnotu 12,1 s a největší rychlost 173 km/h. Při běžné jízdě se spotřeba pohybuje do 10 l/100 km, v případě vyššího procenta využití pohonu 4x4 v kluzkém terénu, kde se kola protáčejí a otáčky dosahují vyšších hodnot, vyšplhá i přes 11 l/100 km.

Nissan X-Trail je zajímavou ukázkou technických možností vozů SUV, které si zachovávají patřičnou úroveň bezpečí, komfortu a průjezdnosti v nejrůznějších podmínkách. 

2.0
Sport
2.0
Elegance
2.0
Elegance A/T
2.0
Elegance A/T, kůže
2.2 Di
Elegance
Typ motoru
zážehový zážehový zážehový zážehový vznětový s přímým vstřikováním paliva
Zdvihový objem válců
1998 1998 1998 1998 2184
Maximální výkon kW/k
103/140 103/140 103/140 103/140 84/114
Pětistupňová manuální převodovka
s s - - -
Šestistupňová manuální převodovka
- - - - s
Čtyřstupňová automatická převodovka
- - s s -
Elektronicky řízený pohon všech kol ALL MODE 4x4
s s s s s
ESP+
- s - - -
ABS + EBD + brzdový asistent
s s s s s
Kotoučové brzdy, přední vnitřně chlazené vzduchem
s s s s s
Posilovač brzd
s s s s s
Posilovač řízení
s s s s s
Přední mlhová světla
- s s s s

Nissan

Historie japonského Nissanu sahá do roku 1911. Jeho automobily se však až do 1982–1984, kdy nastalo přejmenování, nazývaly Datsun.

Nissan v roce 1989 vytvořil samostatnou luxusní značku Infiniti. V roce 1999 uzavřel partnerství s Renaultem.

Nissan Micra • Nissan Leaf •​ Nissan Qashqai •​ Nissan X-Trail •​ Nissan Juke •​ Nissan Navara •​ Nissan 370Z •​ Nissan Ariya •​ Nissan GT-R

Doporučujeme

Články odjinud