Porsche Panamera: čtyřdveřové kupé bude v roce 2009

Porsche Panamera: čtyřdveřové kupé bude v roce 2009

Pátá modelová řada automobilky Porsche je pojmenovaná podle slavného závodu Carrera Panamericana a přijede v roce 2009. Pod kapotou bude dunět osmiválec v atmosférické i turbem přeplňované verzi a top verze zřejmě dostane ostrý V10 z Carrery GT o výkonu 450 kW/612 k.

Na konci července tohoto roku předseda představenstva automobilky Porsche, pan Wendelin Wiedeking, odsouhlasil projekt vozu Panamera. Čtyřdveřové sportovní kupé se stane po modelech 911, Boxster, Cayenne a Cayman pátou konstrukční řadou německé automobilky.

Vůz se ale objeví na trhu až v roce 2009 a předběžné výpočty nákladů na vývoj počítají s částkou jedné miliardy eur. Ve snaze ušetřit na výrobě maximum peněz bude Porsche přebírat přibližně 40 procent dílů z modelů 911 a Cayenne. Karosérii bude vyrábět firma Magna Steyr v rakouském Grazu a poté ji dopraví do nového lipského závodu Porsche. Tam má díky další modelové řadě vzniknout okolo 400 nových pracovních míst. O tyto místa je možné žádat již teď a na internetu se již objevily spekulace, že k Porsche přejde celé jedno oddělení vývojového centra automobilky Mercedes-Benz. Jeho členové jsou prý až tak nespokojeni s dosavadní politikou koncernu Daimler-Chrysler, že chtějí své zkušenosti uplatnit u Porsche.

Odhadovaná cena Panamery se nyní pohybuje níže než u dřívějších spekulací. Základní model by měl stát mezi 70 a 100 tisíci Eur. Dle interní kalkulace má Porsche spočítáno, že aby se zaplatil vývoj a výrobu, musí ročně prodat kolem 25 000 vozů Panamera, což je nemalé číslo.

Porsche Panamera by mělo částečně vyplnit nabídku mezi kupé 911 a SUV Cayenne. Průzkumy automobilky ukázaly, že mnoho zákazníků by si rádo pořídilo praktické Porsche, ale není s to se sžít s "nesportovní" image přerostlého Cayenne. Přesně pro ty je tu Panamera, svým pojetím bude konkurovat luxusním vozům, jako je např. Maserati Quattroporte, Ferrari 612 Scaglietti nebo Mercedes-Benz CLS. Základní filozofií vozu bude: naložit 4 dospělé osoby se zavazadly a odvézt je z místa A do místa B maximální rychlostí a se vším komfortem.

Na přídi se objeví bi-xenonové světlomety z Carrery GT, v kabině budou čtyři anatomicky tvarovaná sedadla a zavazadlový prostor nabídne slušný objem pro bagáž: 450 l. Vůz bude mít motor uložen za přední nápravou a náhon na zadní kola. Za příplatek bude možné koupit i pohon všech kol.

Porsche Panamera bude mít při uvedení na trh dva motory, známé z modelu Cayenne: atmosférický 4.5 V8 se základním výkonem 250 kW (340 k) a přeplňovaná verze Turbo dostane 331-367 kW (450-500 k). Internetová média píší, že se v nabídce objeví i nejvýkonnější model s desetiválcem z Carrery GT s výkonem přes 600 k (cca 440 kW). Později se objeví i nejslabší verze s šestiválcovým zážehovým agregátem o objemu 3.2 l s výkonem 184 kW (250 k), kterou opět najdeme v dnešním Cayenne.

U převodovek bude v nabídce klasický šestistupňový manuál nebo automatická převodovka Tiptronic. Doménou by však měla být zcela nová dvouspojková sekvenční převodovka od firmy ZF, která bude mít premiéru na zářijovém autosalónu ve Frankfurtu v modelu 911 Turbo.

Tip: Podívejte se na ceny všech modelů Porsche na českém trhu.


Prozatimní oficiální skica

Porsche

Porsche je německý výrobce sportovních automobilů. Firmu založil v roce 1931 Ferdinand Porsche. V roce 1961 vznikl první model legendární řady 911, která se stále vyrábí.

V roce 2009 Porsche – coby velmi profitabilní automobilku – ovládl Volkswagen.

Porsche 718 • Porsche 911 • Porsche Taycan • Porsche Panamera • Porsche Macan • Porsche Cayenne

Doporučujeme

Články odjinud