Lada Niva je u nás stejně známá jako Jeep v Americe. Dlouho však o ní nebylo slyšet. Ruský off-road byl vytlačen na okraj zájmu zahraniční konkurencí a čekáním na inovovaný model. Ten přichází právě nyní a rozhodně si zaslouží pozornost.
Kapitoly článku:
Společný podnik GM-AutoVAZ uvedl do prodeje (zatím jen v Rusku ) svůj, v některých ohledech jistě zajímavý a dlouho očekávaný, produkt "Chevrolet-NIVA". Chevy-NIVA by měla nahradit již notně zastaralý model VAZ-2121 (NIVA), který před lety slavil úspěchy po celém světě - vyvážel se nejen do celé Evropy, ale i do USA a Kanady, v ČR se stal nejprodávanějším "offroadem". S úspěchem se také prezentoval na světových závodech typu "Paříž-Dakar", hrál v českém seriálu Návštěvníci, jezdil s ním dokonce Luke Skywalker (tedy Mark Hamill ve filmu Time Runner).
-- Nové vozy Lada Niva čekají na své majitele
Niva se ale vyrábí již více než čtvrt století a přes vylepšování, nízkou cenu a nabídku rozmanitých modifikací přestává vyhovovat, a proto by měla v roce 2005 skončit - i když je možné, že se bude dál vyrábět pod křídly IŽ. Ještě v letošním roce GM-Vaz plánuje vyrobit 35 tisíc vozů "Nové Nivy", příští rok 60 tisíc a v roce 2005 75 tisíc vozů. Celková výrobní kapacita by měla dosáhnout 100 tisíc vozů ročně. Časem by se také měla rozšířit nabídka karosářských variant o pickup, posléze i třídveřové modely.
Motor se moc nezměnil
Přestože první - předsériové - kusy nové Nivy byly v Rusku v prodeji již loni na podzim, oficiální prodej sériových vozů začíná právě teď. Chevy-Niva přes viditelný odklon od ryze účelového až spartánského pojetí původní Nivy je daleko více offroad než SUV - podvozek sice doznal určitých změn směrem ke komfortu, ale v principu se stále jedná o podvozek Nivy s tuhou zadní nápravou s velkým křížením, nezávislým zavěšením předních kol a stálým pohonem všech kol.
Mnohými prvky připomíná nová Niva svého předchůdce
Také motor je sice vylepšený, ale vpodstatě se neliší od toho, jenž se nacházel ve staré Nivě 1.7 s výkonem 59kW/80 k a kroutícím momentem 127,5 Nm. Především pro export se do budoucna počítá hlavně s dvoulitem převzatým od Opelu. Potížím s korozí nosných částí karoserie (ani Chevy-Niva stejně jako stará Niva nemá nosný rám) by mělo předejít použití moderních technologií zpracování částí a zesílená celopozinková karoserie.
-- Motor doznal malých úprav, nic zásadního se však nestalo
Podle nezávislého testu si nová Niva oproti staré verzi v terénu přez zvětšení rozvoru o 20cm, celkové délky o 30 cm i ostatních rozměrů příliš nepohoršila. Za jedinou vadu se považuje zvýšení váhy (o 140 kg) při takřka stejném výkonu motoru. Naopak na silnici se prý vůz chová znatelně klidněji a jízda je pohodlnější. K snadnému ovládání přispívá i sériově montovaný posilovač řízení (německé firmy ZF). Pro jízdu v terénu je Chevy-Niva vybavena redukcí a uzávěrkou mezinápravového diferenciálu.
Výbava v rozjezdu
Chevy-Niva má zcela novou, příjemně zakulacenou palubní desku (bohužel bez airbagů, které není možné pořídit ani za příplatek) a poměrně útulný a dostatečně prostorný interiér, který již v základu oplývá celou řadou vychytávek. Vychvalována je i rychlost a výkon ventilace a topení, ale to u lady snad ani nepřekvapí. Vůz testovaný ruským magazínem "ARtest" měl zabudovanou také klimatizaci, která ovšem není soušástí standardní, ani příplatkové výbavy, ale patrně počinem dealera, který vozidlo poskytl. Na palubní desce jsou vidět i kontrolky systémů ABS a ESP, které se však ještě nemontují a tato výbava bude patrně určena teké především pro export.
Palubní deska Nivy je příjemně zakulacená
Vůz se zatím (pro ruský trh) dodává ve verzích "L" a "GLS", takže se můžete těšit například na (znaménko plus označuje verzi GLS) : centrál, imobilizér, výškově stavitelný volant, přípravu na rádio, el. přední okna,dělená zadní sedadla, (+)el. zrcátka, (+)vyhřívání předních sedaček, (+)15" lité disky, (+)tónovaná skla, (+)pylový filtr, (+)velurové čalounění, (+)mlhovky.
Lada je značka ruského výrobce AvtoVAZ, dnes jediná. Vznikla v roce 1970 a byla velmi populární v celém sovětském bloku.
AvtoVAZ je od roku 2008 součástí skupiny Renault-Nissan-Lada a Lada je v Rusku stále nejoblíbenější značkou.
Lada Niva • Lada 4x4 • Lada Vesta Cross