Několikátý ročník tradiční soutěže Economy Run má jediný cíl: dojet do cíle s nejnižší spotřebou. Jezdí se pouze se škodovkami a mezi šedesáti posádkami se nacházíme i my. Doplněno: Soutěž právě skončila. Podívejte se, jak dopadla.
Kapitoly článku:
Soutěž Economy Run se letos pořádá již po jedenadvacáté, pořadatelem je Autoklub Škoda Mladá Boleslav a stránky soutěže najdete na www.economyrun.cz. Zde si můžete prohlédnout i výsledky jednotlivých ročníků a porovnat svoji nejnižší spotřebu s ostatními.
Ještě než s Markem Lutonským vyjedeme, máme pro vás několik statistik. Celkem se letos zúčastní 65 posádek, z toho 21 v kategorii Press a 42 v kategorii Amatér (je ale zvláštní, že součet nedělá 65). Kromě 52 českých posádek se na startovní listině objeví také jedna bulharská posádka, tři polské, dvě ruské, pět slovenských a dvě ukrajinské.
Soutěží se pouze s vozy Škoda, které mají toto zastoupení:
- Fabia 25
- Felicia 12
- Octavia 21
- Superb 2
z toho 34 je benzínových a 24 naftových (součet opět nedává dohromady 65, věřím ale, že během soutěže přijdeme na to, kde je zakopaný pes).
Dělení dle motorů:
- 1.0/37 kW - 1
- 1.2/40 kW - 4
- 1.3 MPI/40 kW - 1
- 1.3 MPI/50 kW - 11
- 1.4 16V/55 kW - 1 (naše auto)
- 1.4 16V/74 kW - 1
- 1.4 MPI/44 kW - 5
- 1.4 MPI/50 kW - 3
- 1.6 MPI / 55 kW - 1
- 1.6 MPI/75 kW - 1
- 1.8 20V T/110 kW - 4
- 1.8 20V T/92 kW - 1
- 1.9 SDI/47 kW - 2
- 1.9 SDI/50 kW - 2
- 1.9 TDI/66 kW - 8
- 1.9 TDI/74 kW - 6
- 1.9 TDI/81 kW - 4
- 1.9 TDIPD/74 kW - 1
- 2.5 TDI/114 kW - 1
Upřímně řečeno, moc šancí nedávám motorům 1,0 ve fabii a 2,5 TDI v superbu.
Následuje dělení do kategorií dle objemu motoru:
- B 1300 - 17
- B 1400 - 10
- B 1600 - 2
- B 3000 - 5
- D 3000 - 24
B značí benzín, D diesel, číslo pak horní hranici kubatury.
Nyní už jen potřebujeme trošku štěstí, abychom se alespoň v některé kategorii (hodnotí se zvlášť dle kubatury motoru a zvlášť amatéři a novináři).
Tip: Přečtěte si naši reportáž z minulého ročníku.
Po technické přejímce
V 6.30 začala registrace účastníků a technická přejímka vozů. Byli jsme na místě v Senohrabech u hotelu Sen přesně, nicméně startovní číslo máme až 17; loni to byla sedmička. Auto jsme nejprve polepili reklamními plakáty, poté přišla na řadu kontrola tlaku v pneumatikách, dále šlo auto na diagnostiku, kde technici zkontrolovali vše, co se dalo.
Kontrola tlaku v pneumatikách --- Diagnostika na přístroji VAG
Následně došlo na doplňování paliva. V nádrži jsme podle ukazatele měli téměř polovinu benzínu; přesto do ní technici dokázali dostat více než 38 litrů paliva! Podle našich odhadů máme nyní v nádrži více než 55 litrů benzínu. Auto bylo poté zaplombováno: kryt nádrže a víko motoru. Kromě toho bylo auto zváženo, hmotnost bude použita při výpočtu koeficientu spotřeby, aby se dala srovnat různě těžká auta; to je novinka a letos se tak děje poprvé.
Tankování: nádrž musí být až po okraj plná. Háčkem se proto
uvolní malé nádržky, které při běžném čerpání paliva zadržují vzduch.
Nyní je v nádrži přes 55 litrů paliva --- Pečetění nádrže
Auto je potřeba zvážit
Nyní stojíme na odstavném parkovišti a čekáme na briefing, který začíná v 9.30, po jedenácté bychom měli startovat. První etapa: Senohraby, Votice, Tábor, Pacov, Čechtice, Vlašim, Benešov, Senohraby. Má přesně 163,9 km. Limit na obě etapy je 330 minut, celková průměrná rychlost nesmí být nižší než 54,564 km/h.
Čtěte dále, jak dopadla první etapa!