Zimní počasí nás už asi jen tak neopustí a pokud ještě nemáte zimní pneu, je nejvyšší čas si je pořídit. Vyberte s námi co nejlépe.
Kapitoly článku:
Jako jediní jsme vám v minulosti každoročně přinášeli nejkomplexnější přehledy cen zimních pneumatik na trhu. Jelikož u těchto srovnávacích tabulek byl zaznamenám nebývalý počet kladných reakcí, přinášíme letos rozšířený obsah srovnání. V šesti přehledných tabulkách porovnáme deset internetových obchodů. Každá z nich nabízí srovnání cen nejméně patnácti dostupných pneumatik na trhu v různých cenových kategoriích. Díky přehlednosti tabulek rozčleněných podle šesti nejžádanějších rozměrů si snadno najdete nejlevnější dostupné obutí pro váš osobní vůz.
Tip pro ty, kteří nemají čas: Pokud vás nezajímají obecné informace, vrhněte se rovnou na srovnání cen v druhé kapitole.
O zimních pneumatikách byly popsány stohy papírů a vedeno nesčetně mnoho diskuzí. Proto se nebudeme věnovat všem již známým argumentům o nutnosti přezouvání a ani vás nebudeme přesvědčovat o jejich výhodách, které jsou nesporné. Kdo každý rok přezouvá a jezdí na dobrých zimních pneumatikách, určitě může jen a jen potvrdit rozdíl v bezpečnosti jízdy. Článek je věnovaný všem, kteří chtěji po prvním sněhu koupit nové pneumatiky před příchodem tuhé zimy. Většina z nás nemá dostatek času na pročítání mnoha letáků, internetových prezentací, testů, vzájemného srovnávání cen a podobně. Proto věřím, že naš doslova mravenčí práce v sestavování tabulek vám ušetří čas a peníze při výběru nového obutí. Ušetřený čas můžete věnovat péči o svůj vůz nebo pročítání zajímavého obsahu AutoRevue.
Zimní pneu využijete už když teplota klesne pod 7° C, o sněhu ani nemluvě.
Čteme z pláště
Rozměr pneumatiky zjistíte z velkého technického průkazu, hodnoty uvedené v TP je nutné dodržet. Při pojistné události by pojišťovna nemusela plnit a vůz by jen těžko prošel STK.
Rozměr pneumatiky | Provozní podmínky |
195 | 65 | R | 15 | 91 | H |
šířka pneu v mm | profilové číslo | radiální konstrukce | průměr ráfku v palcích | index nosnosti | index rychlosti |
SI – index rychlosti
Index rychlosti (Speed Index) udává maximální rychlost, při které může pneumatika nést hmotnost určenou indexem nosnosti za daných specifických podmínek. Index kategorie rychlosti u pneumatik pro osobní a nákladní automobily je určen velkými písmeny.
Symbol | L | M | N | P | Q | R | S | T | U | H | V | W | Y | Z |
Rychlost | 120 | 130 | 140 | 150 | 160 | 170 | 180 | 190 | 200 | 210 | 240 | 270 | 300 | 270+ |
LI - indexy nosnosti
Index nosnosti (Load Index) určuje maximální nosnost pneumatiky při rychlosti odpovídající dané rychlostní kategorií. Hodnota se musí minimálně shodovat s indexem uvedeným ve velkém technickém průkazu, může být i vyšší, nesmí však nabývat menších hodnot. Například v našem případě index 91 znamená max. nosnost pneumatiky 615kg.
Výběr nejpoužívanějších nosnostních indexů |
index | 70 | 71 | 72 | 73 | 74 | 75 | 76 | 77 | 78 | 79 | 80 | 81 | 82 | 83 | 84 | 85 |
kg | 335 | 345 | 355 | 365 | 375 | 387 | 400 | 412 | 425 | 437 | 450 | 462 | 475 | 487 | 500 | 515 |
index | 86 | 87 | 88 | 89 | 90 | 91 | 92 | 93 | 94 | 95 | 96 | 97 | 98 | 99 | 100 | 101 |
kg | 530 | 545 | 560 | 580 | 600 | 615 | 630 | 650 | 670 | 690 | 710 | 730 | 750 | 775 | 800 | 825 |
Ostatní údaje
Na pneumatice také naleznete velkými písmy uvedeného výrobce (např. Sava), model a dezén (např. Eskimo S3). Dále po obvodu můžete narazit na některé z těchto zkratek:
tl | tubeless – bezdušová pneu |
tt | nutnost použít duši |
rf | ReinForced, neboli zesílená kostra |
M+S | označuje pneu určenou pro zimní provoz (Mud+Snow, bláto a sníh) |
fr | (frange rib) - ochrana ráfku před poškozením při najetí na obrubník |
DOT | první dvojčíslí označuje týden a druhé rok výroby pneumatiky |
TWI | (Tread Wear Indicator) signalizující, že vzorek běhounu je již ojetý |
Zimáky oceníte především cestou na hory
Vybíráme tu nejlepší
Číst z pláště pneumatiky již umíme, známe dokonce i vhodný rozměr, tak se pusťme do výběru značky a dezénu. Patrně málokoho překvapí konstatování, že svět pneumatik je úzce propojen. Velké koncerny na výrobu pneumatik většinou vlastní několik menších značek, která se každá specializuje na produkci pneumatik jiné cenové kategorie. Continental vlastní Barum, Uniroyal, Semperit a Eurotec. Koncern Bridgestone sdružuje Firestone a Dayton. Pod taktovkou Goodyear vyrábí Dunlop, Fulda, Sava a Debica. Michelin spolkl značku Kleber, BF Goodrich a Kormoran. Pirelli vlastní Ceat. Pouze Matador, Kumho a Nokian nepatří pod žádný gumárenský koncern.
Více informací o jednotlivých modelech pneumatik naleznete na stránkách výrobců pneu: www.barum.cz, www.bridgestone-eu.com, www.dunlop.cz, www.nokiantyres.cz, www.kumho.cz, www.michelin.cz, www.firestone-eu.com, www.pirelli.cz
Novinky
Do přehledu cen pneumatik, který naleznete v druhé kapitole článku, byly zahrnuty pouze aktuální modely pneumatik. Samozřejmě zájemci o nejnižší možnou cenu mohou narazit na výběhové modely, ty však nedoporučujeme. Novinkou pro letošní rok se může pochlubit Matador modelem MP52 z řady Nordicca. Uniroyal pneumatiku s novým dezénem a 3D drážkami označenou MP Plus66. GoodYear vylepšil model Ultra Grip 7, který je navíc označen znaménkem „+“. Michelin nabízí model Pilot Alpin PA3 a Primasy Alpin PA3, který jsme pro dobrou dostupnost zařadili do přehledu.
Jak si vedou v testech?
Kompletní testy naleznete na stránkách: http://www.adac.de/ nebo http://www.oeamtc.at/tests/reifen/
I takto to někdy vypadá na českých dálnicích