David Klimeš: Registr vozidel je vizitkou státní správy

Ministr dopravy Pavel Dobeš by se skutečně měl poroučet z vlády. Ani ne tak kvůli samotnému krachu nového centrálního registru vozidel, který nefunguje a z červené škodovky vám na počkání udělá zelený přívěsný vozík. Jiní ministři způsobili lidem horší a dražší bolehlavy. Neuvěřitelná je ale arogance, s níž ministr odmítá svou politickou odpovědnost. 

Dobeš prý není „připraven přijímat osobní zodpovědnost za projekt, který byl připraven na úrovni náměstků“. Pokud tedy nešéfuje svým podřízeným, nemá na ministerstvu opravdu co pohledávat. Ale není v tom sám. Táhlá kauza vzniku nového registru na sebe totiž za ta léta pozoruhodným způsobem nabalila špatná a ještě horší rozhodnutí státní správy na všech možných úrovních.

Klepněte pro větší obrázek

Na počátku totiž stojí těžko uvěřitelná neschopnost státních úředníků převést agendu z jednoho rezortu na jiný. A stát se tím dokonce ani netají, naopak se tím chlubí. Aby mohl firmě ATS Telcom přiklepnout práci na registru bez výběrového řízení, odůvodnil stát v zakázce výjimku právě svou impotencí. Když vláda v roce 1998 schválila, že zajištění registru přejde postupně na ministerstvo dopravy, slíbila rezortu i několik pracovníků z ministerstva vnitra. Jenže vnitro své lidi dopravě nepřepustilo. A v odůvodnění, proč tolik hoří rychlé přiklepnutí zakázky firmě ATS Telcom, si kvůli tomu můžeme přečíst těžko uvěřitelnou větu:

„Jelikož se neuskutečnil předpokládaný převod pěti pracovníků z vnitra na dopravu, zůstala by oblast podpory provozu nového Centrálního registru vozidel bez personálního zajištění.“ Přeloženo do češtiny: Protože se za celou dekádu nedokázalo pět ajťáků přesunout z jednoho rezortu do druhého, musíme si rychle a bez výběrového řízení najmout firmu za desítky milionů. Neuvěřitelné.

Kdo tuto absurdní zakázku pro ATS Telcom vypsal, měl by být na dopravě tvrdě pohnán k odpovědnosti spolu s Dobešem. Není vyloučeno, že registr setne hlavy i na jiném ministerstvu než na dopravě. Jen ať se vnitro s dopravou kočkují, kdo špatně zajistil funkci té které databáze. Čím více špíny na sebe ministerstva naházejí, tím je pravděpodobnější, že se celá kauza neodbude jen na úkor firmy ATS Telcom. Což bude jen dobře.

Registr vozidel je totiž dokonalým symbolem marnosti české státní správy, protože se v něm pojí snad všechny známé šlendriány dohromady. Dobrý záměr nikdy nezískal podobu jasného a systematického jízdního řádu realizace. Ministerstva vnitra a dopravy dokonale předvedla, jak v Česku spolupracuje státní správa – nijak. A nakonec se zoufalý stát obrátil bez výběrového řízení na soukromníka. To jsou hlavní průšvihy vzniku registru. Fušeřina firmy ATS Telcom je jen jejich logickým dovršením.

Zdroj: E15.cz 

Foto: Profimedia.cz


 

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 120 097 km
Cena: 125 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 220 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků