Další světelné tabule na D1: pomohou něčemu?

Největší parkoviště v republice nebo zbraň hromadného ničení. Tak se nazývá česká dopravní tepna D1.

Nemine snad den, kdy by se přetížený hlavní tah Praha-Brno na některém z míst nezastavil a v dlouhých kolonách neuvěznil desítky řidičů. Netřeba totiž opakovat, že provoz je zde permanentně příliš vysoký a techniký stav této komunikace není dobrý. Kromě řady často velmi těžkých nehod se na slabé a nespolehlivé propustnosti tepny podílí také četné dopravní výluky, dané opravami a údržbou dálnice. Možná se však blíží doba, kdy se kromě dopravního zpravodajství v rozhlase budeme moci spolehnout také na informace řady světelných cedulí přímo nad vozovkou. Problém přetížení dálnice, případně i objízdných tras, sice nevyřeší, ale řidičům by mohly vydatně pomoci. Nehledě k tomu, že taková zařízení jsou v okolních zemích většinou již naprostou samozřejmostí. Pojďme se však společně podívat na velkorysý záměr ŘSD a na to, co vlastně tyto tabule jsou.
Ředitelství silnic a dálnic ČR totiž zahájilo instalaci dalších informačních proměnných tabulí na naší nejzatíženější dálnici D1. Do konce letošního roku jich přibudou dvě desítky, takže celkových 28 tabulí bude znamenat výrazné pokrytí, které zvýší přísun informací pro řidiče tam, kde je nejvíce potřebují. Jak si již jistě mnozí čtenáři všimli, pracovníci dodavatelských firem před několika dny  zahájili montáž vlastního zobrazovacího zařízení na 96. km ve směru na Brno, poté bude bezprostředně následovat i montáž tabule na opačné straně dálnice na stejném kilometru ve směru na Prahu. V těchto místech již byly v minulých dnech vybudovány masivní betonové základy a vztyčeny kovové konstrukce poloportálů. Nic tedy nebrání takto připravenou stavbu osadit i vlastní proměnnou tabulí.

Informační panel se skládá z textové tabule a z proměnné dopravní značky. Informační tabule bude řidičům přinášet textovou informaci v českém jazyce na třech řádcích textu a proměnné dopravní značky budou zobrazovat výstražné dopravní značky typu pozor nebezpečí smyku, pozor kolona, pozor námraza, mlha, práce na dálnici, nehoda apod. Vlastní textová tabule má rozměry 4,5 x 2 metry. Je to hliníková samonosná konstrukce osazená elektronikou, světelnými zdroji a také vyhříváním pro provoz v kritických zimních podmínkách. Texty ze zobrazují rozsvícením některých z 18 816 bílých LED volně programovatelného displeje, a to v souladu s legislativou a příslušnými předpisy ve třech řádcích každý o 15 znacích. Výška jednoho znaku je 320 mm. Texty se v kritických situacích budou zobrazovat i v anglickém jazyce a pro zdůraznění se budou na dvou po sobě jdoucích tabulích v některých případech i opakovat.

Podjezdná výška je asi 5,6 m. Základová konstrukce je vždy tvořena asi 30 metry krychlovými armovaného betonu. Z důvodu bezpečnosti je nosná konstrukce tabule opatřena svodidlem. Tabule je napojena na silový rozvoj elektroinstalace s příkonem asi 4kVA. Pro datovou komunikaci využívá infrastrukturu vybudovanou v rámci elektronického mýta. Instalace jedné proměnné tabule za pomocí jeřábu se odhaduje na 2-3 hodiny a vyžaduje omezení provozu v odstavném a pomalém jízdním pruhu. Po dokončení montáže bude v dalších dnech a týdnech probíhat napojení na rozvoj energie a datovou komunikaci pro jejich ovládání z Národního dopravního informačního a řídicího centra a následně bude zahájen zkušební provoz. V současnosti jsou vybudovány prakticky všechny základy a na některých místech jsou již vztyčeny nosné konstrukce.

Tolik k vesměs pozitivním faktům. Mezi ty méně pozitivní patří to, že náklady na pořízení a provoz celého systému budou činit neskutečných 2,4 mld. Kč. Cena zahrnuje pořízení, instalaci a integraci zařízení pro provozní informace, další část monitorovacího kamerového systému, systém neintrusivních detektorů, záložní systém detekce dopravního proudu a samotný systém liniového řízení na vybraných úsecích D1. Součástí dodávky je rovněž provoz systému na devět let, přesto visí nad cenou v řadu miliard Kč za podobné řešení otazníky.

Otázkou též zůstává, zda je vhodné začínat investice do D1, která je na mnoha místech v naprosto katastrofálním, svou samotnou podstatnou pro provoz ne zrovna bezpečném stavu, informačním systémem. Stejně jako si rozumný řidič nejprve do auta pořídí pro bezpečnější jízdu nové brzdy a tlumiče, než si koupí navigační systém s RDS-TMC, měl by i rozumný správce této komunikace investovat dříve do samotné dálnice, než informačního systému nad ní...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Ford Focus 0
Rok výroby: 2004
Stav: 146 554 km
Cena: 40 000 Kč
Volkswagen Golf 1.4
Rok výroby: 2009
Stav: 116 657 km
Cena: 140 000 Kč
Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2011
Stav: 112 302 km
Cena: 115 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

včera | Milan Lažanský | 21 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

včera | Stanislav Kolman | 15 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků