Další sousto pro policii: armádní nákup čtyřkolek

Na detektivy z Útvaru pro odhalování korupce a finanční kriminality vypadl ze skříní ministerstva obrany další kostlivec. Vojenská policie si v letech 2006 až 2007 pořídila osm čtyřkolových motocyklů CAN-AM Bombardier 800MAX za deset milionů korun. To znamená, že jedna „čtyřkolka“ spolu s dodatečným vybavením stála jeden milion a 250 tisíc.

Klepněte pro větší obrázek
Koláž E15

U internetových prodejců se ceny výrobků této kategorie pohybují kolem tří až čtyř set tisíc korun. Protikorupční policie o případu informuje ve zprávě o situaci v rezortu obrany, kterou má deník E15 k dispozici.

„Při analýze systému armádních zakázek jsme jako jednu z černých děr, kam mizely rozpočtové prostředky, identifikovali pracoviště nákupčích vojenské policie. Uzavřeli řadu obchodů přes zprostředkovatelské firmy,“ konstatoval dnes už bývalý zástupce ředitele Úřadu pro dohled nad akvizicemi Jaroslav Štefec. Ten po nástupu Alexandra Vondry (ODS) do čela rezortu zodpovídal za hloubkovou kontrolu sporných zakázek.

Mluvčí vojenské policie Jan Čermák nákup obhajuje. Dodavatel byl podle něj vybrán na základě otevřeného výběrového řízení. „Zmiňovanou techniku jsme pořídili pro přepravu našich příslušníků při plnění specifických úkolů v obtížně přístupných místech v operaci na území Afghánistánu,“ uvedl Čermák.

Bezpečnostní expert a bývalý šéf vojenské rozvědky Andor Šándor považuje tehdejší rozhodnutí o vyslání 25 příslušníků speciální jednotky do mise za chybný krok. „Kvalitu jejich výcviku nezpochybňuji, ale vojenská policie není určena k plnění bojových úkolů. Vedle toho čtyřkolky nemají žádnou balistickou ochranu. Když pod nimi vybuchne mina, je hotovo,“ poznamenal Šándor.

K čemu vojenská policie motocykly používá nyní, Čermák neobjasnil. Její takzvaná Skupina speciálních operací známá pod zkratkou SOG, už neexistuje, přede dvěma roky ji rozpustil exministr obrany Martin Barták.

Vedle sekce vyzbrojování ministerstva může v současnosti samostatně nakupovat už pouze vojenská tajná služba. Akviziční pracoviště vojenské policie bylo zhruba před rokem zrušeno, v minulosti objednalo například několik lehkých obrněných vozidel Iveco a Dingo.

Deník E15 už před časem upozornil na chystaný nákup a pronájem 31 limuzín za čtyřicet milionů. Vojenská policie tvrdila, že je potřebuje pro přepravu VIP osob. Policie ČR, která zajišťuje ochranu ústavních činitelů, v posledních letech tak luxusní auta nenakupovala.

Co si vojáci přiobjednali

K osmi čtyřkolovým motocyklům si vojenská policie koupila další vybavení, jež s nimi podle mluvčího této armádní složky Jana Čermáka tvoří soupravu. Jde třeba o speciální protichemické obleky s dýchacím přístrojem a detektory výbušnin. U každého motocyklu navíc došlo k úpravám zvyšujícím jeho hodnotu v bojové operaci. „Byla zvýšena užitečná hmotnost, instalována přídavná palivová nádrž, ochrana podvozku či lafetace zbraní,“ dodal.

Zdroj: E15.cz

 

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 119 300 km
Cena: 130 000 Kč
Mini Clubman 1.598
Rok výroby: 2013
Stav: 95 052 km
Cena: 240 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 70 000 Kč
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 53 příspěvků
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT)

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

18.  1.  2017 | Stanislav Kolman | 80 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Honda HR-V vs. Honda Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 9 příspěvků