Další miliardová zakázka. Armáda zvažuje modernizaci BVP

Armáda řeší bojová vozidla pěchoty (BVP). Ve hře je modernizace pásových transportérů, které již má. Na druhé straně není vyloučen nákup zbrusu nových vozidel, ale i úplné vyřazení BVP z výzbroje.

Letos na podzim padne rozhodnutí, zda české vojsko bude i nadále používat bojová vozidla pěchoty, takzvaná bévépéčka.

„Odpověď na to, zda je potřebujeme, dá strategická analýza generálního štábu. Teprve pak budou následovat další úvahy, jakou cestou se případně vydat,“ řekl serveru E15.cz šéf sekce vyzbrojování ministerstva obrany Pavel Bulant.

Ve hře je modernizace stávajících asi 60 až 70 vozidel, anebo nákup zbrusu nových transportérů. Vzhledem k současným škrtům v rozpočtu rezortu však tato varianta není příliš pravděpodobná. Pásovými BVP je vyzbrojena 7. mechanizovaná brigáda, respektive dva její prapory.

Třetí možností je bévépéčka, kterým začne končit jejich technický život v roce 2018, úplně vyřadit a brigádu „postavit“ na kolových transportérech Pandur.
BVP-2 je bojové pásové pancéřované vozidlo s vysokou manévrovací schopností. Vyniká palebnou silou, pancéřovou ochranou, a schopností překonávat vodní překážky plavbou.

Pokud by se ministerstvo rozhodlo pro modernizaci, dřívější projekt dnes už bývalého Vojenského opravárenského podniku 026 Šternberk nepřipadá podle Bulanta v úvahu. Tehdy ještě státní zbrojovka se v 90. letech minulého století často chlubila zakázkou pro švédskou armádu, které vylepšila její BVP pro severské podmínky. Tato modernizace však už neodpovídá současným nárokům. Vedle balistické ochrany jde například o komfort pro posádku, tedy o hygienické normy.

Společně se Slovenskem?

Na brněnském veletrhu IDET byl minulý týden prezentován projekt BVP-M2 SKCZ, který je primárně určený pro slovenskou armádu. Podle slovenského šéfa rezortu obrany Martina Glváče by se vozidlo mělo už na sklonku letošního roku dostat do výroby.

„Cena bude záviset na výbavě a účelu, ke kterému bude daný transportér určený. Věřím, že tento projekt bude úspěšný, proto jsme ho vyvíjeli,“ řekl v Brně Glváč.

Možný podíl na slovenském projektu by přitom mohl mít nemalý ekonomický potenciál, protože BVP je vyzbrojena většina armád bývalého východního bloku. České firmy by mohly dodávat třeba optiku, spojovací techniku, speciální kabely nebo pancéřování.

Hlavním rozdílem mezi kolovými pandury a BVP je podvozek. Pásová bévépéčka mají lepší prostupnost terénem a lze je mnohem více zatížit ať už zbraňovými systémy, nebo balistickou ochranou. Jinak řečeno, v boji jsou účinnější a dávají posádce větší šance na přežití. Oproti kolovým vozidlům však více devastují komunikace, složitější je také jejich přeprava například do zahraničních misí.

BVP - základní údaje

Historie: bojové obojživelné pásové vozidlo pěchoty bylo v bývalém Československu licenčně vyráběno podle sovětského transportéruBMP-2. Bývalé státní zbrojovky je sériově produkovaly až do roku 1989.
Osádka: 3 osoby
Výsadek: 6 osob
Hmotnost: 14 tun
Pohon: šestiválcový motor UTD-20S1 o výkonu 220 kW
Maximální rychlost: na silnici 65 km/h, v terénu 45 km/h, rychlost plavby 7 km/h
Výzbroj: kanón 2A42 ráže 30 mm, pěchotní kulomet ráže 7,62 mm, protitankový komplet

Zdroj: E15.cz
 

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2003
Stav: 124 434 km
Cena: 75 000 Kč
Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2002
Stav: 300 000 km
Cena: 40 000 Kč
Mini One 1.397
Rok výroby: 2008
Stav: 75 406 km
Cena: 139 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 48 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků