Další hrozby pro elektromobily: recyklační poplatky a daně

Jak jsme vám nedávno předestřeli, elektromobily za současného stavu techniky světlé zítřky nečekají, není to ale zdaleka jediný problém, který se elektřinou poháněných vozů dotýká. V odkazovaném článku jsme vám též naznačili, že kvůli daněmi zatím příliš nezatížené ceně elektrické energie je jejich provoz, i přes veškeré ztráty při přenosech a transfromacích elektromobil, zatím nejlevnější alternativou. To zní jako velmi dobrá zpráva, ani tato výhoda ale nebude trvat věčně. Důvod je prostý - pokud by lidé začali místo fosilních paliv masivně nakupovat elektrickou energii, v již tak děravých státních rozpočtech by se objevila další prázdná místa. A to si vládnoucí garnitury nemohou dovolit prakticky nikde na světě.

Bylo tedy již dříve nad slunce jasné, že v momentě, kdy se elektromobily stanou čímkoli více než jen příbližovadlem úzké skupiny nadšenců, dočkáme se i jejich vyššího daňového zatížení. Pozoruhodné ovšem je, že některé státy o tom začaly hovořit již nyní - v momentě, kdy se žádný sériově vyráběný elektromobil neprodal v množství větším než malém a kdy jejich nákupy mnohé země státy naopak subvencují.

Jako první se tyto hlasy začaly ozývat z USA, kde je nákup každého elektromobilu na federální úrovni dotován 7 500 dolary, k tomu navíc existují dotace v jednotlivých státech unie. Například v tradičně „zelené” Kalifornii jsou lokální dotace tak velké, že nákup jinak velmi drahého Nissanu Leaf přijde ve výsledku na pouhých 12 500 dolarů. Paradoxem navíc je, že daňové zatížení benzinu či nafty je zde na evropské poměry velmi malé - na federální úrovni pouze 18,4 centu za galon (cca 92 haléřů na litr), největší lokální je pak v Pennsylvanii, která si vezme dalších 35,1 centu na galon (cca dalších 1,78 Kč na litr) - přesto při celkové spotřebě napumpují nákupy paliv do státních kas všeho druhu přes 100 miliard dolarů za rok. Americká média pak uvádějí, že pokud by se po amerických silnicích začal pohybovat jen milion elektrických aut, znamenalo by to výpadek rozpočtových příjmů ve výši 500 milionů dolarů.

Řada amerických států tak již nyní začala uvažovat o možnostech budoucího zdanění. Jako první přišly na přetřes registrační poplatky pro elektromobily (zopakujme - za existence nemalých subvencí, čili nejprve byste dostali státní zvýhodnění a pak jej vrátili...), které byly ale kvůli nezohlednění míry využití vozu rychle zavrženy. Mnohem reálněji se rýsuje nápad oregonského ministerstva dopravy na zavedení daně z každého ujetého kilometru - stát by sledoval, kolik kilometrů ujedete s vozem mezi prodlloužením registrace (v USA probíhá každý rok) a za každý kilometr byste státu odvedli patřičnou sumu. Jeden z návrhů počítá i s vyšším zdaněním elektrické energie použité pro nabíjení automobilu. Ten ovšem zatím naráží na fakt, že elektřina je zaměnitelná a nelze odlišit tu použitou pro nabíjení aut od té použité třeba pro vytápění domu. Ovšem zdanit lze též veškerou dodávanou elektřinu, podobně jako u nás v souvislosti s mnohokrát probíranými slunečními elektrárnami - ať už ji odebíráte pro co chcete a od koho chcete...

Americké iniciativy se nám mohou zdát být směšné, buďme ale realisté - podobných návrhů se jistě dočkáme i v Evropě, a to zvláště za situace, kdy spotřební daně z benzinu a nafty zde nemají podobu haléřů či korun, ale rovnou desetikorun. U nás platíme necelých 12 Kč za litr nafty a téměř 13 Kč za litr benzinu.

Ostatně na starém kontinentu již přichází ke slovu jiná, mírnější, zato velmi reálná forma zdanění skrze recyklační poplatky. Recyklační agentura ARN totiž oznámila, že horečně pracuje na přípravě podkladů pro stanovení recyklačních poplatků na li-ionové akumulátory elektromobilů, jež se promítnou do pořizovací ceny vozů. ARN navrhuje poplatky ve výši 180 eur (cca 4 500 Kč) za akumulátory těžší než 100 kg, za lehčí baterie se bude platit polovic. Zatím se pořádně neví, jakým způsobem tyto akumulátory recyklovat, ale jisté je, že na některých evropských trzích vstoupí poplatky v účinnost již se začátkem roku 2011.

Pokud jste snili o levném provozu svého budoucího elektrického vozu, je čas se probudit. Něco takového nám děravé státní kasy prostě nedovolí...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Nissan Leaf to nebude mít lehké ani přes masivní subvence - někdo je bude chtít zpátky...
Nissan Qashqai 1.197
Rok výroby: 2014
Stav: 49 407 km
Cena: 320 000 Kč
Nissan Note 1.386
Rok výroby: 2010
Stav: 116 459 km
Cena: 100 000 Kč
Nissan Micra 1.24
Rok výroby: 2008
Stav: 164 698 km
Cena: 60 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků