Další aféra prezidenta Wulffa. Řeší se, jak přišel ke škodovce

Seznam afér německého prezidenta Christiana Wulffa se nejnověji rozrostl o podezření, že za nadstandardních podmínek získal vůz automobilky Škoda.

Podle magazínu Der Spiegel to bylo v době, kdy byl premiérem spolkové země Dolní Sasko a zastupoval ji v dozorčí radě koncernu Volkswagenu, jemuž mladoboleslavský závod patří. Podle Spiegelu tím mohl Wulff porušit zákon o výkonu ministerské funkce. Jeho právník s tím však nesouhlasí.
 
Podle zjištění zpravodajského časopisu získal Wulff v roce 2010 vůz Škoda Yeti od Volkswagenu na leasing. Měsíční splátky ale byly navýšeny jen o jedno procento, zatímco běžná přirážka činila 1,5 procenta. Při ceně auta 20 tisíc eur (půl milionu korun) tak mohl Wulff za rok podle Spiegelu ušetřit 1200 eur (30 tisíc korun).

Magazín soudí, že se tím tehdejší dolnosaský premiér mohl dostat do rozporu s takzvaným ministerským zákonem, který zakazuje „přijímání odměn nebo darů v souvislosti s vykonáváním úřadu“. Podle Spiegelu Wulff zvýhodněné podmínky získal jen díky tomu, že seděl v dozorčí radě Volkswagenu, v němž Dolní Sasko drží 20 procent akcí a premiér této spolkové země ji v kontrolním orgánu tradičně zastupuje.

Prezident prý měl stejné podmínky jako ostatní

Prezidentův právní zástupce Gernot Lehr tento výklad ale odmítl. Podle něj se nejednalo ani o odměnu, ani o dar. Za stejných leasingových podmínek podle něj získávají vozy i ostatní zaměstnanci wolfsburské automobilky.

Všichni členové dozorčí rady jsou navíc „nabádáni, aby v zájmu firmy jezdili v modelech koncernu“, vysvětlil Lehr posléze agentuře Reuters, proč Wulff škodovku přijal.

Seznam afér kolem Wulffa poškozuje jeho důvěryhodnost

Německý prezident čelí už od konce loňského roku vlně skandálů, které výrazně poškodily jeho důvěryhodnost a většina Němců si podle posledního průzkumu přeje jeho odchod. Vše odstartovalo odhalení bulvárního deníku Bild, že ještě jako dolnosaský premiér dostal výhodnou půjčku na dům od manželky známého podnikatele, obchodní styky s ním ale zapřel.

Později se provalilo, že se Wulff údajně pokoušel zabránit zveřejnění těchto informací výhrůžným telefonátem šéfredaktorovi Bildu. Nejčtenější německý deník navíc upozornil na další politikovy vazby s vlivnými podnikateli, u nichž trávil i dovolené. Nepříjemně se prezidenta dotýkají také podezření z korupce vůči jeho dlouholetému mluvčímu Olafu Glaesekerovi.

Do této doby poslední prezidentská kauza se týkala rovněž údajného nadstandardního užívání automobilu. Německý tisk nedávno napsal, že manželé Wulffovi získali od výrobce zdarma do užívání nový model Audi Q3, a to už v létě 2011, kdy ještě nebyl na trhu. I toto podezření prezidentův advokát dementoval; první pár země podle něj vůz koupil až na konci roku za obvyklou cenu.

Zdroj: E15.cz
 

Škoda Fabia 0
Rok výroby: 2011
Stav: 112 302 km
Cena: 115 000 Kč
Škoda Octavia 1.9
Rok výroby: 2006
Stav: 142 737 km
Cena: 75 000 Kč
Škoda Octavia 1.9
Rok výroby: 2006
Stav: 169 598 km
Cena: 60 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 68 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků