Dálniční radary? Francie ukazuje, že může být hůře. Chce limit 90 km/h

Dálniční radary? Francie ukazuje, že může být hůře. Chce limit 90 km/h

Pohled na silniční provoz může být opravdu velmi odlišný. Zatímco v Německu nebo v Austrálii provozují některé dálnice bez rychlostních limitů, u nás je potřeba nasadit na nejbezpečnější komunikace radary. Ale nezoufejte, Francie ukazuje, že může být ještě hůře. Tamní ministryně životního prostředí Ségoléne Royal chce snížit rychlost na dálnicích ze 120-130 km/h na 90 km/h.

Podnět k takovém nápadu dal v červenci starosta města Valence Nicolas Daragon, podle kterého může dálnice A7 za přílišné znečištění ovzduší, a proto navrhuje snížit rychlost kolem města na 90 km/h.

Francouzská ministryně životního prostředí mu vyšla vstříc s tím, že chce zavést toto snížení co nejrychleji. Ségoléne Royal chce obecně umožnit starostům měst ležících v blízkosti dálnic, aby mohli na daných úsecích omezit rychlost na 90 km/h. Týkat by se to mělo zhruba patnácti případů.

Důvodem samozřejmě není nic jiného než ekologie. Paní ministryně je toho názoru, že snížení maximální dovolené rychlosti přinese výrazné snížení znečištění. Odpůrci ale namítají, že zrovna třeba ve Valence se podílí dálniční provoz na znečištění města jen minimálně, a i když by to nějaké drobné zlepšení přinést mohlo, rozhodně se tím nevyřeší hlavní problém.

Sluší se připomenout, že Francie si na podobné ekologické pokusy potrpí a už se také ukázalo, že umí být v tomto směru velmi „úspěšná“. Velkou podporou aut s nízkými emisemi CO2 se například podařilo docílit toho, že se podíl dieselů ve Francii dostal na 80 %. Jenže stejně jako v Londýně se i zde ukázalo, že to byla chyba a Francie se rozhodla svůj přístup změnit. Najedou jsou naftová auta nežádoucí. 

Ke snižování rychlosti na dálnicích v okolí měst přistoupilo také Rakousko, které upravuje limit podle počasí nebo právě podle znečištění. Nebude to dlouho trvat a zajisté se inspiruje i česká vláda...

Doporučujeme

Články odjinud