Dálnice D8 se může zase stavět, ekologové neuspěli

Dostavba dálnice D8 bude mít brzy opět platné stavební povolení. Krajský úřad zamítl odvolání Společnosti ochránců životního prostředí. Rozhodoval o věci už podruhé - poprvé na konci dubna, načež se dálnice mohla 2,5 měsíce stavět, pak ale ekologové uspěli s žalobou u soudu, povolení ztratilo platnost a stavba musela být v rychlosti zakonzervována. Dnešní rozhodnutí nabude právní moci za 15 dnů. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) potom okamžitě znovu zahájí práce.
Dálnice D8 se může zase stavět, ekologové neuspěli

Žalobu na stavební povolení podala litoměřická Společnost ochránců životního prostředí kvůli nedostatečnému řízení EIA, které proběhlo už v polovině 90. let minulého století a podle nich nedostatečně posoudilo jiné varianty trasy, které mimo jiné zahrnovaly ekology prosazovanou variantu s dlouhým tunelem pod celým Českým středohořím.

„Soud k přezkoumání požadoval předložit od ministerstva životního prostředí 17 let starou dokumentaci. Ta však v plném rozsahu již neexistuje,“ vysvětlil dnešní rozhodnutí úřadu mluvčí.

Ekologové si výrok soudu vykládali tak, že bude potřeba ekologickou studii EIA zpracovat znovu; úřady podle nich o celém problému vědí léta a snaží se své chyby maskovat. Řízení EIA trvá minimálně měsíce, u podobně rozsáhlých staveb ale spíš roky.

ŘSD obnoví stavbu i přesto, že hrozí další soud

Je pravděpodobné, že ekologové se na soud obrátí znovu. ŘSD ale nechce čekat a začne stavět hned po uplynutí patnáctidenní lhůty. „Stavba je v takovém stavu, že se na ní dá rychle pokračovat. Je léto, příznivé klimatické období, takže to uděláme. V tuto chvíli přehodnocujeme časový harmonogram,“ řekla mluvčí ŘSD Martina Vápeníková.

Klepněte pro větší obrázek
Poslední nedokončený úsek dálnice D8 z Lovosic do Řehlovic. (Autor: ŘSD)
 

Zatímco první rozhodnutí připravoval krajský úřad zhruba čtvrt roku, tentokrát vydal rozhodnutí v první den, kdy vůbec mohl. „Vážíme si toho, jak rychle to dokázali vydat,“ dodala Vápeníková. ŘSD proti rozhodnutí soudu podalo kasační stížnost, teď ale jeho vedení zvažuje její stažení, aby se už tak zamotaný právní stav okolo dálnice dál nekomplikoval.

Na stavební povolení se čekalo nezvykle dlouho - práce na úseku dlouhém 12,7 kilometru přes CHKO České středohoří začaly v roce 2007 a teď se opět omezily asi na osmikilometrový úsek, který všechna povolení má. Zbylých 4,7 kilometrů, jež opět povolení nemají, je ale pro její dostavbu klíčových.

Ředitelství silnic a dálnic odhadovalo, že na jejich dokončení potřebuje asi 30 až 32 měsíců, zatím se ale pracovalo jen dva měsíce a už se zase stavba zakonzervovala. „Teplická“ dálnice D8 má spojit Prahu s půlmilionovým Podkrušnohořím a se severní polovinou Německa.

Zdroj: E15.cz
 

Mini Cooper 1.598
Rok výroby: 2008
Stav: 120 459 km
Cena: 125 000 Kč
Mini One 1.598
Rok výroby: 2005
Stav: 127 642 km
Cena: 75 000 Kč
Mini One 1.397
Rok výroby: 2007
Stav: 146 383 km
Cena: 110 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků