Dakarský přízrak Čagin skončil. Loprais v tom nevidí výhodu

Aleši Lopraisovi ubyl v budoucích bitvách na tratích Rallye Dakar nejtěžší soupeř. Sedminásobný vítěz nejnáročnějšího vytrvalostní soutěže v kategorii kamionů Vladimir Čagin se totiž nedlouho po posledním triumfu rozhodl ukončit bohatou řidičskou kariéru. Stáj Kamaz-Master tak přišla o suverénní jedničku, kterou bylo možné předjet prakticky jen ve chvíli, kdy musel opravovat.

Loprais, který letos na Rallye Dakar vyhrál dvě etapy, nevidí ani po Čaginově odchodu pro svou posádku větší šanci na výraznější úspěch. „Že by mi to mohlo pomoci k vítězství? To jsou jen spekulace. Nebojím se, že by byl Kamaz příště méně konkurenceschopný. Určitě se budou chtít ukázat mladí jezdci, takže to může být naopak ještě těžší,“ řekl AutoRevue.cz Aleš Loprais. „Pro mě je spíš škoda, že už s Čaginem nebudu závodit. Rád jsem s ním měřil síly, protože to byl vynikající pilot s nejlepší technikou. Pro Kamaz se vlastně nic nemění, jezdeckou školu mají velice silnou.“

Střídání generací nebo zdravotní problém?

Rusové se v dakarských etapách začali objevovat po roce 1990. Čagin, jehož celý svět vytrvalostních soutěží zná pod přezdívkou „car“, řídil kamion při Rallye Dakar poprvé v roce 1996. V době, kdy v saharských pustinách kraloval „Monsieur Dakar“ Karel Loprais, jezdili Rusové stylem hop nebo trop. Buď to kamaz vydržel a dojel do bivaku, nebo posádka uvízla v dunách. Časem se ale jejich technika i jezdecký projev zlepšily a začali vyhrávat. Také neměli nikdy nouzi o peníze, protože Kamaz jezdí se štědrou podporu ruské vlády.

Znalce poměrů světa kamionů Josefa Kalinu zpráva o konci Čaginovy kariéry příliš nepřekvapila. „Týmový šéf Jakubov letos v bivaku párkrát utrousil, že Voloďa byl jmenován technickým ředitelem soutěžního oddělení a že se jeho nástupcem stane mladý Nikolajev. Asi to má být postupná cesta k omlazení stáje, i když v Čaginově případě to úplně nesedí, protože je mu teprve jedenačtyřicet. Roli by v tom mohl sehrát nějaký utajený zdravotní problém, čemuž bych se při jeho jízdním stylu ani nedivil,“ uvedl pro AutoRevue.cz Kalina, který byl dlouhodobým navigátorem šestinásobného dakarského šampiona Karla Lopraise a letos startoval po boku jeho synovce Aleše.

Skutečný mistr kamionového volantu

Čagin nebyl prvním dakarským vítězem z Ruska, ale všechny své kolegy předčil jízdou na doraz. Díky svému jezdeckému umění a přístupu k vytrvalostním soutěžím si vytvořil v movité stáji výsadní postavení. Když ho postihl defekt, během pár minut k němu dorazila ostrá asistence a její posádka týmové jedničce závadu opravila. Čagin při tom sice nabral ztrátu, ale tu byl schopný v dalších hodinách nebo etapách zlikvidovat. Podobný scénář se nakonec odehrál i letos v lednu.

Podle Kaliny si Čagin mohl brutální jízdu dovolit hlavně díky tomu, že je skutečným mistrem volantu. „To bych zdůraznil. Není to o tom, že by uměl jen šlapat na plynový pedál. Dá se říct, že byl prvním profesionálním závodníkem v kamionech. Jako dvacetiletý kluk dělal mechanika a okukoval, jak kamaz řídí Moskovskich. Naučil se to tak, že v etapě dokáže zajet pátý nejrychlejší čas za čtveřicí volkswagenů,“ prohlásil ostřílený navigátor.

Medveděv se svezení diplomaticky vyhnul

Doma je Čagin uznávanou sportovní veličinou. Jeho pověst pouštního přízraku se projevila i při nedávném přijetí u ruského prezidenta Dmitrije Medvěděva. Ten totiž pozvání na projížďku s nejlepším kamionistou všech dob diplomaticky odmítl. Předtím s Čaginem absolvoval ukázkovou jízdu ministr sportu, ale necítil se po ní právě fit. Po svezení prý vyklopýtal z kabiny, byl bledý jako stěna a několik minut ze sebe nedokázal nic vypravit…

Klepněte pro větší obrázek
Radostné Čaginovo gesto po triumfu  v Rallye Dakar
Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků