Dacia Lodgy: první statické dojmy

Nový model automobilky Dacia má za sebou českou premiéru. Automobilka od něj očekává podobný úspěch, jakého dosáhl například v roce 2010 představený Duster. Na co se můžeme těšit?
Seznam kapitol
  1. Lodgy = dům, Osvědčený základ, Čtyři výbavy
  2. Fotogalerie

Už v polovině června dorazí do českých showroomů Dacia Lodgy. Protože je u této automobilky více než u kterékoliv jiné důležitá cena, nebudeme se ničím zdržovat. Přesné číslo v tuto chvíli ještě nebylo oznámeno, ceníky ještě nejsou zcela hotové, ale „cena od“ už známá je. Pokud na nové MPV čekáte, pak si připravte minimálně 220 000 Kč. Takovou hodnotu má nejzákladnější provedení s motorem 1.6 16V.

Výroba nové Dacie bude probíhat v závodě Tanger, tedy v Maroku. Pro začátek se počítá s kapacitou 160 000 kusů za rok, v případě potřeby je ale fabrika schopná vyprodukovat až 340 000 vozů v jednom roce. Továrna se chlubí celou řadou ekologických „vychytávek“, ale ty protentokrát přeskočíme. Důležité je, že leží v těsném sousedství přístavu, což výrazně usnadňuje veškerý transport.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Dacia Lodgy nese nově tvarovanou přední část. Stejný design dostanou také další modely, které budou následovat.

Lodgy = dům

Nové MPV dostalo název odvozený od anglického lodge, tedy bydlet (nebo také doupě). Dacia Lodgy chce dělat dojem maximálně prostorného auta a nutno podotknout, že se jí to docela daří. Vůz měří na délku 4498 mm, široký je 1751 mm a vysoký 1680 mm. Zájemci mohou vybírat mezi pětimístným nebo sedmimístným interiérem. Minimálně Lodgy zvládne 207 litrů, maximálně pak 2617 litrů. Třetí řadu sedadel můžete zcela vyjmout (jedno sedadlo váží 18 kg), tu druhou maximálně překlopit vpřed.

Zajímavosti | Design | Premiéry | Kombi | Dacia | Ceny

Dacia Lodgy: sedm míst pod 250 000 Kč (+ 49x foto)

Dacia také nešetří sliby o maximálním prostoru, a to jak ve druhé, tak především ve třetí řadě, kterou označuje za plnohodnotnou. Uvidíme, na hodnocení si musíme počkat, protože konkrétní prezentovaný exemplář třetí řadu sedadel neměl. Co ale Lodgy upřít nelze, to je místo ve všech směrech v první a druhé řadě. Sympatická je především šířka interiéru.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Interiér odpovídá pořizovací ceně. Plasty najdete úplně všude.

Co se týká zpracování, je při hodnocení nutné si uvědomit, že jde o „levnou“ automobilku, což samozřejmě v interiéru poznáte okamžitě na první pohled. Plasty zde najdete úplně všude. Na druhou stranu z různých průzkumů vyplývá, že zákazníkům toužícím po takovémto autě plasty vůbec nevadí. Drtivá většina majitelů auta značky Dacie je maximálně spokojena. Lodgy je uvnitř jednoduché a účelné MPV (celkem je zde 11 odkládacích prostor). Nic víc od něj ani chtít nemůžete.

Spolu s novou Dacií přichází do nabídky této automobilky také prvky výbavy dosud nevídané. Například si budete moci koupit navigaci s dotykovou obrazovkou, USB, Bluetooth apod. K dispozici je i omezovač rychlosti nebo zadní parkovací asistent. Více ale nedostanete. Brání tomu „levná“ filozofie automobilky jako takové a dost možná také fakt, že pak by až moc zájemců o Renault Scénic mohlo přijít o pár důvodů, proč koupit dražší Renault a ne levnější Dacii.

Osvědčený základ

Dacia Lodgy používá jako základ modifikovanou platformu B0, což je základ, který používají také ostatní modely této automobilky. Zadní náprava je převzatá z Renaultu Kangoo. Oproti ostatním sourozencům dostala novinka o třicet procent více izolačního materiálu u motoru, což by mělo přinést lepší odhlučnění pohonné jednotky.

Paleta motorizací zahrnuje celkem čtyři možnosti. Základem je jedna-šestka MPI, nad ní pak stojí motor 1.2 TCE. Mimochodem jde o stejnou jednotku, jakou najdeme u Scénicu, kde ovšem má přídomek Energy. U Dacie motor přišel o systém rekuperace při brždění a o Start/Stop, proto u něj slovíčko Energy chybí. Pro milovníky nafty je připravena osvědčená jedna-pětka dCi naladěná na 90 nebo 107 koní. Standardem je pro všechny motorizace pětistupňová manuální převodovka, pouze nejvýkonnější naftový agregát spolupracuje se šestistupňovou převodovkou. Motor 1.2 TCE přijde do prodeje na českém trhu až v polovině července.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Zavazadelník bude jedním z hlavních trumfů. Lodgy nabízí velký objem a výborný přístup.

Čtyři výbavy

Dacia bude nabízet Lodgy v kombinaci se čtyřmi výbavami. Základní Acces obsahuje čtyři airbagy, posilovač řízení, ABS a pořídíte si jí pouze spolu s motorem 1.6 16V. Druhá úroveň Ambience přidá třeba centrální zamykání, el. stahování oken, palubní počítač nebo dělená zadní sedadla. Arctica přihodí mlhovky a zejména manuální klimatizaci, no a vrcholné Exception obsahuje navíc všechny nové prvky – navigaci, Bluetooth, USB, parkovací senzory, el. ovládaná okénka vzadu a ESP. Komu by to přišlo zvláštní (ESP by měl mít každý nový model ve standardní výbavě), pak vězte, že MPV z dílny Dacie stihlo homologaci ještě před tím, než toto nařízení vstoupilo v platnost. ESP je tak standardem pouze pro nejvyšší úroveň výbavy.

Dacia Lodgy je bezesporu zajímavá nabídka a především na českém trhu určitě zaujme. Má totiž dva hlavní aspekty, po čem spousta zákazníků touží – obří zavazadelník a nízkou cenu. Dacia ovšem zdůrazňuje, že nejde pouze o nízkou pořizovací cenu, ale i o další náklady, o kterých se tolik nemluví. Servisní prohlídky jsou pro všechny motory stejné, jeden rok nebo 20 000 km. Pro motor 1.6 16V vás bude první, druhá a třetí návštěva stát 2090 Kč, čtvrtá 4200 Kč a pátá 3150 Kč. 

Následující kapitola
Dacia Logan 1.39
Rok výroby: 2007
Stav: 120 900 km
Cena: 64 000 Kč
Dacia Duster 1.598
Rok výroby: 2012
Stav: 22 886 km
Cena: 220 000 Kč
Dacia Sandero 1.149
Rok výroby: 2013
Stav: 135 631 km
Cena: 100 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 31 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků