Dacia Duster: vize dostupného crossoveru

Nejprve to mělo být kupé, pak MPV a nakonec se z toho vyklubal crossover. Co naznačuje nový koncept rumunské značky?

Jednou z ženevských novinek, která mezi veřejností vzbudila patřičný ohlas, bylo představení nového konceptu cenově dostupného vozu spadajícího do stále oblíbenější kategorie CUV, neboli crossoveru. Dacia, jejíž vozy se objevují v dalších a dalších segmentech, má tedy zřejmě naplánováno proniknout i do tohoto, v němž chce mít každého kočkopsa téměř každá automobilka.

Rumunský výrobce, patřící Renaultu, zřejmě opět vsadí na osvědčenou taktiku a ačkoli od jeho modelů nemůžeme čekat inovativnost a nějakou vyšší technickou vyspělost, u běžných lidí si své místo jistě najde a to opět díky nízké pořizovací ceně. Nepředbíhejme však dobu a pojďme se podívat, co zamýšlí Dacia do budoucnosti a co nám připravila prostřednictvím robustní, 4,25 m dlouhé a 1,64 m široké studie Duster.

Na první pohled nepůsobí Dacia Duster jako přímá předprodukční verze nějakého modelu a připsat to můžeme zejména futuristickému vzhledu, který sice u konceptů není ničím výjimečným, ovšem zpravidla poukazuje na to, že sériová produkce obdobného modelu ještě ani zdaleka není za humny. Zda je tomu tak i v případě tohoto modelu, se můžeme pouze domnívat, jelikož automobilka své bližší plány pro výrobu ještě nezveřejnila. Designové studio z metropole Rumunska, jež má vzhled tohoto konceptu na svědomí, se pochlubilo tím, že první crossover s logem Dacia na přídi měl být v mnohém odlišný od těch ostatních a kromě tradičních atributů tohoto segmentu, jako je variabilita a praktičnost, měl být brán zřetel i na sportovnost a celkovou aerodynamiku vozu, o čemž svědčí i nízký koeficient odporu vzduchu Cx = 0,30.
Dacia Duster je ozvláštněna hned několika desénovými prvky, jež pouze stěží uvidíme někdy v brzké budoucnosti na některém ze sériových modelů. I navzdory svému dynamickému vzhledu si ale konstruktéři s pohonným ústrojeím příliš hlavu nelámali a osadili jej známým dieselovým čtyřválcem 1,5 dCi, který konceptu dodává výkon 77 kW/105 koní a umožňuje zrychlení z nuly na stovku za 9,6 vteřin. Jen tak na okraj, konceptů, které nedisponují některým z hybridních systémů, je v současnosti jako šafránu, takže i v tomto ohledu připadá Dacii Duster jistá výjimečnost.
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Dacia Duster
Dacia Logan 1.39
Rok výroby: 2006
Stav: 59 226 km
Cena: 50 000 Kč
Dacia Logan 1.461
Rok výroby: 2013
Stav: 76 047 km
Cena: 135 000 Kč
Dacia Sandero 1.149
Rok výroby: 2011
Stav: 131 397 km
Cena: 70 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků