Dacia Duster: vize dostupného crossoveru

Nejprve to mělo být kupé, pak MPV a nakonec se z toho vyklubal crossover. Co naznačuje nový koncept rumunské značky?

Jednou z ženevských novinek, která mezi veřejností vzbudila patřičný ohlas, bylo představení nového konceptu cenově dostupného vozu spadajícího do stále oblíbenější kategorie CUV, neboli crossoveru. Dacia, jejíž vozy se objevují v dalších a dalších segmentech, má tedy zřejmě naplánováno proniknout i do tohoto, v němž chce mít každého kočkopsa téměř každá automobilka.

Rumunský výrobce, patřící Renaultu, zřejmě opět vsadí na osvědčenou taktiku a ačkoli od jeho modelů nemůžeme čekat inovativnost a nějakou vyšší technickou vyspělost, u běžných lidí si své místo jistě najde a to opět díky nízké pořizovací ceně. Nepředbíhejme však dobu a pojďme se podívat, co zamýšlí Dacia do budoucnosti a co nám připravila prostřednictvím robustní, 4,25 m dlouhé a 1,64 m široké studie Duster.

Na první pohled nepůsobí Dacia Duster jako přímá předprodukční verze nějakého modelu a připsat to můžeme zejména futuristickému vzhledu, který sice u konceptů není ničím výjimečným, ovšem zpravidla poukazuje na to, že sériová produkce obdobného modelu ještě ani zdaleka není za humny. Zda je tomu tak i v případě tohoto modelu, se můžeme pouze domnívat, jelikož automobilka své bližší plány pro výrobu ještě nezveřejnila. Designové studio z metropole Rumunska, jež má vzhled tohoto konceptu na svědomí, se pochlubilo tím, že první crossover s logem Dacia na přídi měl být v mnohém odlišný od těch ostatních a kromě tradičních atributů tohoto segmentu, jako je variabilita a praktičnost, měl být brán zřetel i na sportovnost a celkovou aerodynamiku vozu, o čemž svědčí i nízký koeficient odporu vzduchu Cx = 0,30.
Dacia Duster je ozvláštněna hned několika desénovými prvky, jež pouze stěží uvidíme někdy v brzké budoucnosti na některém ze sériových modelů. I navzdory svému dynamickému vzhledu si ale konstruktéři s pohonným ústrojeím příliš hlavu nelámali a osadili jej známým dieselovým čtyřválcem 1,5 dCi, který konceptu dodává výkon 77 kW/105 koní a umožňuje zrychlení z nuly na stovku za 9,6 vteřin. Jen tak na okraj, konceptů, které nedisponují některým z hybridních systémů, je v současnosti jako šafránu, takže i v tomto ohledu připadá Dacii Duster jistá výjimečnost.
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Dacia Duster
Dacia Sandero 1.149
Rok výroby: 2013
Stav: 135 631 km
Cena: 94 000 Kč
Dacia Logan 1.461
Rok výroby: 2013
Stav: 76 047 km
Cena: 130 000 Kč
Dacia Sandero 1.149
Rok výroby: 2011
Stav: 131 397 km
Cena: 67 000 Kč
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků
Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Test ojetiny Volvo V70 III: S pětiválcem nezlobí, ale odborníky potřebujete

Ceny nejvíce ojetých kusů Volva V70 proťaly hranici 200 tisíc korun. Jak funguje švédský vůz po letech?

8.  4.  2017 | David Rusol | 15 příspěvků