Dacia Duster: vize dostupného crossoveru

Nejprve to mělo být kupé, pak MPV a nakonec se z toho vyklubal crossover. Co naznačuje nový koncept rumunské značky?

Jednou z ženevských novinek, která mezi veřejností vzbudila patřičný ohlas, bylo představení nového konceptu cenově dostupného vozu spadajícího do stále oblíbenější kategorie CUV, neboli crossoveru. Dacia, jejíž vozy se objevují v dalších a dalších segmentech, má tedy zřejmě naplánováno proniknout i do tohoto, v němž chce mít každého kočkopsa téměř každá automobilka.

Rumunský výrobce, patřící Renaultu, zřejmě opět vsadí na osvědčenou taktiku a ačkoli od jeho modelů nemůžeme čekat inovativnost a nějakou vyšší technickou vyspělost, u běžných lidí si své místo jistě najde a to opět díky nízké pořizovací ceně. Nepředbíhejme však dobu a pojďme se podívat, co zamýšlí Dacia do budoucnosti a co nám připravila prostřednictvím robustní, 4,25 m dlouhé a 1,64 m široké studie Duster.

Na první pohled nepůsobí Dacia Duster jako přímá předprodukční verze nějakého modelu a připsat to můžeme zejména futuristickému vzhledu, který sice u konceptů není ničím výjimečným, ovšem zpravidla poukazuje na to, že sériová produkce obdobného modelu ještě ani zdaleka není za humny. Zda je tomu tak i v případě tohoto modelu, se můžeme pouze domnívat, jelikož automobilka své bližší plány pro výrobu ještě nezveřejnila. Designové studio z metropole Rumunska, jež má vzhled tohoto konceptu na svědomí, se pochlubilo tím, že první crossover s logem Dacia na přídi měl být v mnohém odlišný od těch ostatních a kromě tradičních atributů tohoto segmentu, jako je variabilita a praktičnost, měl být brán zřetel i na sportovnost a celkovou aerodynamiku vozu, o čemž svědčí i nízký koeficient odporu vzduchu Cx = 0,30.
Dacia Duster je ozvláštněna hned několika desénovými prvky, jež pouze stěží uvidíme někdy v brzké budoucnosti na některém ze sériových modelů. I navzdory svému dynamickému vzhledu si ale konstruktéři s pohonným ústrojeím příliš hlavu nelámali a osadili jej známým dieselovým čtyřválcem 1,5 dCi, který konceptu dodává výkon 77 kW/105 koní a umožňuje zrychlení z nuly na stovku za 9,6 vteřin. Jen tak na okraj, konceptů, které nedisponují některým z hybridních systémů, je v současnosti jako šafránu, takže i v tomto ohledu připadá Dacii Duster jistá výjimečnost.
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Dacia Duster
Dacia Logan 1.39
Rok výroby: 2007
Stav: 120 900 km
Cena: 64 000 Kč
Dacia Duster 1.598
Rok výroby: 2012
Stav: 22 886 km
Cena: 220 000 Kč
Dacia Duster 1.598
Rok výroby: 2012
Stav: 92 060 km
Cena: 195 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 30 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků