Dacia Duster v závodní úpravě: jen promo

Je to zvláštní, ale Dacia představila nový model Duster dříve v jeho závodní než v produkční verzi. Důvody jsou ovšem nasnadě.

Nestává se často, aby jakákoli automobilka strhla plachtu z odvozené závodní verze nějakého modelu dříve, než odhalí jeho standardní produkční podobu. U Dacie to přesto udělali a představili nový Duster v závodní úpravě pro slavnou ledovou Trophée Andros. Pokud se ovšem podíváte na přiložené fotografie, zřejmě dojdete k závěru, že tohle auto na něco jako SUV zrovna nevypadá. A není divu, také s ním nemá technicky takřka nic společného...

Je samozřejmě normální, že tovární závoďáky mají mj. za cíl propagovat model, z něhož prý vycházejí, i když s ním technicky sdílejí minimum prvků. Přesto alespoň - dejme za příklad třeba Citroën C4 WRC - vypadají přibližně jako vůz, který si můžete vyrazit koupit k nejbližšímu dealerovi značky. Dacia na to šla jinak - postavila vůz úplně jiné koncepce i značně odlišného vzhledu a nakonec řekla: tak tohle je závodní Duster, dámy a pánové. Přijde mi to být věrohodné asi tak, jako kdyby Fiat říkal, že Formule 1 Ferrrari je závodní Multipla, ale když si v Rumunsku potažmo ve Francii myslí, že to tak zákazníci budou vnímat, proč ne.

Celý tento projekt se tedy na první pohled zdá být zajímavým snad jen pro zkoumání použité závodní techniky, ale není to tak docela pravda. U Dacie si jistě mysleli, že představením „závodního Dusteru”, který z podstaty neměl o sériovém modelu říci vůbec nic krom toho, že už brzy přijde na trh, nic nezkazí, a proto také neváhali s jeho uvedením již nyní. Jenže tento krok udělal Dacii paradoxně trochu medvědí službu. Potvrdil totiž, že skutečný Duster bude vypadat tak, jak jsme vám v červenci ukázali na špionážních fotografiích z továrny Dacie a zdaleka ne tak, jak naznačoval původní koncept. Stačí se podívat na přední světla, která jsou úplně stejná a velmi specifická. Můžeme si tedy být prakticky jisti, že na starších špionážních snímcích byl k vidění sériový Duster. A to asi tak, jakože právě ono světlo bude jedním z mála dílů, které uvidíme jak na sériové, tak na závodní verzi.

Pojďme se ale podívat na samotný závodní vůz, neboť ten je jistě pozoruhodným strojem. Celý stojí na trubkovém rámu a jeho kabátek je tvořen ze sklolaminátu. Pod kapotou najdeme třílitrový vidlicový šestiválec z produkce Nissanu, který ze sebe vydá až 350 koní výkonu při 7 500 ot./min. Ten putuje na kola obou náprav přes šestistupňovou sekvenční převodovku. Samotná kola si pak „hoví” na dvojitých lichoběžníkových závěsech.

Vzhledem ke koncepci není překvapením, že celý vůz váží jen 950 kg a nepotřebuje nijak zvlášť sofistikované brzdy - krotí jej větrané kotouče o průměru 260 mm vpředu a plné o průměru 265 mm vzadu.

Dynamické parametry zveřejněny nebyly, ale na sněhu budou beztak hrát prim jiné vlastnosti než zrychlení z 0 na 100 km/h nebo maximální rychlost. Závěrem tak pouze dodejme, že tuto „závodní Dacii Duster” bude na Trophée Andros pilotovat legenda F1, Francouz Alain Prost.

Sériový Duster pak má být představen na autosalonu v Ženevě příští rok, tedy vlastně již za pár měsíců.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Dacia Duster Ice Racer
Dacia Logan 1.39
Rok výroby: 2007
Stav: 120 900 km
Cena: 64 000 Kč
Dacia Duster 1.598
Rok výroby: 2012
Stav: 22 886 km
Cena: 220 000 Kč
Dacia Sandero 1.149
Rok výroby: 2013
Stav: 135 631 km
Cena: 100 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků