Dacia Duster: rumunská Niva oficiálně

Dacia konečně představila své dlouho očekávané SUV jménem Duster. Bude prý úsporné, prostorné a hodně, hodně levné.

Tipy: Projděte si též české ceny Dacie Duster, novou fotogalerii Dusteru vč. snímků interiéru a čerstvá videa s vozem i v terénní akci.



Když se na rumunskou novinku podíváte, možná vám nebude připadat až tak nová. A důvodů se nabízí hned několik.

První myšlenky člověka svedou ke vzpomínkám na stejnojmenný koncept z letošního ženevského autosalonu. Ne, tak ten není tím důvodem, s ním má produkční Duster společné jen jméno. Další pátrání v paměti může svést k pomyšlení na Dacii Duster V6, kterou aktuálně pilotuje Alain Prost. To už je lepší, zde je krom jména podobná i přední část vozu, ale to je tak všechno. Starší vzpomínky vás tak zřejmě zavedou ke špionážním snímkům SUV Dacie z letošního léta. To už vypadá hodně slibně, na fotografiích tehdy opravdu byl nový Duster, až se nám tomu nechtělo věřit právě kvůli nekonečné odlišnosti od pár měsíců starého konceptu. Jenže ani tak zřejmě nebudete mít klid a dále vám bude hlodat v hlavě, kde že jste tento vůz už viděli... Odpověď zní přitom jednoduše - nikde, jen jeho vzhled je tak zoufale nenápaditý, že máte pocit, jako byste jej vídali na silnicích den co den.

Nechci vám podsouvat své vlastní dojmy, ale při pohledu na Duster mám pocit, jako když jím jídlo, které někdo zapomněl osolit. Akorát nepřichází skrze chuť, nýbrž zrak. Proporce i design vozu jsou zcela nenápadité a těch pár kudrlinek zejména na zádi nulový dojem nikam neposouvá. Ale proč ne, označme design vozu za konzervativní a pojďme dál. Ostatně snaha neurazit vzhledem se zŕejmě nesetká s nevolí zákazníků, zvláště v případě tohoto vozu.

Nejen první pohled ale dává vzpomenout na Ladu Niva (která ovšem svého konzervativního vzhledu dosáhla tím, že se vyrábí desítky let v prakticky nezměněné podobě), i další informace od rumunského výrobce resp. jeho francouzské „matky” legendární ruský off-road připomínají. Bohužel to pravděpodobně nebudou nesporné terénní schopnosti, něco takového se v dnešní době už nenosí, ale spíše vlastnosti jako dostupnost, jednoduchost a ekonomika provozu. To vše lze vyčíst z tiskové zprávy Renaultu, která tvrdí cosi v tom smyslu, že jde o vůz hospodárný svou cenou i provozními náklady, spolehlivý, s jednoduše použitelným pohonem všech kol, jež je zaměřen na motoristy hledající vůz pro každodenní provoz s možností využít jej i mimo silnice.

Tiskové informace ve všech těchto aspekech zcela konkrétní nejsou, ale leccos naznačují. Cena Dusteru má odpovídat malému městskému vozu typu Fiesty, vnejší rozměry kompaktnímu autu třídy Golfu, to vše s ještě lepším vnitřním prostorem, schopným „obsloužit” pětici dospělých pasažérů. Konkrétně bude Duster dlouhý 4 310 mm a široký 1 820 mm, výška bude činit 1630 mm. Známé rozměry ale, pro představu, přibližně odpovídají Nissanu Qashqai, tedy opravdu docela malému SUV.

Z vnitřních rozměrů známe přesně jen velikost zavazadlového prostoru, který má mít 475 litrů objemu pro verzi 4x2 a 380 litrů pro verzi 4x4. Při sklopení zadních sedadel má pak dostupný prostor pro zavazadla činit více než 1 600 litrů.

Pod kapotou najdeme jeden z trojice motorů, které opět více než zřetlně naznačují třídu vozu. Půjde o dvě verze dieselového motoru 1,5 dCi s výkony 85 a 110 koní a jeden benzinový 1,6i s výkonem 110 koní. Všechny agregáty přitom bude možné kombinovat s pohonem všech nebo jen předních kol a budou mít za všech okolností práci s docela lehkým vozem - hmotnost se bude pohybovat od 1 180 do 1 280 kg v závislosti na zvoleném motoru a pohonu jedné nebo obou nápra. A to jsou docela nízké hodnoty.

Systém 4x4 pochází z dílen sesterského Nissanu a ve třech dovoluje variabilní rozložení výkonu mezi kola obou náprav. Režimy Auto, Lock a 4x2 snad ani není třeba blíže popisovat, jejich názvy jsou zcela popisné. Přesto pro ty, kteří jsou unaveni předvánočním shonem a nechtějí studiu rumunské novinky věnovat ani špetku přemýšlení dodáme, že první rozděluje výkon motoru mezi nápravy dle situace, druhý pevně v poměru 50:50 a třetí pohání jen přední kola, což jistě ocení šetřílci paliva při jízdách po silnici.

Dacia Duster označuje za ryzí off-road, což podporuje fakty jako světlá výška 200 mm, přední nájezdový úhel 30° a zadní 35°. To jistě nejsou špatná čísla, před konečnými soudy si ale raději počkáme na reálnou zkušenost, ryzí off-road to asi nebude.

Závěrem dodejme, že Duster se má objevit na evropském trhu na jaře příštího roku s bezpečnostní výbavou odpovídající dnešním standardům. Renault má ale s tímto vozem velké plány a pod různými značkami jej chce nabízet takřka po celém světě, v roce 2011 má dorazit i do Brazílie. Inu, nezbývá než popřát hodně zdaru...

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Dacia Duster
Dacia Logan 1.598
Rok výroby: 2011
Stav: 94 872 km
Cena: 95 000 Kč
Dacia Duster 1.461
Rok výroby: 2011
Stav: 43 500 km
Cena: 215 000 Kč
Renault Fluence 1.5
Rok výroby: 2012
Stav: 119 269 km
Cena: 115 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

včera | Radek Pecák | 46 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků