Dacia Dokker: do Česka dorazil levný dělník z marockého Tangeru

Obchodní politiku Dacie lze s mírnou nadsázkou nazvat buď „oholíme, co se dá“, nebo taky „návrat ke kořenům“. Ale celé to funguje. A báječně. Dokladem je i následující auto.

Nové modely Dacia Dokker a Dokker Van (název odvozen od „dock worker – přístavní dělník) jsou typem vozu, kde není ani ťuk navíc, scházejí už jen sklapovací okénka á la Citroën 2CV.

Lze konstatovat, že rumunská automobilka ve francouzských barvách (a u Dokkeru také v marockém provedení) se rozhodla vyrábět auta v jejich prapůvodním významu, tedy dopravit se z bodu A do bodu B... rychleji a pohodlněji, než na koni…

Ale nyní už vážně. Nové MPV Dokker a Dokker Van (provedení dodávka pro podnikatele a řemeslníky) se narodilo na stejném podvozku jako Dacia Lodgy (vyrábí se přirozeně také v továrně v Tangeru v Maroku).

Jestliže v dříve představeném modelu Lodgy přišlo na trh MPV v jednoduchém stylu s obrovským kufrem, je Dokker jen jinou karosářskou variantou v ještě střídmějším provedení.

Jen to, co potřebujete

To, že se jedná o jednoduché auto, poznáte podle použitých materiálů, při pohledu na některé kryty v motoru se vám při jejich detailním zkoumání zpracování vybaví obrázek pouštního řemeslníka, který plech opracovával kladivem a pak natřel stříbřenkou.

Jenže trh dnes přijme buď superdrahé nesmysly pro ty, kteří nevědí, co s penězi, nebo nejlevnější varianty jinak běžných výrobků. Dokker je to druhé.

Při zavírání klapají dveře jasně plechově, s výplněmi se šetřilo. Design je v duchu Lodgy spartánský, ale ještě jednodušší. To, že pojezdová kolejnička úchytů bezpečnostních pásů není nijak vzhledově krytá a syrově hledí do interiéru, vezmete u Dokkeru jako normální záležitost.

Pozitivní je, že Dokker si na luxus nehraje a je stvořen přesně v daciovském duchu „platím jen za to, co potřebuji“.

Novou Dacii Dokker tak lze s trochou nadsázky přirovnat k masu vylepšenému vodou, éčky, sójou a barvivy. Jíst se dá, chuť má, neumřete a navíc - cena je super.

Něco zadarmo, „luxus“ za příplatek

Cena začíná na 199 900 Kč v hotovosti s motorem 1,6 litru a 88 koni, u typu Van 159 900 Kč. V nabídce jsou dva motory benzinové (1,2 TCe se 115 k, 1,6 s 82 k a již klasické dieselové 1,5 dCi – v provedení 75 a 90 koní. Nejvyšší výbava „osobního“ MPV končí na 304 900 Kč, u Vanu je dražší ze dvou výbav za 234 900 Kč.

Přes kritické posouzení však není nutné Dokker zatracovat. Spíš naopak. Kladů má víc než dost. Zavazadlový prostor pojme 800 litrů, když sklopíte zadní sedadla, máte rovné dva kubíky (u provedení Van 3,3 m3. Osobní Dokker má na všech zadních sedadlech úchyty Isofix pro dětské sedačky. Pro kolena máte vzadu dostatečných 170 mm.
 
Přední okna jsou v druhém stupni výbavy na elektriku (ovládání je na madle řidičových dveří). V základu jsou čtyři airbagy, systémy ABS, za příplatek ESC a ASR. Můžete si přikoupit ovládání rádia pod volantem, parkovací senzor, omezovač rychlosti, navigaci, nejrůznější střešní nosiče a nosiče kol na zadní dveře a tak dále.

V základní variantě Accsess jsou posuvné dveře vzadu jen vpravo, v druhém stupni vlevo za 14 000 korun a ve třetí výbavě v základu.

Provedení Van je zajímavé nejen cenově, ale i nosností – dodávka zvládne v posilněném provedení 750 kilogramů, boční posuvné dveře na pravé straně jsou se svými 70 cm nejširšími bočními dveřmi mezi dodávkami této kategorie na českém trhu.

Motory ověřené, jednoduché, poměrně úsporné

Nízká cena Dokkeru je dána i omezenou nabídkou motorů. Ty však už za sebou něco mají a slibují bezporuchový provoz. Klínový řemen byl nahrazen řetězem, což snižuje i náklady na servis (nízké servisní platby jsou jedním z lákadel Dacie).

Spotřeba benzinových motorů se má pohybovat v průměru 7,5 l/100 km (1,6 l 82 koní), nebo 6,1 l/100 km (1,2 TCe 115 koní – ten není v nabídce pro Dokker Van). Naftové agregáty v obou variantách 75 a 90 koní udávají 4,1 l/100 km). Převodovka je výhradně manuální (u silnějšího dieselu se 6 stupni). Nádrž pobere 50 litrů paliva.

Ze skladu ihned, z Afriky 2 až 3 měsíce

Dokker je prvním vozem Dacie s posuvnými dveřmi. Celkově trochu připomíná designem i rozměry dvojčat Peugeot Partner a Citroën Berlingo, jimž asi bude konkurovat. Nad nimi vítězí v objemu kufru, za tangerským sourozencem Lodgy zaostává o necelých 27 litrů (v pětimístné variantě má Dacia Lodgy 827 litrů). Pro Dokker se budou rozhodovat i ti, pro které je Lodgy se sedmi místy a velkým kufrem nadrozměrná.

S Dokkerem Van by Dacia ráda pronikla nejen mezi řemeslníky a malé firmy, kterým je dodávka primárně určená, ale i do garáží jako flotilové pracovní auto velkých společností.

V provedení van se ode dneška stává se svými 160 tisící korunami nejlevnějším „řemeslnickým“ autem na českém trhu, což může být pro živnostníky a malé firmy jímavá alternativa při pořizování nových aut.

Tržby Dacie tvoří v celé skupině Renaultu 30 procent a stále stoupají. Továrna v Marockém Tangeru má nyní kapacitu 170 000 aut ročně, ale počítá se až se 400 000 automobily. Dacii roste produkce ročně v průměru o 21 procent a letos chce jen v České republice poskočit v prodejích o 46 procent! Pomoci mají i téměř dvě desítky nových prodejních míst v Česku (vloni v prosinci 36).

Vzhledem k tomu, že výbavových variant není mnoho, předpokládá se, že zákazníci si budou vybírat hodně i ze skladových vozů. Kdo bude chtít vůz podle vlastního přání, musí do čekací doby 2 až 3 měsíců započítat i přepravní vzdálenost ze severní Afriky.

DACIA DOKKER

počet míst5
maximální rychlost159/175 km/h
zrychlení z 0-100km/h10,7/15,9 s
délka4363 mm
šířka (se zrcátky)2004 mm
výška1814 mm
maximální povolená hmotnost1845 kg

DACIA DOKKER VAN

počet míst2
maximální rychlost150/162 km/h
zrychlení z 0-100 km/h13,9/15,9 s
délka4363 mm
šířka (se zrcátky)2004 mm
výška1809 mm
maximální povolená rychlost1959 kg

 

Dacia Duster 1.461
Rok výroby: 2012
Stav: 65 668 km
Cena: 240 000 Kč
Dacia Duster 1.461
Rok výroby: 2011
Stav: 77 139 km
Cena: 205 000 Kč
Dacia Sandero 1.39
Rok výroby: 2010
Stav: 89 088 km
Cena: 75 000 Kč
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 31 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 25 příspěvků
Test Audi A3 Sportback 1.6 TDI - Nečekaně prostorná krasavice

Audi A3 Sportback 1.6 TDI

Faceliftovaná Audi A3 Sportback nabídne opravdový luxus a pohodlí, za což si však automobilka nechá řádně zaplatit. Stojí tato krasavice skutečně za takovou investici? Podívali jsme se na zoubek exempláři s motorem 1.6 TDI.

2.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 14 příspěvků