Crashtest ADAC: +16 kmh zlomí vaz i nejlepším

Jsou moderní automobily skutečně bezpečné, nebo jen šité na míru normám EuroNCAP? Co když se podmínky crashtestu změní?

Pro specifikaci pasivní bezpečnosti osobních automobilů se pro Evropu staly normou nárazové testy EuroNCAP. Podobné testy přitom skýtají řadu úskalí. Přesně specifikované parametry zkoušek sice nabízejí maximální míru srovnatelnosti jednotlivých automobilů, na druhou stranu umožňují automobilkám vyvíjet bezpečnostní struktury jejich vozů s ohledem přesně na nároky těchto testů asi tak, jako jsou dnes podmínkám zjišťování normované půměrné spotřeby paliva upravovány pohonné jednotky. K tomu je třeba přičíst skutečnost, že laboratorní podmínky jsou i přes upřímnou snahu techniků EuroNCAP nahony vzdálené reálným podmínkám.

Zkušebna německého autoklubu ADAC učinila pokus o zvýšení rychlosti při přesazeném čelním nárazu, jenž probíhal při srovnatelných podmínkách jako u EuroNCAP. Tento náraz je přitom klíčovým při vyhodnocování celkové pasivní bezpečnosti každého zkoušeného auta.

Technici ADACu si vybrali jeden z nejbezpečnějších automobilů střední třídy, Renault Laguna. Poslali jej v přesazené poloze proti deformovatelné překážce rychlostí 80 km/h, tedy 50 mph. Ačkoli Laguna v nárazových testech EuroNCAP záskala plný počet pěti hvězdiček, u ADACu dopadla podstatně hůře. A to i přesto, že tam rychlost zvýšili o pouhých 10 mph (16 km/h), protože v EuroNCAP probíhá čelní střet při 40 mph (64 km/h).

16 km/h navíc přivodilo Laguně výrazně větší deformace a její žluté posádce, zvláště řidiči, zvýšené riziko poranění. Výsledek nárazu dopadl tak, jako kdyby u EuroNCAP testovali úplně jiné auto. Hrudník figuríny na místě řidiče tvrdě zasáhl volant, a to i přesto, že bezpečnostní pásy s předpínači a omezovači i airbagy pracovaly optimálně. Náraz navíc posunul palubní desku do prostoru cestujících tak, že se její spodní část zakousla do řidičových nohou.

Také figurína spolujezdce atakovala palubní desku, ale dopadla lépe než řidič. Důvodem jsou také poddajné plasty použité na výrobu palubní desky Laguny. Také u „dětí“ v sedačkách na zadních sedadlech bylo zaznamenáno vysoké riziko vážného poranění, to však pramenilo takřka výhradně ze zvýšené síly, jíž byly figuríny vrženy proti zádržným systémům. To vše se stalo v autě, jež oficiálně získalo pět hvězdiček při nárazu rychlostí 64 km/h. Je však třeba dodat, že projekt EuroNCAP má v celém světě ze všech podobných institucí zřejmě největší respekt. Americké testy IIHS probíhají při čelním střetu rovněž při 40 mph, ale NHTSA při pouhých 35 mph, což je o celých 8 km/h méně než u Euro NCAP nebo IIHS.

Jaký obecný závěr lze z tohoto pokusu vyvodit? Je jasné, že automobilky se u svých vozů zodpovědně snaží zlepšovat deformační zóny. ADAC si je toho vědom a doporučil automobilkám, aby se více zaměřily na aktivní bezpečnost a zlepšování stabilizačních systému a zefektivňování brzdových asistentů pro maximální snížení rychlosti před neodvratitelným nárazem.

Trochu nefér je tento test vůči Renaultu Laguna, který se rázem může zdát bezpečný jen na oko. Jeho konkurenti by ale za změněných podmínek těžko odešli se vztyčenou hlavou, rozdíl mezi nárazem v 64 a 80 km/h je zkrátka velmi významný, mnohem významnější, než jaký se z pohledu na cifru 16 km/h může zdát.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Renault Fluence 1.5
Rok výroby: 2012
Stav: 119 269 km
Cena: 115 000 Kč
Renault Laguna 1.995
Rok výroby: 2010
Stav: 152 905 km
Cena: 135 000 Kč
Renault Scénic 1.461
Rok výroby: 2011
Stav: 139 720 km
Cena: 133 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 47 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků