Co víc ničí silnice? Jejich krátká životnost, nebo těžké náklady?

Budování a opravy českých silnic určitě nejsou nejdokonalejší. Na jejich krátkou životnost se žehrá v souvislosti s hustou kamionovou dopravou. Autodopravci zase říkají, že silnice by měly odpovídat zákonem předepsané zátěži a častěji se opravovat, aby vydržely víc. Vypadá to jako začarovaný kruh. Nikdo zatím asi neví, jak z něj ven.

Řidiči kamionů navíc na svých cestách trpí tím, na čem se částečně podepsali. Tristní stav českých silnic totiž obecně vede k poškozování vozidel a k pomalejší jízdě, což u mnohatunových monster platí ve zvýšené míře.

Rozbité komunikace trápí řidiče kamionů

Každý řidič zažil situaci, kdy vjel nečekaně do výmolu, a s kamionem se dírám prakticky nedá vyhnout. „Představte si, že máte za sebou několikatunový návěs. Celá souprava je navíc podstatně širší a delší než osobní auta, takže v rámci zachování bezpečnosti provozu je lepší díru prostě projet a doufat, že se s vozidlem nic nestane,“ popsal praxi pan Štěpánek, řidič společnosti Šmídl.

Pokud dojde k proražení pneumatiky nebo deformaci ráfku, není to pro řidiče kamionu dobrá zpráva. Pouze vyměnit poškozenou gumu je vzhledem k velikosti a hmotnosti kola značně náročné. V krajních případech musí řidič přivolat servisní techniky. Tím se transport prodražuje a nabírá zpoždění. Špatný stav silnice může mít vliv i na přepravované zboží. Při jízdě po poškozené vozovce proto musí řidič častěji kontrolovat zajištění zboží proti posunutí.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Nákladní vozy bezpochyby komunikace nadměrně zatěžují, prý ale není možné přesně určit, do jaké míry je špatný stav silnic zaviněný právě kamionovou dopravou. „Zákon jasně stanovuje, jak těžké vozidlo může na vozovku vyjet. Silnice by měly této zátěži odpovídat. Musí se ale brát v úvahu, že každá komunikace má svou životnost. Opravy stojí hodně peněz a problém vidím v jejich nedostatku na čaštější opravy,” uvedl Petr Koblížek z firmy Śmídl.

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 156 322 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 0
Rok výroby: 2009
Stav: 164 424 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Passat 0
Rok výroby: 2004
Stav: 187 213 km
Cena: 60 000 Kč
Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Subaru BRZ po faceliftu: 6 důvodů, proč je řidičskou Ódou na radost

Nízká hmotnost, dokonalé těžiště, atmosférický motor, pohon zadních kol a samosvorný diferenciál – to jsou ingredience, které dohromady tvoří lahodný koktejl neředěné řidičské zábavy. Subaru BRZ v modernizované podobě přináší ještě o něco chutnější zážitky.

včera | Jiří Švamberk | 22 příspěvků
Mají sportovní diesely smysl? Odpověď jsme hledali s Golfem GTD

Volkswagen Golf GTD (7AT)

Může být automobil čistokrevným hot-hatchem, i když se pod jeho kapotou ukrývá vznětová pohonná jednotka? Odpověď nejen na tuto otázku jsme hledali během testovacích jízd s omlazeným Volkswagemen Golf GTD.

19.  4.  2017 | Stanislav Kolman | 88 příspěvků
Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Staré hodnoty si nechává, přesto drží tempo doby. Test Mercedesu G

Mercedes třídy G je posledním pravověrným offroadovým autem s uzavíratelnými diferenciály a redukcí převodovky. Snaha automobilky Mercedes udržet tento letitý model v nabídce s sebou přináší mnoho ústupků a kompromisů. Výsledek je ale pořád naprosto skvostný!

11.  4.  2017 | Jiří Švamberk | 7 příspěvků