Co čeká řidiče v r. 2016: nové dopravní značky i 450 km „nových“ dálnic

Od ledna 2016 čeká na řidiče několik novinek. Když pomineme některé nové dopravní značky, přibude také 450 km „nových“ dálnic a velice kontroverzní nízkoemisní zóna v Praze, do které se nedostanou vozidla neplnící emisní normu Euro 3 a lepší.

Pozor, prase divoké

V lednu se začnou u silnic objevovat nové dopravní značky, například značka označující právě nízkoemisní zónu, nová značka vyznačující městský okruh nebo třeba značky nabádající k dodržování bezpečného odstupu či značky upozorňující na pohyb konkrétní zvěře na silnici. Půjde o vyobrazení koní, divokých prasat nebo třeba žab. Jiné značky zase informují o výskytu vozítek segway.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Nové dopravní značky, které se značnou objevovat u silnic od ledna 2016

Dálnice jen na papíře

Říkáte si, kde a kdy stát stihl postavit 450 km nových dálnic? Nestihl a nepostavil, pouze se změní značení stávajících silnic pro motorová vozidla, která se vlastně jen papírově převedou v tzv. dálnice druhé kategorie. Změní se také jejich značení. 

Život řidiče | Bezpečnost

Ministr Ťok: po dálnicích se 150 km/h jezdit nebude

Některé silnice první třídy pak umožní zvýšení rychlostního limitu z 90 na 110 km/h, což by se mohlo týkat některých úseků víceproudých silnic se středovými svodidly. O změně rychlostního limitu ale bude rozhodovat kraj, takže si počkejme, které silnice umožní rychlejší jízdu. Hovoří se třeba o silnici mezi Pardubicemi a Hradcem Králové, mezi Mostem a Bílinou nebo třeba mezi Libercem a Chrastavou.

Nové dálniční známky

S dálnicemi souvisí i nové dálniční známky. Změní tvar, aby byly lépe identifikovatelné z dálky. Ceny zůstávají stejné. Podrobněji jsme o nových dálničních známkách informovali v samostatném článku:

Život řidiče | Byznys

Dálniční známky budou mít od příštího roku nový tvar 

S novým značením přichází i jistě vítaná změna pro ty, kteří musejí využívat krátký úsek dálnice, ale přijde jim divné kupovat si kvůli tomu dálniční známku. Celkem 45 km úseků na dálnicích D1, D3, rychlostních silnicích R6 a R10 bude vyjmuto z časového zpoplatnění, tedy nebudete na ně muset mít známku.

„Konkrétně ministerstvo dopravy od 1. ledna 2016 v rámci tzv. „peážních úseků“ vyjímá ze zpoplatnění úseky dálnice D1 Kývalka – Brno, Brno – Holubice (exit 182 – 210; křížení se silnicemi I. třídy č. 23 a 50, celkové délka úseku 28 km); dálnice D3 Mezno – Čekanice (exit 76 – 79, křížení se silnicí I. třídy č. 19, celková délka úseku 3 km); rychlostní silnice R6 Jesenice – Cheb, sever (exit 162 – 169, křížení se silnicí I. třídy č. 21, celková délka úseku 7 km) a rychlostní silnice R10 Mladá Boleslav, Bezděčín – Mladá Boleslav (exit 39 – 46, křížení se silnicemi I. třídy č. 38 a 16, celková délka úseku 7 km),“ uvádí ministerstvo dopravy v tiskové zprávě.

Jak ale vidíte, důležitá část pražského okruhu (dříve R1, nyní nově D0) alespoň od exitu 26 (Ruzyně/Hostivice) po exit 16 (odbočka na Barrandov) vyjmuta ze zpoplatnění není.

Značky na přání

Od 4. ledna si budete moci za poplatek 10 000 korun na osobní auto vybrat registrační značku na přání. Možné to ale bude i u motocyklů nebo mopedů, poplatek za jednu tabulku je 5000 korun. Má to ale jistá omezení, více jsme o tom psali v článku:

Zajímavosti | Život řidiče

Značky na přání jsou od 1. ledna realitou. Vyjdou na 10 000 Kč  

Nízkoemisní zóna? Vlastně až za rok

Nízkoemisní zónu v Praze schválil Magistrát v červenci 2014. Vyhláška začne platit v lednu 2016, ale faktické účinnosti nabude až za rok, tedy v lednu 2017. Za další dva roky od nabytí účinnosti by se měla zóna zpřísnit až na vozidla s normou Euro 4. 

Život řidiče | Bezpečnost | Příslušenství

Autolékárnička 2016: Všechno, co potřebujete vědět

Mini One 1.397
Rok výroby: 2008
Stav: 75 406 km
Cena: 129 000 Kč
Mini One 1.397
Rok výroby: 2008
Stav: 101 723 km
Cena: 115 000 Kč
Mini One 1.598
Rok výroby: 2005
Stav: 127 642 km
Cena: 84 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 68 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků