CNG už nebude odstrčené? Benzin, nafta a CNG u jednoho stojanu

Kdo může v České republice za malý počet aut jezdících na stlačený zemní plyn (CNG)? Distributoři plynu, kteří staví malý počet plnicích stanic, nebo výrobci aut, kteří nemají dostatečnou nabídku vozů s pohonem na CNG?

To je mnohaletá slovní přestřelka mezi oběma stranami. Oficiální představení čerpacích stojanů na CNG (po čtyřměsíčním zkušebním provozu) v rámci běžné čerpací stanice se nyní odehrálo v Humpolci, asi tři sta metrů od dálničního sjezdu z D1.

V ČR je momentálně i s touto stanicí 47 možností, kde natankovat stlačený zemní plyn. Ve srovnání s Itálií, Německem, Francií a dalšími státy Evropy je to stále ještě málo.

Až na výjimky naberete toto palivo na stojanech v areálech plynařských distributorských společností, případně na speciálně vybudovaných čerpacích místech v rámci klasických stanic. Tyto stojany navíc vybudovaly plynařské společnosti.

Důvodem omezeného počtu je doposud nejen blízkost plynovodu, ale především speciální kompresor, kterým se plyn tlakuje do nádrže.

Školení za minutu

Dva výdejní stojany na CNG  (jedna čerpací pistole pro nákladní a dvě pro osobní auta) v jedné řadě se stojany na benzin a naftu jsou u nás letos novinkou.

Důvodem, proč byly umístěny právě v Humpolci, je přibližně poloviční vzdálenost mezi Prahou a Brnem, kde výdejní místa na CNG jsou. Navíc humpolecká čerpací stanice je pouhých 300 metrů od nejfrekventovanější dálnice; řidič nemusí proto zajíždět daleko, zdržení není o nic delší, než na dálniční pumpě. Navíc přímo na čerpací stanici nemusí vyhledávat extra čerpací pozici, stačí zajet k jednomu z víceproduktových stojanů.

Jediný rozdíl při čerpání je v tom, že CNG smí do auta čerpat vyškolená osoba. Školení ale spočívá v tom, že si řidič přečte návod umístěný na stojanu. Kromě textu je k dispozici i obrázkový návod.

Pokud přijedou ke stojanu dva vozy na CNG, měl by čekající stát minimálně 5 metrů od toho, kdo právě tankuje. Plnění tlakové nádrže tzv. na plnou trvá 3 až 5 minut a upevnění plnicí hlavice je pouhým pootočením pojistky.

Problémem je cena stojanů a kompresoru

Bariérou rychlejšího rozšíření klasických čerpacích stanic, kde by byly společné stojany pro tři druhy paliva (benzin, nafta, CNG) v dostupné vzdálenosti běžného obecního plynovodu už není ani tak cena nové odbočky plynovodu, jako cena celého zařízení.

„Jeden stojan na běžné palivo vyjde na necelých 90 tisíc korun,“ říká Miroslav Stříbrský z firmy NEXT Energy, která stojany společně s firmou e.on vybudovala.

„Jeden stojan pro CNG je za nějakých 700 tisíc korun. Kromě toho potřebujete kompresorovou stanici, ta stojí 4 až 5 milionů. Jen tady v Humpolci představovala investice asi sedm milionů,“ uzavírá investiční představu.

Pro e.on a Benzinu je tato investice spíše zkušebním kamenem, otestují si na běžném distribučním místě zájem mezi majiteli aut s alternativním pohonem na CNG. Nicméně lze čekat, že ten, kdo začne nyní budovat nové stojany, může podobně jako před lety internetové zpravodajství, získat velký náskok před konkurenty.

Pro majitele malých stanic a stanic v malých obcích se zatím jedná o částku s nejistou dobou návratnosti. Během testovacího období se ale ukazuje, že tu berou palivo i desítky řidičů denně.

Spotřeba CNG v Česku rapidně stoupla

Aby klesla cena potřebná k rozšíření čerpací stanice o stojany na CNG, záleží na množství aut na CNG, která si najdou cestu k majitelům. Distributoři zemního plynu a provozovatelé čerpaček mohou hodně sázet na obecní firmy, jako „popeláře“, pošťáky, ve větších městech na autobusy MHD a hlavně na drobné podnikatele a živnostníky působící regionálně.

Konkrétní příklad: majitel rodinného pekařství v Kamenici nad Lipou Zdeněk Velíšek před rokem koupil na úvěr dodávku na CNG. Při nájezdu asi 7 tisíc kilometrů měsíčně klesly náklady na palivo o víc než 50 procent a ušetřené peníze posílá pekař bance jako splátky za auto.

„Což mě samozřejmě vede k úvahám pořídit si i další dodávku na CNG,“ říká majitel pekárny, pro něhož je cena za jeden kilometr rozvezeného pečiva v nabité konkurenci svým způsobem existenční otázkou.
Také pohled do tabulek, který vykazuje prodej CNG v posledních letech v celé republice, ukazuje, že cenová výhodnost stlačeného zemního plynu je stále silnějším argumentem pro nákup vozu.

V celém roce 2012 se v ČR prodalo 10,9 milionů kilogramů CNG. Za necelých pět měsíců roku 2013 to dělá už 9 milionů kilogramů. Přitom počet vozů se ve srovnání s rokem 2012 nezvýšil tak zásadně (ze 4300 na 5500), jako spotřeba CNG. Svědčí to hlavně o vyšším nájezdu kilometrů na CNG.

Nabídka automobilek se zvyšuje

Při přepočtu na Kč ujede za 1000 korun vůz s CNG asi o 60 procent více kilometrů, na naftu zhruba o 40 procent. Oproti LPG je úspora asi 25 procent.

V ČR nyní jezdí téměř 5000 osobních a dodávkových aut na CNG, přes 400 autobusů a 55 komunálních vozidel.

Nejvíc osobních aut sériově stavěných na CNG má v nabídce Fiat (6 – např. Panda, Punto, nebo Doblo), pět jich nabízí Volkswagen (Up!, Passat, Touran, Golf, Caddy). Škodovka má v nabídce zatím jen Citigo, letos, nebo příští rok by se měla do prodeje dostat konečně i nová Octavia.

Z dalších značek ještě nabízí v kategorii osobních aut dvě Mercedes-Benz – řadu B a E a Opel – starou i novou Zafiru. Nejvíc typů na CNG mezi užitkovými a nákladními auty má Iveco (4 vozy).

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
 

Volkswagen Golf 1.9
Rok výroby: 2009
Stav: 148 254 km
Cena: 115 000 Kč
Volkswagen Golf 1.4
Rok výroby: 2009
Stav: 116 657 km
Cena: 140 000 Kč
Volkswagen Golf 1.4
Rok výroby: 2000
Stav: 156 244 km
Cena: 25 000 Kč
Výkvět automobilové techniky. Poznatky z testu SUV Audi SQ7

Audi SQ7 TDI

Výkonných SUV je na trhu poměrně dlouhá řada. Audi však svůj největší model jako první na světě vybavila elektrickým kompresorem, které jeho dynamické schopnosti posouvá na dramaticky vyšší úroveň.

8.  12.  2016 | Radek Pecák | 47 příspěvků
Test novinky Optima SW: Jak si Kia poradila s kombi střední třídy?

Kia Optima SW

Na jaře tohoto roku byla na autosalonu v Ženevě odhalena Optima Sportswagon, kterou korejská automobilka hrdě označuje za své první kombi střední třídy. My měli možnost ji otestovat ve sportovně laděné variantě GT Line. Jak obstála?

29.  11.  2016 | Stanislav Kolman | 32 příspěvků
Vyladěno na správných místech. Test Subaru WRX STi verze 2016

Subaru WRX STi 2016

Jízdy s kultovním sedanem WRX STi prokázaly, že značka umí vozy průběžně dolaďovat v souladu s dobou i přáními jejích zákazníků.

13.  11.  2016 | Radek Pecák | 27 příspěvků