Citroën Xsara: zajetý kompakt za cenu Fabie (test ojetiny)

Citroën Xsara bojoval v autosalonech o přízeň zákazníků od roku 1997 až do loňska. Kromě líbivého designu oslovoval dobrým vnitřním prostorem, výborným komfortem a relativně vysokou spolehlivostí. V bazarech dnes najdete poměrně mnoho málo jetých Xsar za dobré ceny. Jednu z nich jsme vyzkoušeli i my.
Seznam kapitol
  1. Úvod, Xsara včera a dnes, Exteriér a zavazadlový prostor
  2. Prostorný interiér, Živý motor a pohodlná jízda, Závěr, Slovo odborníka

Na AutoRevue.cz se máte možnost setkávat s naší novou pravidelnou rubrikou, kde pro vás testujeme auta „z druhé ruky“. Po posledním testu vozu Renault Laguna Grandtour, který se setkal z vaší strany s velkou odezvou, vám nyní představujeme dalšího „Francouze“, tentokrát zastupujícího nižší střední třídu: Citroën Xsara 1,4 SX.

V testech ojetých vozů se snažíme vycházet co nejvíce vstříc vašim požadavkům na jejich obsah, a proto i dnes přínášíme jednu menší změnu. Řada z vás v posledním diskusním fóru požadovala důkladnější porovnání s jeho konkurenty. Od nynějška proto máte možnost v našem testu ojetého vozu, na konci druhé kapitoly, vždy nalézt i tabulku s technickými údaji nejn testovaného vozu, ale i nejbližších konkurentů. Upozorňuji, že cenové relace jsou skutečně pouze orientační a vztahují se na vozy, které se svými vlastnostmi nejvíce podobají testovanému automobilu; jsou tedy stejně staré, jsou v podobném stavu a mají srovnatelně výkonný motor i rozsah výbavy. Co přesně bude dnes předmětem naší recenze?

Základní specifikace testovaného vozu:
Citroën Xsara 1,4 SX
Cena: 229 000 Kč
Rok výroby: 2002
Najeto: 32 000 km
Výbava: dálkově ovládané centrální zamykání, posilovač řízení, 4x airbag, elektrické ovládání předních oken, rádio a repro, zamykání zpátečky
Další záznamy: 1. majitel, koupeno nové v ČR, servisní kniha

Xsara včera a dnes

Citroën Xsara vstoupil na evropské trhy v září roku 1997. Po technické stránce vycházel ze staršího modelu ZX a i bez pověstného hydropneumatického pružení prokázal, že značka Citroën je skutečným expertem na komfortní podvozky. Zprvu byly k dispozici zážehové čtyřválce 1,4i/55 kW, 1,6i/66 kW a 1,8i 16V/81 kW, třídveřový model Xsara VTS měl pod kapotou motor 2,0i 16V/120 kW. Osvědčené vznětové čtyřválce s nepřímým vstřikem řady XUD9 1,9 D/50 kW a 1,9 TD/66 kW začaly být záhy nahrazovány moderními jednotkami HDI. Modernizace z roku 2001 vozu přinesla především novou příď a vylepšenou bezpečnostní výbavu včetně bočních airbagů.

  

Sluší se dodat, že Xsara dnes patří mezi nejspolehlivější vozy značky Citroën. Dobové konkurenty ve své třídě převyšovala zejména vnitřním prostorem a komfortem cestování. Loni byla Xsara nahrazena modelem C4 a donedávna se v akcích ve slušných počtech doprodávaly poslední Xsary, které nyní představují základnu pro bohatý výběr málo jetých vozů za slušné ceny. Nedaleko tomuto ideálu byl i námi testovaný vůz.

Skoro jako ze škatulky

S testovaným pětidveřovým hatchbackem Citroën Xsara 1,4 SX najezdil jeho první majitel během tří let jen necelých 32 000 km. Zápisy v servisní knížce dokazovaly, že vůz podstupoval pravidelné prohlídky ve značkovém servise, další byla předepsána po ujetí dalších 19 000 km, což po zapnutí zapalování hlásil i displej na palubní desce. Zkoušený vůz byl ve velmi dobrém stavu a jeho nový majitel se nemusí obávat výraznějších investic. O výměnu se již hlásil výfuk, jenž byl na voze původní.

Stále ten šarmantní Francouz

Elegantní oblé linie pětidvéřové karosérie Xsary zvláště vynikly v kvalitním šedomodrém metalizovaném laku zkoušeného vozu. Přídi dominují velké reflektory, které v sobě poněkud nezvykle kombinují kromě parabol potkávacích světlometů, blinkrů a parkovaček i pomocné paraboly dálkových světel a účinné mlhovky.

  

Kolem celého vozu vede široký ochranný plastový pás a boční linie zadních dveří směřují lehce vzhůru. Krátký zadní převis naznačuje dobré využití obestavěného prostoru. Interiér je pohodlně přístupný širokými dveřmi, které mají snad až příliš silnou aretaci v otevřených polohách, někdy znesnadňující manipulaci s nimi. K zavazadlovému prostoru se dostanete po vyklopení zadní stěny včetně okna, ale nákladový otvor je poměrně úzký a vysoko nad zemí. V základním uspořádání má však slušný objem 408 l, který lze po sklopení zadních sedáků a opěradel zvětšit až na 1 190 l.

 
  
Zajímavým detailem je umístění třetího brzdového světla do hrany kufru.

Za povšimnutí stojí francouzský pokus o sklopný klíček kombinovaný s dálkovým ovládáním centrálního zamykání. Zvláště v porovnání s podobnými klíčky, například vozů koncernu VW (viz obrázek) nebo třeba Alfy Romeo, Fordu a dalších, vynikne jeho zavalitost, nemotornost a zdánlivě křehké provedení.

Pavel Janda dodává: Neodpustím si drobnou poznámku - u Citroënu se sklapovací klíčky nenaučili dělat dodnes, bohužel. Zavalitost je sice u nových klíčů pryč, jde o klasický plochý obdelník poměrně malého objemu, jakási rozviklanost ale zůstává. Aretace jednotlivých poloh klíče funguje asi tak po první měsíc používání vozu, poté nedokáže být klíč pevně ani sklopený ani vyklopený a na svém "pantíku" se viklá až běda. Zajímavé, je to tak u C3, C4, C5...

Víko motoru je v této třídě zcela mimořádně opatřeno praktickou plynovou vzpěrou. V době největší slávy Citroënu Xsara jste mohli podobné řešení spatřit akorát u prémiových kompaktů. A u Volkswagenu Golf.

Sledujte AutoRevue na Facebooku Následující kapitola
Citroën C5 0
Rok výroby: 2007
Stav: 139 456 km
Cena: 75 000 Kč
Citroën C5 1.6
Rok výroby: 2011
Stav: 166 882 km
Cena: 130 000 Kč
Citroën C5 1.6
Rok výroby: 2011
Stav: 145 748 km
Cena: 155 000 Kč
Připravujeme: Peugeot 308 GTi vs. Leon Cupra vs. Honda Civic Type R

Peugeot 308 GTi vs. Leon Cupra vs. Civic Type R

Mají výkon kolem tří stovek koní, samosvorný diferenciál, pohon předních kol a ambice stát se tím nejlepší v kategorii „horkých hatchbacků“. No tak se podívejme na to, který z nich je nejlepší.

28.  4.  2016 | Lukáš Dittrich | 32 příspěvků
Srovnávací test Mazda MX-5 vs. Subaru BRZ: Jen tak pro radost

Mazda MX-5 vs. Subaru BRZ

Kdyby nám nedošel benzin, jezdíme v Krušných horách ještě teď. Kromě toho, že nás to ohromě baví, se pořád nemůžeme rozhodnout, kdo je z těchto dvou lepší.

26.  4.  2016 | Lukáš Dittrich | 25 příspěvků
Jaguar Project 7: Změřili jsme dynamiku britské bestie (+videa)

Jaguar Project 7 (dynamika)

Dostala se nám unikátní možnost usednout za volant Jaguaru Project 7. Za volant auta, kterého bylo vyrobeno pouze 250 kusů, které má fantastický podvozek a motor o výkonu 575 koní. Jak je rychlý v reálu? A co dokážou jeho obrovské karbon-keramické brzdy? Výsledky měření a videa najdete v tomto článku.

24.  4.  2016 | Lukáš Dittrich | 25 příspěvků