Citroen Xsara Picasso a Daewoo Tacuma reprezentují životní styl

Současný automobilový trend káže jezdit kompaktními, a přitom vysoce praktickými vozy. Přesně takové přednosti nabídnou pouze automobily kategorie mpv. Mezi jinými i modely Citroen Xsara Picasso a Daewoo Tacuma.

Velkoprostorové vozy jsou v současné době na vrcholu zákaznického zájmu a nabízí je už snad každá větší automobilka. Konkrétně Citroen se na vstup svého Picassa připravoval několik let a svou reklamní kampaň (spojenou s objednáváním) rozjel ve Francii už rok dopředu. K jeho cti budiž řečeno, že se mu tato strategie vyplatila, Picasso slaví prodejní úspěchy po celé Evropě a dodnes se na toto nezvykle tvarované mpv čeká až několik měsíců. To vstup Tacumy byl o poznání skromnější. Bohužel přišel v době určité existenční nejistoty značky, což se zcela zákonitě odrazilo na celkových nižších prodejích značky a hodně také ovlivnilo zájem o novou Tacumu.

Prodej mpv v Česku

Celoevropský trend oblíbenosti mpv se loni odrazil do určité míry i na českém trhu a k výčtu všech konkurentů ve třídě už dávno nestačí prsty jedné ani dvou rukou. Celkem se v roce 2001 prodalo v České republice 6667 modelů kategorie mpv: Picasso se na tom podílelo 1233 kusy, Tacuma padesáti vozy. Zařadíme-li to do tabulky, obsadil v konečném pořadí francouzský van druhé místo a korejský zástupce uzavíral první dvacítku nejlepších. Rozdílné umístění obou vozů má jednoduché vysvětlení: zatímco Xsara Picasso dnes patří už k ostříleným zástupcům své kategorie, Daewoo Tacuma je v tomto směru nováčkem.

Nejúspěšnějším modelem na českém trhu je v tomto segmentu van nižší třídy Renault Scénic. Toho se loni prodalo 1362 typů, Xsara Picasso byla druhá (1233), Opel Zafira třetí (912) a Mazda Premacy čtvrtá (568).

Jaká jsou

Jak správné vozy kategorie mpv vypadají? Musí být samozřejmě hodně praktického vzhledu a vnitřního uspořádání. Zjednodušeně řečeno jde o jakási velká kombi, která nabízejí uvnitř pohodlí a komfort osobních aut, hodně volného prostoru pro přepravované osoby, velký zavazadlový prostor s dobrým přístupem a mnoho variant vnitřního uspořádání. Některé vany nižší třídy umožňují přepravu až sedmi cestujících (což je však vždy na úkor zavazadelníku), ale obvyklejší jsou pětimístné verze.

Pět míst pro přepravu osob jsou základní nabídkou i našich porovnávaných mpv Citroenu Xsara Picasso a Daewoo Tacuma. Co se vzhledu týče, mají obě cosi do sebe. Francouzský model je vzhledově hodně originální, i když ne každému se možná líbí jeho oválný tvar karosérie. Korejská Tacuma jde naproti tomu prošlapanou cestičkou, což ale také vůbec nevadí. Naopak – proti Citroenu nemáte v Daewoo ani chvíli pocit jisté stísněnosti a nedostatku prostoru. V obou vozech sedí posádka výš než bývá v osobních automobilech obvyklé a může se tak aktivně zapojit i do silničního provozu.

Jak se tváří

Zvenku nápadný, zevnitř nápaditý, celkově však velmi praktický. Tak by se dal zjednodušeně charakterizovat styl Citroenu. Tvary napoví, že je automobilem s enormně dlouhým rozvorem, kulatý tvar mu zaručuje dobrou aerodynamiku, velké skleněné plochy už zmíněný dobrý výhled do všech stran. Kdo nahlédne dovnitř, zjistí, že zde bylo myšleno na nejrůznější detaily. Přístrojová deska je možná trochu jednoduchá, ale důležité ukazatele jsou na ní soustředěné do jednoho ukazatele. V zavazadelníku zase například najdete rozkládací přepravku pro převoz „malých“ nákladů, což zabraňuje jejich nežádoucímu cestování po rovné podlaze.

Výstřednost sice na první pohled Tacumě zvenku chybí, přesto v designu tento Korejec za Francouzem nijak nezaostává. Stejně jako u jiných aut, svěřilo Daewoo otázku vzhledu zkušeným odborníkům – v tomto případě Italdesignu slavného Giorgetta Giugiara. Karosérie má naprosto čisté a vyvážené linie i vlastní originalitu. Za povšimnutí stojí především pojetí bočních oken, které v celku tvoří jakousi elipsu zaručující dobrý výhled ven i pro malé děti na zadních sedadlech. Také korejská Tacuma se může pochlubit jistou originalitou – přední sedadlo spolujezdce lze otočit o 180 stupňů, což oceníte při delším cestování případně při přepravě delších předmětů.

 

Kolik měří

Dost obecností, argumentem pro výčet předností automobilů bývají čísla. Ta hned prozradí, že korejská Tacuma je proti francouzskému Picassu delší a širší, ale celkově nižší. Konkrétně na délku má Tacuma 4350 mm proti 4276 mm Picassa, na šířku má navrch jen o čtyři milimetry (1755 proti 1751 mm) a do výšky ale na Francouze ztrácí šest centimetrů. Picasso nad Tacumou vítězí rovněž v celkovém rozvoru (2760 proti 2600 mm), ale v praktickém používání nabízejí obě mpv uvnitř dostatek místa na délku, šířku i výšku. Pro další srovnání: Opel Zafira má rozvor 2695, Renault Scénic 2580 a Nissan Almera Tino 2535 milimetrů. Subjektivnější dojem prostornosti z obou testovaných automobilů máte při přímém srovnání v korejském mpv.

Jsme-li u čísel, nesmíme vynechat důležitou součást všech mpv, a to objem zavazadlového prostoru. Francouzský Citroen se hodnotou 550 litrů v základním provedení řadí na špici třídy, Daewoo s 485 litry naproti tomu patří spíše k dobrému průměru. Maximální hodnoty po přestavění vnitřku jsou u Picassa 2128 litrů, u Tacumy 1847 litrů.

 

Jak je v nich

Pětimístné verze jsou dostatečně prostorné na všech místech, i když případný pasažér usazený vzadu uprostřed by nebyl při delším cestě nadšen ani u jednoho z nich. Posaz je u obou mpv proti klasickým automobilům vzpřímenější, nicméně tvar sedaček zaručuje pohodlné usazení. Francouzský vůz má měkčí sedačky, korejské mpv zase dostatečně široké sedáky. Přední sedadla Citroenu mohou být sklopena do horizontální (lůžkové) polohy, sedačka spolujezdce u Daewoo lze zase otočit o již zmíněných 180 stupňů, zadní sedačky pak v obou případech snadno a rychle sklopit a vytvořit tím během chvíle daleko větší přepravní prostor. Rovněž u obou modelů mohou cestující vzadu využít během cesty sklopné stolky umístěné na zadních stěnách předních sedaček, případně i střední sedačku po sklopení k odložení maličkostí či jen jako opěrku rukou.

Přístup k zavazadelníku pátými, vzhůru výklopnými dveřmi je dobrý u obou srovnávaných vozů, Tacuma má ale hranu o něco výš a v horní části užší. Dlouháni si u něj musejí dát také pozor na víko, které se otevírá v omezeném úhlu. Podlaha zavazadlových prostorů je jak v Picassu tak Tacumě rovná. Citroen má ve výbavě skládací přepravku, vzadu pak uchycovací oka, Tacuma nabízí přihrádky v bočních blatnících. Pod nohami cestujících vzadu najdete u Daewoo další odkládací schránky.

Jak jedou

Bohužel ke srovnávacímu testu se nám nepodařilo sehnat verze s podobnými motory (Tacumu s dvoulitrem pár dní před zapůjčením někdo „nešetrně“ vykradl, Citroen zase chce, aby se psalo hlavně o turbodieselovém motoru!). Hodnotíme proto obě pohonné jednotky nezávisle na sobě, výsledný dojem, ať si z toho udělá každý sám. Daewoo pod kapotou Tacumy nabízí zatím pouze benzínové motory – šestnáctistovku a dvoulitr. Základ nabídky pracoval i v testovaném voze a hned na úvod řečeno, že nás nezklamal. Zdvihový objem 1598 cm3 nabízí největší výkon 77 kW při 6000 otáčkách za minutu a největší točivý moment 142 N.m při 3400 otáčkách. Z toho s ohledem na celkovou hmotnost 1381 kilogramů vyplývá, že při jízdě a plné obsazenosti je třeba vůz držet více v otáčkách. Strmější kopec na čtyřku asi nevyjedete, na druhou stranu ani vyšší otáčky se nijak zvlášť neprojevují hlučností v interiéru. Maximální rychlost je omezena hranicí 167 km/h, z nuly na 100 km se ale dostanete už za 12 sekund. K dobrému odpichu přispívají především krátké převody prvních tří stupňů. Přes potřebu častého vytáčení motoru dokáže Daewoo Tacuma jezdit i hodně šetrně, konkrétně i pod devět litrů na 100 kilometrů. Turbodiesel HDI je chloubou Citroenu a nezklame vás ani pod kapotou velkoprostorového Picassa. Jeho základní objem 1997 cm3 dává papírově sice jen 66 kW, tedy 90 koní při 4000 otáčkách za minutu, ale hodnota nejvyššího točivého momentu 205 zaručuje vozu dobrou akceleraci i bezproblémový chod. Přeplňovaný čtyřválec s přímým vstřikováním paliva je hlučnější pouze v počáteční fázi po startu, jakmile se zahřeje na optimální hodnotu, přestanete jeho zvuk vnímat a postřehnete jej pouze ve vysokých otáčkách. Maximální rychlost Picassa s tímto motorem je 175 km/h, z nuly na 100 km/h zrychluje za 12,6 sekundy. Největší výhodou je samozřejmě množství spotřebovaného paliva, které v našem případě nedosahovalo ani šestilitrové hranice.

Jak působí

Francouzský van osloví motoristy požadující především tradici značky, dále pak vnitřní prostor a úspornost pohonné jednotky. Subjektivně hodnoceno, nabízí Citroen hodně pohodlí, vysoký dojem bezpečí a dobrý přehled o dění na vozovce. V jeho vnitřku najdete hodně úložných schránek, takže se ale někdy hledání drobností mění v rozsáhlou pátrací akci. Za co lze Citroen také pokárat, je umístění klaksonu. Ten nenajdete na volantu, ale v páčce vlevo pod volantem, takže někdy ani nestihnete zatroubit, když je to potřeba. Digitální displej s potřebnými údaji je umístěn ve středu rozměrné desky, což ocení hlavně spolujezdec, který tak může kontrolovat potřebné údaje, samotná přehlednost digitálního ukazatele není však vysoká. Navíc řidič musí při jeho sledování vždycky „uhnout“ s očima z přímého směru. Pochvalu zaslouží páka převodového ústrojí umístěná blízko volantu přímo na palubní desce, méně praktické je zase umístění tlačítek elektrického stahování oken na středovém panelu. Hodně jsme se nazlobili také s elektrickým otevíráním zadních dveří – tlačítko je potřeba dvakrát zmáčknout a mezi každým stiskem chvíli počkat. Ovládání velkoprostorového Citroenu je dostatečně přesné a díky posilovači řízení lehké, manuální převodovka by ovšem mohla být přesnější a brzdy ostřejší.

Co vyčíst Daewoo Tacuma? Řidiče asi překvapí hodně velký volant, který vadí především při ostřejším zatočení (rejd má vůz velmi dobrý – 5,26 m), také jeho výškovou polohu budete hledat trochu déle, zvlášť protože mu chybí podélné nastavení. Proti Picassu má Tacuma jednodušší, ale o to lépe čitelnou palubní desku, díky dobře vyřešené stavbě čelní desky zde nemáte dojem stísněnosti. Horší je ovládání řadicí páky, která je v Tacumě na podlaze, je navíc nepříliš přesné (zvlášť řazení zpětného chodu se někdy nepovede na první pokus). Vybavení Tacumy včetně dílenského zpracování detailů v interiéru je překvapivě dobré a příjemné pocity z jízdy ve voze převažovaly. Pouze snad brzdy by mohly mít rychlejší nástup a lepší účinek i při intenzivnějším brzdění.

Za kolik jsou

Alfou a omegou zájmu o vůz v českých podmínkách bývá cena. V tomto ohledu jasně v současné době vede korejský zástupce. Zatímco v době testu náš vůz stál základních 509 900 korun, když čtete tyto řádky, už za stejný typ zaplatíte 499 900 korun a v případě, že oželíte ještě několik komfortních prvků výbavy (třeba klimatizaci), můžete se dostat až na velmi atraktivní cenu 474 900 Kč. Daewoo však svou pozici na trhu teprve hledá, takže takové pobídky jsou celkem pochopitelné.

To Citroen Xsara Picasso nepotřebuje o svých kvalitách tolik přesvědčovat. I tak i on patří ve třídě k nejlevnějším mpv – srovnatelný model s motorem 1,6 litru (72 kW) automobilka v ČR nabízí od 495 tisíc korun. Vrcholná motorizace Picassa (HDI) se prodává za hodně atraktivních 550 tisíc.

Sledujte AutoRevue na Facebooku Další článek
Citroën C4 Picasso 1.6
Rok výroby: 2009
Stav: 114 147 km
Cena: 155 000 Kč
Citroën C3 1.4
Rok výroby: 2012
Stav: 19 747 km
Cena: 144 999 Kč
Citroën C4 1.4
Rok výroby: 2008
Stav: 143 129 km
Cena: 75 000 Kč