Kapitoly článku:
- Blíží se nástupce, vnější vzhled, čisté tvary, palubní deska
- Ovládací prvky, přístupnost, přístrojová deska, podsvícení
- Odkládací plochy, využitelnost, vnitřní prostor, sedadla, nastavení
- Motor, parametry, odhlučnění , zvuk motoru, řazení a převody
- Spotřeba, jízdní vlastnosti, brzdy, posilovač, parametry, hodnocení
- Výbava testovného vozu (akční model), ceník modelů
- Fotogalerie (všechny pořízení snímky - i nepublikované)
Bumbá..
Podle údajů výrobce můžete s Xsarou s motorem 1.6 16V jezdit za 6,9 litru benzínu na 100 km jízdy. V průběhu testu s částečným poměrem jízdy ve městě, mimo město i jízdy po dálnici jsem průměrnou spotřebu pod 7 litrů nedostal. Ve městě agregát spotřeboval průměrně 10 litrů při normální jízdě, při klidném, velmi klidném stylu jízdy můžete snížit spotřebu na hodnotu kolem 9,5 litrů. Mimo město není problém jezdit pod 6 litrů. Pokud budete využívat maximálně potenciál motoru vystoupá spotřeba k 9 l/100 km.
(Ne)Klidná jízda
Francouzskou měkkost, kterou naznačily sedačky, projevil rovněž podvozek. Nedokonalosti českých vozovek zvládá elegantně, do interiéru nepropouští nepříjemné rázy, hravě zvládá i nejhorší úseky. Při pohybu ve městě vytváří podvozek příznivé podmínky pro cestování, které přetrvávají v běžných cestovních rychlostech. Ve vyšších rychlostech nad 120 km/h automobil citelně znervózní a ztratí jisté vedení stopy z nižších rychlostí. Na dálnici v rychlostech nad 130 km/h je nutné s touto skutečností počítat.
V testovaném voze pomáhaly při parkování senzory. --- Sklopením zadních sedaček
vznikne zcela rovná ložná plocha
Xsara začne poněkud „plavat“, což vyžaduje zvýšenou pozornost řidiče. Průjezdy zatáčkami v běžných rychlostech zvládá jistě, jistotu ztrácí ve vyšších rychlostech a při prudkém změně směru jízdy. Ve vysokých rychlostech se Xsara trochu třepe a dává najevo, že si není dvakrát jistá. Náklony v zatáčkách omezuje zadní náprava s vlečenými rameny a samonatáčecím účinkem. Na sportovní sprity Xsara (alespoň s tímto motorem) neslyší, dobře si rozumí s městským provozem, kde usnadňuje pohyb příznivý rejd i měkčí posilovač.
Při nastupování řidič i spolujezdec do vozu doslova zapadnou
Na brzdový pedál, chcete-li prudce zabrzdit, musíte pořádně šlápnut, nástup brzdného účinku mohl být malinko rychlejší. Posilovač řízení nepřekvapil, v nízkých rychlostech pracoval až příliš, ve vysokých rychlostech hodně polevil, rozdíl nicméně nebyl markantní jako u Picassa. Věnec volantu je hodně tlustý, ocenil bych věnec tenčí. Pedály se nachází dostatečně daleko od sebe, takže jsem nemusel řešit problém, kdy šlapete místo na brzdu na plyn a opačně. Na pohyby volantem reaguje automobil poslušně.
Stále attractive
Přestože se blíží den, kdy Xsaru nahradí nový Citroën C4, bojuje dosluhující model urputně o přízeň zákazníků. Přestože konkurence v nižší střední třídě modernizuje, kde může, není stará Xsara úplný outsider. V její prospěch hraje pohodlný interiér, měkčí podvozek šitý na míru českým vozovkám a příznivý poměr základní výbavy a ceny. Na trhání rychlostních rekordů automobil neslyší, nejvíce mu vyhovuje klidnější jízda.
Parametry
Citroën Xsara Attractive
Rozměry: 4188 × 1705 × 1405 mm
Rozvor: 2540 mm
Hmotnost: 1141 kg
Zavazadlový prostor: 408/1190
Brzdy: vpředu i vzadu kotoučové
Motor: 1.6 16V 80 kW/110 k při 5750 ot./min, 147 N.m při 4000 ot./min.
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 9,7 s
Maximální rychlost: 195 km/h
Spotřeba: 9,3/5,5/6,9 l/100 km
Celková cena vozidla: 568 400 Kč
Celková akční cena testovaného vozu: 514 700 Kč