Citroën Xsara 1.6 16V: francouzská klasika (velký test)

I když se blíží oficiální představení nového Citroënu C4, má současný zástupce francouzské automobilky v nižší střední třídě co nabídnout. S přibližujícím se koncem přibývají akční nabídky a snižuje se cena. Testovali jsme model Attractive 1.6 16V.
Seznam kapitol
  1. Blíží se nástupce, vnější vzhled, čisté tvary, palubní deska
  2. Ovládací prvky, přístupnost, přístrojová deska, podsvícení
  3. Odkládací plochy, využitelnost, vnitřní prostor, sedadla, nastavení
  4. Motor, parametry, odhlučnění , zvuk motoru, řazení a převody
  5. Spotřeba, jízdní vlastnosti, brzdy, posilovač, parametry, hodnocení
  6. Výbava testovného vozu (akční model), ceník modelů
  7. Fotogalerie (všechny pořízení snímky - i nepublikované)

S neskrývaným nadšením sledovaly stovky návštěvníků ženevského autosalonu představení studie C4 Sport, která předznamenala neodvratitelný konec modelu Xsara. Superstar francouzské automobilky pro letošní jaro přitahovala pozornost zaslouženě, po takticky zvládnuté premiéře modelu C2, jenž předcházela rovněž sportovní studie, si uměla většina návštěvníků spočítat, že sériová podoba napadne od vystaveného konceptu daleko a přinese malé rozdíly.

  
Citroën Xsara bude brzy nahrazen novým modelem C4 --- Linie vozu nepobuřují,
Xsara je takový "pohodový auťák"

Přestože oficiální představení C4 klepe na dveře, neměli bychom zapomínat na model, jenž C4 nahradí. Zvonící umíráček přidává Xsaře paradoxně na atraktivitě. Jako téměř každý automobil, jehož životní dráha spěje k nezadržitelnému konci, ho zvýhodňuje výrobce akčními nabídkami. Letitá Xsara se vyrovnává s nelítostným zubem času statečně, za příznivou cenu má zákazníkům stále co nabídnout. Proto jsme ji podrobili zřejmě poslednímu redakčnímu testu.

Stará známá

Když se ještě v minulém století představovala Xsara veřejnosti, vzbudila nemalý zájem. Stylisticky povedený automobil s uhlazeným a nekonfliktním designem vnesl do světa futuristicky střižených vozů (Renault a nastupující Peugeot) trochu francouzských, lehce stravitelných linií. Menší dynamické světlomety, protáhlá přední kapota, baculaté boky a krátká záď nevyrážely dech, nicméně neurazily. Po několika letech dostala Xsara facelift, s nímž vystačila do současnosti.

  
Nejvýraznějším prvkem zadní části vozu jsou dynamicky střižené světlomety

Kosmetické úpravy postihly zejména přední část vozu, Xsara dostala nové, výraznější a větší světlomety, mírných modifikací se dočkala mřížka chladiče, přední a zadní nárazník, zadní světlomety atd. Navzdory svému věku nevypadá Xsara zastarale, svým vzhledem v současné konkurenci nepropadne. Charakteristickými a zároveň nejvýraznějšími elementy designu zůstaly přední světlomety, přední kapota s decentními prolisy a zadní světlomety. Automobil nevyčnívá, ani nepobuřuje.

  
V rámci faceliftu proběhla výměna i předních světlometů. Ty jsou nyní více
podobné modelům Picasso a C5

Vepředu i vzadu nic nepřebývá, ani nechybí. U vozu s několika „křížky na krku“ můžeme stěží očekávat, že přitáhne zraky kolemjdoucích. Na „honění parády“ Xsara skutečně není. Početná skupina stejnojmenných vozů obohacující český vozový park svědčí o tom, že si našinec francouzské vozítko oblíbil a v hojných počtech zakoupil. V ulicích měst jsem potkával nejednoho bratříčka se stejným počtem dveří i zabarvení.

Ze staré školy

Nekonfliktní exteriér následuje interiér. Extravagantní tvary si výrobce schoval do jiných  modelů, v Xsaře vládne pohodová klasika. Palubní desku ovládly plasty příjemné na dotek. Vrchní část tvoří tmavý, poměrně měkký plast, tvrdší plastový materiál rámuje středovou konzolu. Jelikož se řidičovo koleno dotýká měkkého plastu, nemusíte se obávat nepříjemných otlačenin a modřiny.

 ´
Palubní deska se obešla bez zbytečných kudrlinek, všude vládnou čisté linie. Středová
konzola přechazí mírným obloukem v kapličku přístrojové desky a středový tunel

Středovou konzolu spojili designéři s kapličkou přístrojové desky, takže vytváří zajímavý oblouk. Dalším obloukem přechází palubní deska ve středový tunel, jenž pokračuje do zadních partií. Na středové konzole se usadily obvyklé ovládací prvky startující tlačítkem aktivace a deaktivace elektronického stabilizačního systému ESP, tlačítkem vyhřívání oken, tradičně umístněnými tlačítky elektrického otevírání předních oken a otočnými ovladači automatické klimatizace a autorádia.

Sledujte AutoRevue na Facebooku Následující kapitola
Citroën C5 2
Rok výroby: 2010
Stav: 169 854 km
Cena: 205 000 Kč
Citroën C5 1.6
Rok výroby: 2006
Stav: 155 478 km
Cena: 75 000 Kč
Citroën C5 2
Rok výroby: 2009
Stav: 149 887 km
Cena: 165 000 Kč