Citroen tísňové volání s lokalizací pomáhá už rok

Že jsou technologie využívané ve vozech značky Citroën kreativní, to je dostatečně známo nejen díky reklamním sdělením v duchu „créative technologie“. Některé inovativní prvky jdou ale ještě dál a mohou být i životně důležité. Mezi nimi hraje prim technologie e-Touch, což je v podstatě nenápadné tlačítko, které má ale nesmírný dosah a význam. Minimalizuje totiž dobu potřebnou k přivolání nezbytné pomoci především v případě vážné nehody.

Tlačítko SOS vše urychlí

Kdo se už někdy dostal do nepříjemné situace, která vyústila v dopravní nehodu, ví, co podobné krizové momenty udělají s psychikou člověka. Uvažování bez emocí a hlavně rychlé jednání je přitom nejdůležitější a mnohdy na něm závisí lidský život. Technologie automatického tísňového volání všechny tyto průvodní jevy lidské psychiky v krizových situacích eliminuje.

Značka  Citroën spustila právě před rokem na území České republiky možnost TÍSŇOVÉHO VOLÁNÍ S LOKALIZACÍ VOZU a stala se tak v této oblasti důležitým průkopníkem. Od té doby už pomohla mnoha řidičům. Ti jsou ve vozech Citroën v případě dopravní nehody, nevolnosti či poruchy spojeni s dispečinkem záchranných nebo asistenčních služeb, kam jsou zároveň automaticky odeslány formou datové věty i potřebné informace o situaci vč. přesné lokalizace vozidla prostřednictvím GPS souřadnic.

Co se děje dál? Dispečer přijme volání a má ihned k dispozici detailní informace nejen o tom, kde se právě vozidlo nachází, ale také kterým směrem jelo, jakou mělo rychlost, zdali došlo k aktivaci airbagů atd. Současně zná typ vozidla, zda jde o diesel nebo benzínovou verzi a barvu. Když je posádka vozu při vědomí a ve stavu odpovídat, dispečer postupuje podle získaných informací a podle standardizovaného postupu. Pokud volající neodpovídá, dispečer kontaktuje neprodleně složky integrovaného záchranného systému, které bezprostředně vyjíždějí na určené místo.

Pomoc přes systém e-Touch může přivolat každý z kabiny, pokud tlačítko s nápisem SOS stiskne po dobu pěti vteřin. Majitelé Citroënů si díky tomuto systému mohou přivolat pomoc také v zahraničí, přičemž volající může komunikovat v mateřském jazyce. Služba je dostupná 24 hodin denně 7 dní v týdnu a je zcela zdarma. Systém ale funguje i v režimu „Assistence“, kdy lze tlačítko využít pro přivolání technické pomoci v případě poruchy vozu.

Centrální dispečink u nás provozuje společnost ÚAMK, jejíž mluvčí Petr Vomáčka říká: „V Česku je z hlediska infrastruktury vše připraveno pro ostrý provoz, který by se v zásadě nelišil od současného takzvaně testovacího, jež je plně funkční. Jsme velmi rádi, že Citroën přistoupil na českém trhu k tomuto tématu tak zodpovědně a výrazně pomáhá s rozšiřováním tohoto životně důležitého systému na našich silnicích.“

Zachráněné životy hovoří jasně

Citroën začal tuto technologii do svých vozů nasazovat s předstihem, nad rámec legislativních požadavků. Povinně by měl být SOS systém zaveden do všech nových modelů osobních a lehkých užitkových automobilů do října 2015, a byť s tímto termínem již operuje legislativa Evropské unie, kvůli některým členským státům s méně vyspělou infrastrukturou se již mluví o posunutí na rok 2017. Jedná se o termín, od něhož budou muset být všechny nově homologované vozy vybaveny touto funkcí. V České republice jsou technologií vybaveny vozy Citroën C3, C4, C4 Picasso a C5 a i vozy značky DS.

Dopravní nehody si v EU například jen v roce 2012 vyžádaly na 28.000 životů a 1,5 milionu zraněných. „Podle analýz a statistik by plně funkční služba, nejčastěji označovaná jako eCall, mohla v Evropě zachránit při dopravních nehodách na 2500 životů, v Česku by díky ní přežilo zhruba 70 lidí,“ vysvětluje Petr Vomáčka z ÚAMK. Samozřejmě by také výrazně poklesla závažnost zranění a následky úrazů.

Citroën C1 0.998
Rok výroby: 2008
Stav: 47 444 km
Cena: 60 000 Kč
Citroën C4 1.56
Rok výroby: 2012
Stav: 141 588 km
Cena: 135 000 Kč
Citroën C4 Picasso 1.56
Rok výroby: 2012
Stav: 125 487 km
Cena: 163 000 Kč
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a nastává čas těch letních. Podívejte se na výsledky testu dvaceti pneumatik v několika disciplínách. Můžete se tak lépe rozhodnout, co si nechat na auto nazout.

28.  3.  2017 | Milan Lažanský | 51 příspěvků
Test Citroënu C3: Vyzkoušeli jsme ho (nejen) v úzkých uličkách Kutné Hory

Citroën C3 1.2 PureTech (5M)

Inspirován svěžím vzhledem Cactusu zamířil Citroën C3 také na český trh. Jak velkou konkurencí bude v segmentu malých vozů, kterému v tuzemsku již nějaký čas kraluje Fabia? Novinku jsme otestovali s benzínovým motorem 1.2 PureTech.

28.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 70 příspěvků