Citroën: od putování po Hedvábné stezce až k famóznímu Loebovi

Kdo na výstavě historických vozů „Paris Rétromobile 2011“ navštívil stánek značky Citroën, mohl si udělat obrázek o jeho sportovních úspěších a dějinách. Je zřejmé, že francouzský výrobce nežije pouze současností reprezentovanou Citroën Total World Rally Teamem v čele s fenomenálním řidičem Sébastienem Loebem.

Začátky je třeba hledat hluboko v minulém století. Od prvních pokusů, které se vyznačovaly spíš dobrodružným charakterem než sportovním zápolením, uplynulo letos již osmdesát let. Vozy Citroën se uplatňovaly v rallye, vytrvalostních rekordních jízdách, v závodech na okruzích i putováním přes kontinenty.

Právě posledně jmenovaná kapitola se zapsala do počátků historie Citroënu. V dubnu roku 1931 se dvě skupiny polopásových vozidel C4 a C6 vydaly po stopách středověkého cestovatele Marca Pola. Účastníci slavné expedice Croisière jaune si poradili s nástrahami proslulé Hedvábné stezky i se zadržením části výpravy jistým čínským válečníkem. V únoru 1932 vozy po ujetí 12 115 kilometrů triumfálně dorazily do Pekingu, což přineslo Citroënu celosvětové uznání.

Klepněte pro větší obrázek
Poslední etapa expedice Croisière jaune vedla kolem hrobek dynastie Ming v provincii Ning-sia

Závodní vůz Petite Rosalie, který v roce 1933 řídil César Marchand, se ve své době  proslavil sérií rekordů. Vedení Citroënu nabídlo tři miliony franků řidiči, který by rekordy překonal, ale nikomu se to nepodařilo.

Klepněte pro větší obrázek
Petite Rosalie IV–8CV na okruhu v Montlhéry

Nepříliš silný, ale lehký vůz 2 CV přezdívaný „kachna“ se proslavil na crossových okruzích i terénních soutěžích, které značka pořádala na začátku sedmdesátých let. Dodnes pro řadu fanoušků nejoblíbenější vůz světa zvládl tratě jako byly Paříž – Kábul – Paříž (1970), Paříž – Persepolis – Paříž (1971) nebo Rallye Afrika z Abidžanu do Tunisu (1973). Například na startu rallye do Kábulu a zpět se sešlo 1300 nadšenců ve věku od 18 do 30 let. Za volantem 494 vozů 2 CV se vydali na cestu dlouhou 16 500 km a urazili ji během měsíce.

Klepněte pro větší obrázek
Nezdolná „kachna“ zdolává vodní vodní překážku

Šedesát let po průkopnících z expedice Croisière jaune navázal Citroën na tradici dálkových jízd velkým vítězstvím. V roce 1992 jeho tým triumfoval v maratonské rallye Paříž – Moskva – Peking.

Klepněte pro větší obrázek
Posádka Pierre Lartigue – Michel Périn vítězí v čínské metropoli

Nebývalé sportovní úspěchy v devadesátých letech jsou spojovány s nástupem Guy Fréquelina do čela divize Citroën Sport. Patřila mezi ně i čtyři vítězství v Rallye Paříž – Dakar, ale i v dalších maratonských soutěžích. Ari Vatanen slavil v Dakaru prvenství v roce 1991 a Pierre Lartigue v letech 1994 – 1996.

Klepněte pro větší obrázek
Vítězství vozu ZX Rallye Raid Evolution 3 v Tuniské rallye

S vozem Xsara Kit Car se značka Citroën v roce 1998 vrátila do klasické rallye. V této době Fréquelin hodně spoléhal na posádku Philippe Bugalski - Jean-Paul Chiaroni. Dvakrát vyhráli francouzský šampionát a v roce 1999 přišlo při Katalánské rallye i vítězství v podniku mistrovství světa v automobilových soutěžích.

Klepněte pro větší obrázek
Xsara si jede pro triumf na Katalánské rallye

Ve voze Xsara Kit Car s dvoulitrovým atmosférickým motorem se v roce 2001 stala mistrem Francie dvojice Sébastien Loeb - Daniel Elena. Tím začala slavné éra posádky, která má zatím na kontě rekordní počet titulů mistrů světa. Mezitím se měnil strojový park. Na řadu přišla Xsara WRC s motorem o výkonu 300 koní s turbokompresorem a pohonem všech čtyř kol. V té době jezdili s citroëny kromě Loeba i další šampioni jako Colin McRae nebo Carlos Sainz. Pak převzal žezlo vůz C4 WRC, s nímž Loeb završil počet titulů na sedm.

Klepněte pro větší obrázek
„Létající Skot“ Colin McRae při Australské rallye v roce 2003
Klepněte pro větší obrázek
Loni se stal Sébastien Loeb posedmé v řadě králem světové rallye

Nejnovější zbraň Citroënu se jmenuje DS3 WRC. Podle předpisů FIA má auto benzínový motor o obsahu 1,6 l s přímým vstřikováním a turbokompresorem. Oficiálním cílem je udržet titul v Poháru konstruktérů i mezi piloty. DS3 WRC má být kompaktnější než byla C4 WRC, ale při prvním startu na Švédské rallye se na stupních vítězů neobjevil ani jeden citroën.

Klepněte pro větší obrázek
DS3 WRC měl premiéru na Švédské rallye
Přidat příspěvek

Nejnovější komentáře

Citroën Berlingo 1.56
Rok výroby: 2011
Stav: 162 147 km
Cena: 129 000 Kč
Citroën Xsara Picasso 1.587
Rok výroby: 2006
Stav: 154 108 km
Cena: 45 000 Kč
Citroën C4 Picasso 1.56
Rok výroby: 2013
Stav: 135 098 km
Cena: 159 000 Kč
Test: Audi A5 Coupé je moderní a vyspělé GT. Pár výhrad ale máme...

Audi A5 Coupé

Vyzkoušeli jsme nejnovější kupé od Audi. Nová A5 jde opět proti Mercedesu třídy C a BMW řady 4. Jakého zákazníka může zaujmout?

18.  5.  2017 | Milan Lažanský | 45 příspěvků
Návrat Fiatu do nižší střední třídy. Čím při testu zaujalo vrcholné Tipo?

Fiat Tipo 1.6 MultiJet (6M)

Fiat Tipo ve variantě hatchback jsme otestovali s motorem 1.6 MultiJet a šestistupňovým manuálem. Čím překvapil a kde jsou jeho slabá místa?

13.  5.  2017 | Stanislav Kolman | 17 příspěvků
Test Citroënu Grand C4 Picasso: Pro rodinu stále lepší volba než SUV

Citroën Grand C4 Picasso

Proti módním SUV jde Citroën s modernizovaným Grand C4 Picasso. Vyzkoušeli jsme jej s netradiční benzinovou motorizací 1,6 THP a automatickou převodovkou.

4.  5.  2017 | Milan Lažanský | 73 příspěvků