Citroën GS: francouzská revoluce

Aerodynamické tvary, pohon předních kol motorem boxer, hydropneumatické odpružení – kompaktní Citroën GS se stal v roce 1970 senzací.

Čtyřdveřový fastback respektive později pětidveřový hatchback (GSA) a kombi Break (existovala i třídveřová užitková verze) si získal ihned své příznivce nejen mezi zákazníky, ale i mezi evropskými odbornými novináři.

Ti zvolili Citroën GS jednoznačně Vozem roku 1971 (Car of the Year 1971) před typy Volkswagen K 70 na druhém místě a Citroën SM na třetím místě.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Vůz byl dlouhý 4120 mm, široký 1644 mm a vysoký 1370 mm.

Pokroková technika v nižší střední třídě

Litrový čtyřválcový boxer uložený vpředu a pohánějící přední kola postrádal sice sportovní dynamiku, ale lehká konstrukce (pohotovostní hmotnost byla cca 900 kg) a vynikající aerodynamika nedostatek síly částečně vyrovnávaly.

Pokrokový podvozek s nezávislým zavěšením všech kol – vpředu lichoběžníková náprava, vzadu vlečená ramena – byl zárukou vynikajících jízdních vlastností, na nichž se podílelo v této třídě vozů poprvé použité hydropneumatické odpružení s automatickou regulací světlé výšky vozu ve třech polohách.

Zdrojem jistoty řidiče za volantem bylo také citlivé hřebenové řízení a kotoučové brzdy na všech kolech.

Klepněte pro větší obrázek
Nezvyklý design přístrojové desky. 

Jako alternativa vzduchem chlazeného litrového motoru se záhy objevila verze 1,2 litru s výkonem zvýšeným ze 40 kW (55 k) na 44 kW (60 k).

V praxi bylo však nejvýznamnější citelné vylepšení průběhu točivého momentu v nejvíc využívané oblasti provozních otáček. Existovaly rovněž varianty 1,1 a 1,3 litru s výkonem až 49 kW (66 k).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Bestseller. Bylo prodáno více než 2,5 milionu vozů GS/GSA.

Krok vedle: Wankelův motor

Kvůli vysoké ceně a velké poruchovosti se však neprodala ani tisícovka těchto vozů, zatímco „konvenčních“ typů GS/GSA (GSA byla modernizovaná verze prodávaná od roku 1979) bylo až do roku 1986 vyrobeno téměř 2,5 milionu.

Klepněte pro větší obrázek


 


 

 


 

Citroën C5 2
Rok výroby: 2011
Stav: 98 423 km
Cena: 160 000 Kč
Citroën C4 1.56
Rok výroby: 2012
Stav: 141 588 km
Cena: 140 000 Kč
Citroën C4 Picasso 1.56
Rok výroby: 2012
Stav: 125 487 km
Cena: 170 000 Kč
V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V ADAC testu pneumatik pro rodinná auta zvítězilo letos Pirelli

V novém testu, který připravil německý autoklub ADAC, se zkouškám podrobily letní pneumatiky v rozměru 195/65 R15.

22.  2.  2017 | Radek Pecák | 11 příspěvků
Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Nový test pneumatik na léto: Autogrip a Achilles mají achillovu patu

Doba přezouvání na letní pláště se kvapem blíží. Německý magazín Auto Bild proto otestoval brzdnou dráhu desítek letních pneumatik.

21.  2.  2017 | Milan Lažanský | 18 příspěvků
Kia Optima 3x jinak. Je dieselové kombi stále nejlepší volbou?

Kia Optima 3x jinak: Diesel, benzin i hybrid

Korejská automobilka Kia v případě optimy předvádí cestu, jakou se za několik let vydá například i tuzemská Škoda se svým superbem.

17.  2.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 61 příspěvků