Citroën GS: francouzská revoluce

Aerodynamické tvary, pohon předních kol motorem boxer, hydropneumatické odpružení – kompaktní Citroën GS se stal v roce 1970 senzací.

Čtyřdveřový fastback respektive později pětidveřový hatchback (GSA) a kombi Break (existovala i třídveřová užitková verze) si získal ihned své příznivce nejen mezi zákazníky, ale i mezi evropskými odbornými novináři.

Ti zvolili Citroën GS jednoznačně Vozem roku 1971 (Car of the Year 1971) před typy Volkswagen K 70 na druhém místě a Citroën SM na třetím místě.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Vůz byl dlouhý 4120 mm, široký 1644 mm a vysoký 1370 mm.

Pokroková technika v nižší střední třídě

Litrový čtyřválcový boxer uložený vpředu a pohánějící přední kola postrádal sice sportovní dynamiku, ale lehká konstrukce (pohotovostní hmotnost byla cca 900 kg) a vynikající aerodynamika nedostatek síly částečně vyrovnávaly.

Pokrokový podvozek s nezávislým zavěšením všech kol – vpředu lichoběžníková náprava, vzadu vlečená ramena – byl zárukou vynikajících jízdních vlastností, na nichž se podílelo v této třídě vozů poprvé použité hydropneumatické odpružení s automatickou regulací světlé výšky vozu ve třech polohách.

Zdrojem jistoty řidiče za volantem bylo také citlivé hřebenové řízení a kotoučové brzdy na všech kolech.

Klepněte pro větší obrázek
Nezvyklý design přístrojové desky. 

Jako alternativa vzduchem chlazeného litrového motoru se záhy objevila verze 1,2 litru s výkonem zvýšeným ze 40 kW (55 k) na 44 kW (60 k).

V praxi bylo však nejvýznamnější citelné vylepšení průběhu točivého momentu v nejvíc využívané oblasti provozních otáček. Existovaly rovněž varianty 1,1 a 1,3 litru s výkonem až 49 kW (66 k).

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Bestseller. Bylo prodáno více než 2,5 milionu vozů GS/GSA.

Krok vedle: Wankelův motor

Kvůli vysoké ceně a velké poruchovosti se však neprodala ani tisícovka těchto vozů, zatímco „konvenčních“ typů GS/GSA (GSA byla modernizovaná verze prodávaná od roku 1979) bylo až do roku 1986 vyrobeno téměř 2,5 milionu.

Klepněte pro větší obrázek


 


 

 


 

Citroën Nemo 1.36
Rok výroby: 2010
Stav: 42 492 km
Cena: 64 000 Kč
Citroën C4 Picasso 1.56
Rok výroby: 2012
Stav: 125 487 km
Cena: 180 000 Kč
Citroën C4 Picasso 1.58
Rok výroby: 2012
Stav: 142 104 km
Cena: 180 000 Kč
Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT): Sympatický mezičlánek

Test hybridu Kia Niro

Alternativní pohonné jednotky se pomalu stávají součástí českého trhu. Na ten už v závěru minulého roku dorazila Kia Niro, coíž je crossover s hybridním hnacím ústrojím. Co všechno umí a jak si vedla během našeho testu?

včera | Stanislav Kolman | 57 příspěvků
Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Neopouštěj staré známé pro nové. Srovnání Hondy HR-V a Jazz

Tvary karosérie nového crossoveru Honda HR-V jsou nepochybně pro velkou část lidí mnohem přitažlivější než v případě klasického městského hatchbacku. Jenže, design není vše....

8.  1.  2017 | Stanislav Kolman, Radek Pecák | 6 příspěvků
Mapovali jsme práci Autotýmu při shánění ojetiny. Jak jsme dopadli?

Test kvality práce Autotýmu

Spolupracovník redakce se pokoušel koupit ojeté SUV Ford Kuga v tuzemských autobazarech. Aby se "nespálil", zaplatil si pomoc expertů společnosti Autotým.

3.  1.  2017 | Jiří Vojáček | 39 příspěvků