Citroën DS5: první jízdní dojmy

Na český trh dorazil třetí člen „božské francouzské rodiny“ DS. Po DS3 a DS4 přichází prozatím největší model DS5. Jaký je?
Seznam kapitol
  1. Interiér: vše jinak, Hledám dálnice, zn. kvalitní
  2. Fotogalerie

Na téma nového Citroënu DS5 bylo prakticky vše podstatné již řečeno dříve. Francouzská automobilka zveřejnila už v lednu základní pořizovací cenu a ve stejném měsíci jsme si tento model mohli také trochu nečekaně prohlédnout. Šlo ovšem pouze o statické dojmy, takže poslední věc, která zatím chyběla, byly dojmy z jízdy. Auto jsme dostali na krátkou projížďku koncem minulého týdne. Jaký nejnovější Citroën je?

Design | Premiéry | Citroën

Citroën DS5: první statické dojmy

Citroën DS5 je zatím největší a designově určitě nejodvážnější z celé trojice řady DS. Designéři se pustili opět o kousek dále, což má za výsledek auto, které se ničemu jinému nepodobá a které působí v reálném provozu jako zjevení. Tohle stoprocentně spousta lidí ocení a právě design pro ně bude tím rozhodujícím faktorem. Ale tak jako všechno, i DS5 má své nevýhody.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Design Citroënu DS5 je všechno, jenom ne fádní. V provozu tohle auto určitě nezapadne. 

Obecně se dá říci, že čím dále se designéři pustí, tím větší kompromisy bude výsledek od řidiče (respektive od budoucího majitele) vyžadovat. Možná si vzpomenete na test DS4, kde jsem přesně toto zdůrazňoval. DS5 je stejný případ, akorát těch kompromisů vyžaduje ještě o trochu více. Tedy alespoň takový dojem na mě vůz během půlhodinové jízdy dělal.

Testy | Citroën

Test: Citroën DS4 1.6 THP - kam až..?

Interiér: vše jinak

Design hraje hlavní roli nejen na vnější karoserii, ale také v interiéru, kde je téměř všechno uděláno jinak. Některé věci jsou díky tomuto přístupu zajímavé a možná i lepší, jiné budou chtít zvyk. Nejdřív k tomu pozitivnímu... Volant s výrazně plochou spodní částí dobře padne do ruky, netradiční přístrojový štít je vlastně jednoduchý a přehledný. Velkou pochvalu směřuji na maximálně pohodlná sedadla se solidním bočním vedením.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Přístrojový štít je přehledný, naopak efektní tlačítka uspořádaná ve stylu Porsche Panamera vyžadují zvyk. 

Na druhou stranu originální středový panel s různými tlačítky a ovladači klimatizace na pohled zaujme, ale není zrovna ukázkou nejpřehlednějšího řešení. Stejně tak tlačítka na středovém tunelu, která jsou tak trochu „panamerovská“ a hlavně úplně stejná. Mimochodem zde najdete například stahování bočních okének. Opět platí, že jde o na pohled pěkné, ale trochu nepraktické řešení. U DS5 samozřejmě nechybí vyklápěcí head-up displej. Jeho ovladače najdete na dalším panelu s tlačítky, a sice na stropě.

Design možná trochu komplikuje ergonomii, ale na to si časem zvyknete. Další daň si ovšem vybírá v prostornosti a ve výhledu z auta, což jsou věci, které mohou pro zájemce představovat problém daleko větší. Výhled vpřed přes dvojici rozměrných sloupků není ideální a stejně tak výhled vzad přes dělené zadní okno.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Design hraje prim i v interiéru. Materiály působí hodnotně a zpracování je nadprůměrné. 

V tomto ohledu je DS5 možná ještě horší, než další designově zajímavý vůz – RR Evoque. Kvůli atraktivně se svažující střeše chybí na zadních sedačkách prostor nad hlavou. O ledasčem nakonec vypovídá tisková zpráva, kde sám Citroën prezentuje DS5 jako SportWagon s modularitou sedanu. Zavazadelník pojme v základu 465 litrů.

Hledám dálnice, zn. kvalitní

Na první jízdu jsem si vzal provedení s dvoulitrovým HDI o výkonu 163 k a automatickou šestistupňovou převodovkou. Motor nabídne slušný zátah a automat se k autu velikosti a stylu DS5 dobře hodí. Nejlépe novému Citroënu totiž sedí plynulá jízda, která ale může být i poměrně rychlá. Auto jsem rovnou vytáhl na dálnici, protože si myslím, že právě sem je vůz určen především. Interiér je výborně odhlučněn a v rychlostech nad 160 km/h panuje uvnitř příjemné ticho.

Vlastně člověk sotva pozná, že už dávno překročil maximální povolený limit.
Jak už asi víte, DS5 vychází z C4 a hydropneumatického odpružení se tedy u tohoto modelu nedočkáme. Přijde až s vrcholem řady DS, který se v tuto chvíli prezentuje pod názvem Numéro 9. Kdo by čekal, že DS5 bude přísně pohodlný vůz, na něj si u Citroënu připravili překvapení. Podvozek je totiž nečekaně tvrdý.

Na kvalitních silnicích logicky problém nebude, ale ve městě nebo na D1 a podobných cestách posádka pocítí každou sebemenší příčnou nerovnost.
Citroën DS5 chce být originální za každou cenu a nutno podotknout, že se mu to daří. Z některých úhlů pohledu ale tato snaha není zas tak úplně k užitku. Další informace vám přineseme v již naplánovaném redakčním testu. 

Následující kapitola
Seznam kapitol
  1. Interiér: vše jinak, Hledám dálnice, zn. kvalitní
  2. Fotogalerie
Citroën C1 0.998
Rok výroby: 2008
Stav: 47 444 km
Cena: 60 000 Kč
Citroën C4 1.56
Rok výroby: 2012
Stav: 141 588 km
Cena: 135 000 Kč
Citroën C4 Picasso 1.56
Rok výroby: 2012
Stav: 125 487 km
Cena: 163 000 Kč
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Peugeot 3008 2.0 BlueHDi (6M)

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění za nejlepší evropské auto tohoto roku. My jsme měli možnost jej vyzkoušet a přinášíme pětici důvodů, proč francouzská automobilka za svůj výtvor získala titul zaslouženě. Našli jsme ale i nedostatky.

22.  3.  2017 | Stanislav Kolman | 69 příspěvků
Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Škoda Octavia 1.8 TSI (facelift)

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty úplně nejvyhledávanější motorizace, ovšem její kultivovanost, chuť po otáčkách a solidní spotřeba paliva z ní činí černého koně modelové řady. Svezli jsme se verzí liftback s převodovkou DSG a pohonem předních kol.

20.  3.  2017 | Jiří Švamberk | 40 příspěvků
Test Dacie Duster: 5 věcí, které byste měli vědět o nejprodávanějším SUV v ČR

Dacia Duster 1.6 SCe 4x4

Proč je tak úspěšná? Ptáme se při testování Dacie Duster, která je na trhu již sedmým rokem, ovšem stále v kondici.

15.  3.  2017 | Milan Lažanský | 62 příspěvků