Citroen C8 2,2 HDI: pro náročnou rodinu (velký test)

Francouzské automobilky mají dlouholeté zkušenosti s výrobou velkoprostorových rodinných vozů, mezi které se řadí i Citroen C8. Samotný Citroen je znám nejen vysokým komfortem a designovou elegancí, ale také dobrým zpracováním a výbornými naftovými motory. Zda i velký rodinný vůz splní tyto předpoklady, to se dozvíte z našeho testu.
Seznam kapitol
  1. Slovo na úvod, Exteriér, Zavazadelník a variabilita
  2. Interiér a prostornost
  3. Motor, Pružnost, Spotřeba, Jízda s Citroenem
  4. Zhodnocení, Plusy a minusy, Technické parametry
  5. Kompletní fotogalerie (vč. nepulikovaných snímků)

Citroen v dnešní době nabízí zákazníkům skutečně pestrou modelovou řadu. Mezi těmito modely najdeme malé vozy do města, běžné rodinné vozy a také několik MPV. Před nedávnem jsme vám přinesli test osobní verze Berlinga, mezi testy naleznete i naše zkušenosti s modelem Xsara Picasso. Nad nimi ale stojí ještě jeden velkoprostorový vůz, C8. Ten míří k opravdu náročným zákazníkům, kteří vyžadují velký vnitřní prostor, velkou variabilitu a také velký zavazadelník.

V dnešní době, přes stále se zmenšující počet členů rodin, roste zájem zákazníků o velké rodinné vozy, které umí splnit nejen funkci dovolenkových aut, kdy pojmou větší množství pasažérů a dostatek zavazadel, ale umí splnit i funkci vozu pro každodenní ježdění. Citroen C8 patří na evropské poměry k velkým rodinným vozům a mezi jeho konkurenty patří mj. Renault Espace, nebo bratrský Peugeot 807. Zda je pro tyto vozy a nejen pro ně rovnocenným soupeřem, to se pokusíme zjistit v tomto testu.

Tip: Přečtěte si náš velký test Citroenu Berlingo.

Elegance po Francouzsku

Již zběžný pohled na cé-osmičku odhalí, že se nejedná o žádnou revoluci, ono ani nejde vymyslet něco zcela nového, co by poté dokázalo splnit účel, pro který je tento Citroen stvořen. Z toho plyne klasická silueta velké kabiny s klesající přídi a téměř kolmou zádi. Přesto i na klasickém designu lze udělat individuální změny, které jednotlivé vozy od sebe odliší a dají jim jakýsi nádech originality.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Citroen C8 provází klasická silueta velkoprostorového vozu.

Fotografie často klamou a pokud nelze přímo srovnat, může na nich působit Citroen trochu jinak než ve skutečnosti. Realita je taková, že C8 působí velkým a mohutným dojmem. Tomuto pocitu pak odpovídají i poměrně velké reálné rozměry. C8 měří na délku 4 727 mm, na šířku 1854/2194 mm (bez/se zrcátky) a 1 856 mm na výšku. Také rozvor má velkorysou hodnotu 2 823 mm. Svými rozměry tak oprávněně patří mezi největší rodinné vozy, které jsou běžně dostupné na evropském trhu.

Cé-osmička začíná s poměrně krátkou přídi, která vcelku prudce klesá k zemi. A zde také najedeme první osobité řešení vnějšího designu. Přechod mezi předním blatníkem a kapotou je tvořen prolisem a kapota pak při bočním pohledu působí, jakoby byla umístěna dodatečně.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Krátká a příkrá příď s prolisem mezi blatníkem a kapotou.

Tím ovšem přední část vozu neříká poslední slovo. Efektní je při reálném pohledu tvarování kapoty motoru, která má na sobě dvojici prolisů nad světlomety. Ty jsou umístěny po stranách a nijak výrazně nezasahují do bočního profilu a ani do blatníku. Prolis na kapotě, který předchází do předního nárazníků, tvoří jednu z hran světlometů. Ty jsou jakoby dvoudílné s tím, že obloukovitý tvar přechází do prolisu v přední kapotě.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek
Přední kapota udává tvar světlometům, ty jsou vizuálně prodlouženy prolisem.

Při pohledu zepředu na nás vykoukne francouzský úsměv, tedy přesněji řečeno: řešení otvoru ve spodní části nárazníku, obloukovitý klín mřížky chladiče a optimisticky se "tvářící" přední světlomety tento pocit navodí. C8 nejde sice se svým úsměvem tak daleko, jako koncernový Peugeot, přesto je na pohled patrný.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Také cé-osmička se neubránila francouzskému úsměvu.

Zadní část vozu je pak provedena s maximální dávkou praktičnosti. Záď je téměř kolmá a hlavním prvkem jsou velké výklopné dveře, které jsou lemovány zadními světlomety ve sloupcích. Ty jsou velmi úzké, ale i tak zasahují až do bočního profilu.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek
Velké páté dveře se vyklápí v tradici MPV vzhůru --- Jsou lemovány úzkým pásem zadních světlometů. 

Citroen C8, jako správný rodinný vůz s možností převozu až osmi osob, disponuje systémem zadních posuvných dveří, které jsou elektricky ovládané a tak s jejich váhou nemá problém ani fyzicky slabší jedinec. Kliky bočních dveří na sebe navazují a vytváří tak dojem jednoho velkého madla, což je řešení poměrně elegantní; klika posuvných dveří nebývá vždy okrasou boku vozu, u C8 minimálně boční vizáž minimálně nehyzdí.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Klepněte pro větší obrázek
Citroen C8 disponuje el. ovládanými zadními posuvnými dveřmi.

Poměrně důležitým prvkem v praktičnosti jsou pak příčné střešní nosiče. Cé-osmička nemá k dispozici klasické ližiny, ale již ve výrobě dostala do vínku praktické příčné nosiče, které jsou navíc posuvné. Pokud je nepotřebujete, jdou spojit k sobě a získáte takový malý střešní spoiler. Výhodou tohoto systému je v tom, že jejich vzdálenost od sebe jde libovolně měnit dle potřeby a tak je jen na vás, zda náklad uložíte více dopředu, nebo dozadu. Malou nevýhodou je jenom horší manipulace jedné osoby a pokud neoplýváte trpělivostí, raději si na jejich posun pozvěte někoho dalšího.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek
Příčné střešní nosiče lze nastavit dle přání a okamžitého požadavku.

Design Citroenu C8 není nijak okázalý, proti některým konkurentům, jako je např. zmíněný Renault Espace, si zachoval tradičnější oblé tvary a linií. Ty jsou protkány množstvím různých prolisů a hran a auto jako celek nepůsobí jako velká plocha rovných plechů s několika okny. Některé funkční prvky, jako např. střešní nosiče, jsou pak provedeny nejen velmi prakticky, ale také elegantně a pokud je v daný okamžik nevyužíváte, promění se v jeden z detailů vozu. Styl vozu se tak dá nazvat mírně konzervativním, ovšem s mnoha osvěžujícími prvky.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Některé detaily Citroenu C8.

Variabilní a prostorný kufr

Jednou z výhod velkoprostorových vozů je velikost zavazadlového prostoru a jeho variabilita. Citroen C8 nedělá své třídě žádnou ostudu a právě naopak patří k tomu nejlepšímu, co lze na trhu velkých MPV zakoupit. Standardně je C8 dodáváno s pětici sedadel ve dvou řadách, tedy klasicky 2+3. Na přání lze však objednat i třetí řadu sedadel a rozšířit tak místa na sedm, popř. na přání až na osm. Poté lze proměnit C8 ve vůz koncepce 2+3+2 nebo 2+3+3. Tyto kombinace lze pak libovolně měnit a není problém "zrušit" druhou řadu, případně jen vybraná sedadla druhé řady a proměnit interiér dle potřeby. Kombinací sedadel se tak nabízí velké množství.

Stejné je to pak se zavazadelníkem. Pokud použijete všechny tři řady sedadel a tu třetí posunete úplně dozadu, aby měli cestující maximum prostoru, získáte objem 225 litrů. Ten lze posunutím třetí řady vpřed zvednout až na 480 litrů. Pokud se spokojíte pouze se dvěma řadami sedadel, získáte zavazadelník o objemu až 1 160 litrů. A v případě, že potřebujete odvést pouze náklad a stačí vám dvojice předních sedadel, získáte objem až 2 948 litrů. A to už je pěkná dodávka... Protože systém sedadel umožňuje vyjmout libovolné z nich, lze nakombinovat zavazadelník dle aktuální potřeby.

Základem výborného zavazadelníku je velký otvor po otevření pátých dveří. Testovaný model byl vybaven pouze pětici sedadel ve dvou řadách, a tak je ukázka variability mírně omezená.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Po otevření velkých pátých dveří získáte velký nakládací otvor. 

Základem variability jsou nezávislá sedadla, které jsou umístěny v kolejničkách a lze jimi dle libosti a potřeby posunovat. Výhodou systému je možnost ovládání jak zevnitř interiéru, tak přímo ze zavazadelníku a není tak třeba obcházet vůz. Na opěradlech druhé řady je pak viditelná úprava, která dobře poslouží i v případě třetí řady.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Každé sedadlo je samostatné a díky kolejničkám s nim lze manipulovat velmi jednoduše. 

Nyní přichází na řadu samotná možnost sklápění a posunu sedaček. Na fotografiích si můžete prohlédnou některé z řady možností a kombinací sedadel, rozšíření zavazadelníku apod.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek 

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Druhou řadu sedadel lze nastavit v mnoha variantách dle potřeby.

Další funkcí sedaček je sklápění opěradel. Přestože se jedná o velmi užitečnou funkci, stále není pravidlem, že vozy MPV tímto systémem disponují. Citroen C8 opět umožňuje nezávisle sklopit libovolné z opěradel.

Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek Klepněte pro větší obrázek
Opěradla zadních sedačel lze sklopit a využít je pro nouzové přespání.

Variabilitou tak patří Citroen C8 ke špičce svého segmentu. Nabízí možnost převozu až osmi pasažérů a v případě potřeby nabídne i objem téměř tři metry krychlové pro zavazadla. Velký otvor pro nakládku s nízkou hranou pak usnadní manipulaci i s většími a těžšími zavazadly. Samotná variabilita je pak na vysoké úrovni a velké množství kombinací uspokojí i velmi náročné zákazníky.

Sledujte AutoRevue na Facebooku Následující kapitola
Citroën C3 1.1
Rok výroby: 2007
Stav: 167 400 km
Cena: 70 000 Kč
Citroën C5 2
Rok výroby: 2009
Stav: 94 830 km
Cena: 185 000 Kč
Citroën C4 Picasso 1.6
Rok výroby: 2007
Stav: 143 670 km
Cena: 129 000 Kč