Citroën C5 se tváří nenápadně

Modely střední kategorie se obecně nazývají manažerskou třídou, protože si je ve velké míře za své volí lidé na důležitých postech ve firmách. O jejich přízeň se nově uchází i Citroën C5.
Model střední třídy Citroën C5 byl veřejnosti poprvé představen loni na pařížském autosalonu a nedlouho poté byl uveden spolu s verzí kombi i na českém trhu. V konkurenci Mondeí, Vecter, Passatů či Lagun má model s dvojitým šípem ve znaku přece jen zvláštní místo, protože nabízí něco, co jiní nemají. Ale popořádku.

Konzervativní linie, hodně místa uvnitř

Zájemci o vozy střední třídy jsou obecně velmi konzervativními zákazníky, snad proto i design nového Citroenu je zpracován přesně v tomto duchu. Při bližším zkoumání zaujmou dvě věci. Za prvé jde o klínovou linii bočního profilu, která je pro Citroeny už léta typická, za druhé o to, že model je neobvykle vysoký. Plynulé vnější tvary však celkovou výšku  zdatně maskují, stejně jako fakt, že vůz není klasickým sedanem, ale praktickým liftbackem. Odklápí se tak jeho celá záď a díky snadnému skládání sedadel je Citroën C5 jedním z nejpraktičtějších reprezentativních vozů.

Posádka sedí výše než je obvyklé. Díky rozměrné přístrojové desce a tomu, že přední kapota není z místa řidiče vidět, mají mnozí řidiči pocit, že jedou s automobilem kategorie mpv. S velkoprostorovými vozy má testovaný Citroën společný i jeden prvek jízdního komfortu, a to že nohy cestujících směřují více dolů a stehna jsou tak lépe podepřena  dostatečně rozměrnými sedáky. Kritika přílišné měkkosti, rozměrnosti a všestranné nastavitelnosti sedadel není na místě, protože tradiční zákazníci francouzské značky ji vyžadují. Co je však podstatné, Citroën C5 nabízí královské pohodlí čtveřici pasažérů. Díky nadprůměrnému rozvoru náprav 2750 mm je uvnitř dostatek místa ve všech směrech – vpředu i vzadu. Dobře by se s ním dalo cestovat i v pětičlenném obsazení, protože středový tunel vzadu je skutečně nevýrazný a neomezuje prostor pro nohy prostředního pasažéra. Tvarování zadních sedaček však není tomuto účelu nakloněno, když prostřední cestující sedí na vyvýšeném místě postrádajícím jakékoliv boční vedení.

Hydropneumatické pérování

A nyní se dostáváme k tomu, co především dělá Citroën Citroënem – k hydropneumatickému pérování. V  modelu C5 je použita jeho nová generace nazvaná Hydroactive. Již z názvu systému odpružení lze vyčíst, že podvozek modelu C5 je aktivní. To znamená, že vlastní motorickou akcí (prací hydraulických čerpadel) je schopen zamezit nadměrným náklonům vozu v zatáčkách a ponořování přídě při brzdění. Jde v podstatě o jediný druh podvozku, u kterého konstruktéři nemusí hledat kompromisy mezi bezpečným chováním vozu v krizových situacích a jízdním komfortem. Citroën C5 skutečně dokonale tlumí zejména dlouhé nerovnosti, a přitom se v zatáčkách jen málo naklání a i při aktivním brzdění je stabilní.

Po pár kilometrech jízdy dále přijdete na to, že tvrdost pérování se přizpůsobuje vašemu okamžitému  jízdnímu stylu. Řídicí jednotka systému totiž čte údaje ze snímačů otočení volantu, sešlápnutí plynového pedálu a intenzity brzdění. Na základě předpokladu, že kdo rychle točí volantem a rázně šlape na plynový pedál chce jet sportovně, řídicí jednotka zvolí tvrdší pérování a vyšší účinnost tlumení. I při klidné jízdě však lze pro lepší pocit z jízdy vyvolat sportovní nastavení, a to stiskem tlačítka Sport za pákou převodového ústrojí. I při sportovním nastavení podvozku však Citroën C5 je hlavně pohodlným autem, které se i v tomto režimu chová vzorně.

Nabitý seznam výbavy

Aby mohl být vůz považován za luxusní limuzínu (ač hovoříme o střední třídě aut), musí to potvrdit svou  výbavou. S touto oblastí nemá Citroën C5 žádné velké problémy. Testovaná verze SX je ve středu možné nabídky (mezi X a Exclusive) a již v základním provedení poskytuje řadu bezpečnostních i komfortních prvků. Konkrétně jde o šestici airbagů (čelní, boční a hlavové), posilovač řízení s variabilním účinkem, elektricky ovládaná boční okna (s pojistkou proti přiskřípnutí), elektronický stabilizační systém, klimatizaci, palubní počítač, mlhovky, audiosystém s přehrávačem CD, výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce apod. Příjemným doplňkem je samočinné zapnutí světel při snížené viditelnosti a výstražných světel při prudkém brzdění či upozornění na překročení předvolené rychlosti.

Úspora za vyšší cenu

Pod přední kapotou vozu Citroen C5 může „pracovat“ jeden ze šesti pohonných agregátů, v případě testovaného modelu se tam nacházel skutečný klenot současné vznětové techniky. Díky dvojici vyvažovacích hřídelí běží šestnáctiventilový vznětový přeplňovaný agregát o objemu 2,2 litru velmi klidně a svůj výkon 98 kW dává najevo pouze tichým zatlačením posádky do sedaček.

Jen u nemnoha konkurenčních motorů byste zaznamenali takovou ochotu k práci v širokém pásmu mezi 1500 a 4000 otáčkami, žádný z nich se však nemůže pochlubit nulovou kouřivostí. Díky speciálnímu filtru spalujícímu veškeré pevné částice ve výfukových plynech, nevyšel z výfukového potrubí testovaného vozu jediný obláček, a to ani při záměrném „týrání“ motoru. Úspornost sice není u vozů této cenové kategorie rozhodujícím kritériem, nicméně přesto nás potěšila spotřeba, kterou jsme v testu zaznamenali. Při jízdě na hranici rychlostních limitů a bez zbytečných akcelerací jsme spotřebovali průměrně pouze 5,1 litru na 100 km, a ani při vyšších nárocích na dynamiku jsme se nedostali přes sedm litrů na 100 km.

Převody dobře jdoucí pětistupňové převodovky jsou spíše dlouhé, takže při 130 km/h motor na „pětku“ točí jen 2600 otáček a není tudíž vůbec slyšet. Dálnice jsou vůbec nejvhodnějším prostředím pro pohyb Citroënu C5 s motorem 2,2 HDI. Dopravní policie se již teď může těšit na větší přísun financí z pokut, protože optimální cestovní rychlost zkoušeného vozu se pohybuje někde kolem 170 km/h.

Plusy a mínusy

Kromě tradičního hydropneumatického pérování nové generace má Citroen řadu dalších plusů. Například má filtr pevných částic zabraňující vzniku charakteristického černého kouře za vozem s dieselovým  motorem. A opravdu - Citroen C5 s motorem 2,2 HDI ani při prudké akceleraci nepustil ven ani obláček. I po deseti tisících najetých km byl jeho výfuk stříbřitě lesklý (a to i zevnitř), nad čímž lze jen nevěřícně kroutit hlavou. Dále jsme u Citroenu ocenili automatickou aktivaci potkávacích světlometů při snížení úrovně vnějšího osvětlení a funkci night panel, jež po stisku příslušného tlačítka zhasne při jízdě v noci veškeré osvětlení přístrojové desky s výjimkou rychloměru.

A mínusy? Ač je Citroen C5 schopen i velmi ostré jízdy, není pro ni určen. Vlivem zásahů hydropneumatického pérování totiž řidič jen těžko odhaduje, kde leží hranice možností vozu. Při testu méně vyhovovaly i menší vnější zpětná zrcátka a rovněž prodejní cena – za testovaný typ s různými doplňky se vyšplhala až na hranici jednoho milionu korun. Základní typ 1,8 16V X je pak k mání od 625 tisíc.
Sledujte AutoRevue na Facebooku Další článek
Citroën C5 2
Rok výroby: 2009
Stav: 177 544 km
Cena: 165 000 Kč
Citroën C3 1.4
Rok výroby: 2007
Stav: 106 524 km
Cena: 75 000 Kč
Citroën C4 Picasso 1.6
Rok výroby: 2007
Stav: 164 527 km
Cena: 115 000 Kč